SID Sounds?

Origineel geplaatst door loveyourjunos
Als je die karakteristieke vibrato niet herkent :confused: Ga SID muziek luisteren!
ik weet hoe de SID tunes klinken (al 22 jaar) maar mij is nooit een karakteristieke vibrato opgevallen (dus iets typerends voor de SID alleen) daarom wilde ik graag weten hoe jij die dan wel specifiek beleefd :)

Origineel geplaatst door koekebakker
Niets persoonlijks tegen 6track overigens :biertje:
:mega:

ik weet hoe de SID tunes klinken (al 22 jaar) maar mij is nooit een karakteristieke vibrato opgevallen (dus iets typerends voor de SID alleen) daarom wilde ik graag weten hoe jij die dan wel specifiek beleefd

Ik denk dat ie vibrato verwart met arpeggio...

Eeh... nee.

Ik heb echt geen zin om hier een niemand-begrijpt-me discussie van te maken, dus hier, mp3tjes en daarmee moet het maar duidelijk zijn.

Attachments

• scorpion mét vibrato.mp3
    272,1 KB · Bekeken: 89
ik denk dat je een combinatie bedoeld van vibrato en pulse width modulation...
het lead geluid bestaat uit een pulse (25% o.i.d.) waarbij er tevens een lichte PWM word toegepast.
de vibrato neemt toe naarmate de note langer aanhoud (vergelijkbaar met een LFO delay dus)

maar nogmaals, dit is niet typisch een SID karakteristiek iets.

ik weet wel zeker dat ik dat bedoel. Ik zeg al, voor mij een karakteristieke eigenschap van deze muziek. Het is natuurlijk ook niet zo dat dit enkel en alleen met de SID kan, maar dat is met alles natuurlijk! Dat ding kan blijkbaar externe audio verwerken, nouja dan klinkt alles met een bitcrusher in principe als een SID. Het gaat in mijn ogen om de typische eigenaardigheden die de muziek heeft, ontstaan door de compositieprogramma's die men gebruikte. Dat met die squarewave als lfo was gewoon een truucje om meerstemmigheid te suggereren, omdat er maar 3 stemmen zijn. Voor mij zijn het dus die praktische oplossingen die in het geval van de SID gevonden werden voor compositie-problemen. Tsja, want zo goed als elke synthesizer heeft wel driehoek, zaag en puls golven en ruisgenerator aan boord, maar dat wil niet zeggen dat het net SID chips zijn.

idd,je mag op je hoofd staan draaien zo lang als je wil,een sid sound emuleren met een ander ding lukt nooit,het klinkt gewoon te clean,en het moet rot klinken juist..

Eeh... nee.

Ik heb echt geen zin om hier een niemand-begrijpt-me discussie van te maken, dus hier, mp3tjes en daarmee moet het maar duidelijk zijn.

Dit is voor mij inderdaad HET SID-geluid.

De Lazy Jones track zou ook uit iets anders kunnen komen, maar die eerste tune schreeuwt gewoon Commodore 64.

Origineel geplaatst door Napole0n
Dit is voor mij inderdaad HET SID-geluid.
en... hoe ga je dat nu namaken dan op je virus? Het ging toch qua vraag om 'SID achtige' geluiden (dus parameter technisch) en toch niet zo zeer hoe ie 100% karakteristiek klinkt?
als je het vies wil laten klinken dan resample je het audio spoor toch naar 22khz o.i.d.

zoals zo vaak al gezegd: de SID is niet zo zeer beroemd geworden door hoe ie technisch klinkt qua geluid maar door verduveld knappe catchy composities die er voor werden geschreven...

Hij was toch beduidend beter dan de PSG chip die in de MSX concurrent te vinden was.
PWM en ringmod was best revolutionair voor een homecomputer rond 1981.

Gremlin kon wel leuke muziekjes toveren op de MSX maar met de SID kon je vele malen meer.

Hij was toch beduidend beter dan de PSG chip die in de MSX concurrent te vinden was.
PWM en ringmod was best revolutionair voor een homecomputer rond 1981.
zeker, daar mogen we het over eens maar daar is de SID natuurlijk niet ten volste (of op de juiste manier) voor gebruikt destijds anders waren het wel slechts quasi interessante monophone sounds geweest (denk aan minimoog principe) en was de SID nooit geweest wat ie nu voor velen betekend.

maar goed, de vraag van de thread starter is hoe hij met huidige synths een SID achtig geluid kan namaken.
dan moet je dus strict gaan kijken naar de parameters van de SID en hoe je die kan vertalen naar je synth.
ik vraag me dus af in hoeverre hij inmiddels iets heeft weten te bewerkstelligen, ben benieuwd naar het resultaat :)

Laatst gewijzigd:
Ik heb toch met mn korg emx best sid achtige sounds kunnen maken ...gewoon een simpele golfvorm door de decimator fx sturen....ik heb ooit nogeens een complete sidachtige track gemaakt....Mischien leuk voor een contest???

...waarom moet het exact zo gruizig klinken dan? wat een onzin... it's the strength of the melodies people...!
vergeet de hele SID myth (net als Sid Vicious, ook niet zo glorieus als men dacht) en ga lekker originele sounds halen uit welke synth dan ook... veel interessanter en leerzamer!
composers van vroeger zoals Hubbard zouden toen jealours zijn op de mogelijkheden die men nu heeft. en wat wil men nu? pcies, het omgekeerde... :z

Laatst gewijzigd:
het is het retro gevoel he. Waarom willen mensen nu een minimoog? Vst's van vandaag
klinken veel mooier. het gaat om het karakter. - nee, ik wil geen beter / slechter topic starten -

Origineel geplaatst door 6 trak
...waarom moet het exact zo gruizig klinken dan? wat een onzin... it's the strength of the melodies people...!

Grotendeels mee eens, aan de andere kant hoorde ik onlangs een paar dancetracks met die typische sidsounds in de leads (en zelfs wat percussie) en ik vond dat heel gaaf klinken. Vandaar dat ik me afvroeg hoe je het aan zou moeten pakken als je zoiets wil maken.

Waarom willen mensen nu een minimoog? Vst's van vandaag
klinken veel mooier.

:dubbel: wat een mooie tegel(tje) text !!!!

dus hier, mp3tjes en daarmee moet het maar duidelijk zijn.

Wow die scorpion klinkt toch wel weer klassiek zeg. Uit welke doos heb je dat nummertje getrokken?

het is het retro gevoel he. Waarom willen mensen nu een minimoog? Vst's van vandaag
klinken veel mooier.

Omdat ik die Minimoog moet kopen,en die VST's niet ,want ik heb ze allemaal van A tot Z,en gratis.

Een minimoog kan je helaas niet downloaden..:D

Origineel geplaatst door Napole0n
Grotendeels mee eens, aan de andere kant hoorde ik onlangs een paar dancetracks met die typische sidsounds in de leads (en zelfs wat percussie) en ik vond dat heel gaaf klinken. Vandaar dat ik me afvroeg hoe je het aan zou moeten pakken als je zoiets wil maken.

Tja, voor de drums: samplen? De meeste Sid drums klinken als een hele snelle (random) LFO op de pitch; bijna een soort FM. Misschien beetje (lowpassed) ruis eroverheen.

Voor de rest: dat 'neuzige' Sid geluid haal je het beste uit een PWM blokgolf en een bandpass filter...je komt dan een redelijk eind. Zeker als je wat klooit met je pitchwieltje.

Ik ga vanavond eens op mijn NOVA en AN1x pielen...kijken of het een beetje als mijn SID station will klinken. Loik toch?

Back