SID Sounds?

Origineel geplaatst door 6 trak
...waarom moet het exact zo gruizig klinken dan? wat een onzin... it's the strength of the melodies people...!
vergeet de hele SID myth (net als Sid Vicious, ook niet zo glorieus als men dacht) en ga lekker originele sounds halen uit welke synth dan ook... veel interessanter en leerzamer!
composers van vroeger zoals Hubbard zouden toen jealours zijn op de mogelijkheden die men nu heeft. en wat wil men nu? pcies, het omgekeerde... :z

Hoezo SID Vicious niet glorieus? :D

paul1.jpg

Origineel geplaatst door bazziman
De meeste Sid drums klinken als een hele snelle (random) LFO op de pitch; bijna een soort FM.
alleen is het geen (soort) FM

paar voorbeelden:

een snare (de attack daarvan) bestaat uit een paar afwisselingen tussen blok en ruis
een bass drum is niets anders dan een blokgolf over een pitch envelope
voor een cowbell word ringmod gebruikt

komt geen FM aan te pas dus.

SID drums kun je idd net zo goed samplen, van 'analoge feel' is toch geen sprake.

en zich niet fatsoenlijk kon kleden ---> zie eerste you tube link.
Pauper junkie.

SID drums kun je idd net zo goed samplen, van 'analoge feel' is toch geen sprake.

Ik denk het niet eigenlijk.
De ruis is een groot onderdeel van de drumsound.
Maar die ruis is elke keer een tikkie anders.
En ik geloof dat je ook nog dingen aan die ruis kon instellen. Filter mischien, ik ben niet zo thuis in het programmeren van een SID.

Ik kan me een aantal tunes herinneren waarbij de ruis min of meer moduleert waardoor elke 'drumaanslag' een iets andere frequentie spectrum had.

Origineel geplaatst door doggo
Maar die ruis is elke keer een tikkie anders.
dat is te verwaarlozen, en anders sample je toch gewoon 10x een drumsound.

En ik geloof dat je ook nog dingen aan die ruis kon instellen. Filter mischien, ik ben niet zo thuis in het programmeren van een SID.
Ruis is gewoon een waveform zonder extra parameters.
Er is maar 1 Filter aanwezig op de SID waar stemmen wel/niet naar ge-route kunnen worden. Je zou dus kunnen kiezen om een HPF te gebruiken voor een osc met ruis waveform (voor een hi-hat bijv) maar dat zou betekenen dat de andere 2 stemmen OF ook door het HPF worden ge-route OF niet (dus compleet kaal zonder filter).

maar dat zou betekenen dat de andere 2 stemmen OF ook door het HPF worden ge-route OF niet (dus compleet kaal zonder filter).

Dat zou goed kunnen, want ik kan het me inderdaad herinneren van een 'drum' solo van een tune :)

Ik kreeg een tijdje geleden bij toeval resultaten die erg in de buurt kwamen op mijn Virus. Helaas heb ik het niet opgenomen maar ik zal het later nog eens proberen. Het was een combinatie van een zaagtandje in combinatie met een hele snelle en vrij stevige LFO Pitch mod, en dat met een klein beetje distortion door een bandpass filter.

met geluiden allemaal door een HPF? :confused:
Tijdens de drumsolo speelden er geen andere geluiden... :doei:

lekker idd om een module naar een loser te vernoemen die zwaar aan de dope was en niet eens fatsoenlijk bass kon spelen...

http://www.youtube.com/watch?v=8DMI98fyavM&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=4hQ4aleubso&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=FyaIq8HHnZ8&mode=related&search=

helemaal te visjes gewoon...
je mag hem een loser vinden hoor, maar die van die loser hebben al heel veel muziekliefhebbers genoten, jou ken ik verder niet...:)
hmm ik bedoel het niet zo negatief als het over zou kunnen komen, ik wil maar zeggen dat ( ondanks dat hij niet kon spelen), wel een heel groot (en tevreden) publiek heeft gehad..
goed kunnen spelen is geen garantie voor succes,
slecht kunnen spelen is geen garantie voor falen...

en ik hou wel van de sid sound:)

Tijdens de drumsolo speelden er geen andere geluiden... :doei:
dus een drumsolo van alleen hihats? :doei:

Origineel geplaatst door man-T
maar die van die loser hebben al heel veel muziekliefhebbers genoten, jou ken ik verder niet...:)
Sid is dood, ik leef. :)

Origineel geplaatst door man-T
en ik hou wel van de sid sound:)
ik ook, maar dan wel in de juiste context, nl: onder een game op de c64 :mega:

Back