Spectral Audio Neptune vraagje

PietjePieter

pieterend lid
Okee zoals de titel al aangeeft een ongetwijfeld domme vraag over analoge synths.

Ik ben sins kort een beetje bezig met analoge synths heb er nu twee een oberheim matrix 1000 en een Sepctral audio neptune. Ik ben over bijde beste te vreden qua sound en ze zijn lekker verschillend neptune lekker tweaken en oberheim makkelijk voor bij de band. Ik ben eigenlijk van plan om meer analoge dingen te gaan kopen simpel weg omdat ik de sound toch beter, levendiger vindt dan VA´s. En weet niet vindt ze gewoon cool.

Maar eigenlijk heb ik 1 vraagje. Als ik op mn Nuptune een leuke lead sound bouw en daar vervolgens een snelle solo mee wil spelen heb ik het probleem dat ik van naturen redelijk gebonden speel als ik snel speel. Daarmee bedoel ik dat ik de volgende toets alweer heb ingedrukt voordat ik de vorige helemaal heb losgelaten. Dit heb als voordeel dat alles fijn gebonden klinkt. Nu heb ik bij de Neptune echter het volgende probleem. Als ik op deze manier speel krijg ik een soort portomento effect, de noten lopen naar elkaar toe. En ook als ik bijvoorbeeld mn volume enveloop zo insteld dat ik een korte toon heb blijft deze wegsterven, wordt dus niet opnieuw getriggerd. Nu heb ik mn speelstyle aan het aanpassen zodat ik dit probleem niet meer heb.

Wat nu echter mijn vraag is heb ik dit op de Neptune omdat deze monophone is. Hebben alle monophone synths dit verschijnsel, want op de matrix 1000 heb ik dit niet. Op VA´s ook nooit gehad, maar die zijn ook eigenlijk nooit mono.

Oh en nog effe wat anders ben eigenlijk een beetje verlieft op een Juno 60, klinkt goed, heeft geheugen(groooooot nadeel neptune), betaalbaar en mooie houte zijkantjes 8) Nu dan heb je het naatuurlijk ook gelijk over de 106 die helaas geen mooie houte zijkantjes heeft maar wel een goede midi impletatie. Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat de 60 meer "punchier" klinkt dat de 106. Nu is mijn vraag wat vinden jullie persoonlijk lekkerder klinken de 106 of de 60, of is het verschil niet noemens waardig.....

Alvast bedankt voor jullie aandacht :okdan:

Het verschijnsel waar jij "last" van hebt heeft waarschijnlijk te maken met de trigger.
Beetje moeilijk onder worden te brengen, maar als een toets triggert, wordt alles vanaf het begin af gestart. Dus filters, ADSR's etc. Vaak kun je instellen of je elke noot wilt triggeren of alleen de eerste. Als je dus legat speelt wordt alleen de eerste getriggerd en lopen de overige noten min of meer in elkaar over in dezelfde ADSR's.
Mijn Korg mono/poly heeft een schakelaartje waarbij je kunt kiezen of je de eerste noot wilt triggeren of alle noten. Misschien heeft die van jou dat ook.

Over de juno 60 en 106 is al heel wat geschreven op het forum. Even zoeken. Feit is dat de 60 duidelijk warmer klinkt dan de 106. Groot verschil. Het gemis aan midi op de 60 is via een mid kit van Kenton wel te verhelpen hoor, gene reden om de 106 te kopen. De 106 is wel een stuk goedkoper overigens. Je zou ook eens kunnen kijken naar een Korg polysix als alternatief.

Eerlijk gezegd vind ik zowel de 60 als 106 niet zo heel erg bijzonder. Kun je ook wel uit een softsynth halen.
Een Roland MKS-70 of JX-10 vind ik persoonlijk beter klinken en zijn niet of nauwelijks duurder.
Andere mooie bakken vind ik de Korg mono/poly of de Sequintial pro one.
Die laatste twee zijn overigens wel mono synths (oke, de mono/poly niet helemaal, maar over het algemeen gebruik je hem monofoon)

Wil je echt analoog, veel mogelijkheden en goee midi, dan kom je terecht in de duurdere hoek. Kijk dan eens naar een Alesis Andromeda, Een Moog Voyager of de mono- en poly evolver.

Ik ken die Neptune niet, maar kan het zijn dat die monofoon is of op monofoon staat ingesteld i.p.v. polyfoon? Ook een Unison effect zal de polyfonie beinvloeden. Kan best zijn dat je met die leads die jij hebt gemaakt er geen polyfoon spel mogelijk is. Probeer je toetsenbord eens af te lopen en houd de toetsen die je indrukt vast, zo kun je de polyfonie checken.

@ Yoozer: Tanks das idd wellicht wat ik zoek, ben alleen bang dat het alleen werkt op de neptune2, kan het nu helaas effe niet proberen omdat mn master keyboard al in de kofferzit omdat ik morgen moet spelen met mn band, maar is het eerste wat ik ga teste woensdag.

@ renepela: Ik snap je trigger verhaal tanx. En wat betreft de analoge bakken ik zou zoiezo liever idd een andromeda of een Voyager kopen maar daar heb ik simpelgenoeg het geld niet voor. een polysix zou zeker ook leuk zijn maar heb eigenlijk stiekem wat tegen korg maar dat is nergens op gebaseert verder... zou leuk zijn om is een paar dingen uit die prijsklasse naast elkaar te zetten om te vergelijken maja das niet zo makkelijk :stupid maar tanx voor de tips

Op de Neptune zit toch linksboven een slide knop? Daar kun je het mee instellen...

het is inderdaad de trigger, volgens mij kan je in ieder geval over midi instellen of het een single of multi trigger moet zijn.
ik kan ze nooit uit elkaar houden, maar de multi is zeker de trigger die bij elke toets opnieuw de envelopes opengooit?!

heb effe gegoogled en de multi is idd de trigger die bij elke toets aanslag de envelops weer opengooid. ik ga woensdag effe experimenteren met mn Neptune of ik dit idd door middel van midi kan schakelen. Ik zie ook zeker de voordelen in van het laten doorlopen van de envelops over midere toetsen zegmaar. zeker bij de filter envelope. Top deze informatie...Het zijn hem zo de kleine dingen die et em doen he :peukie:

dude had echt veel eerder lid moeten worden van dit forum helemaal TOP

Back