Voor welke arp heb je precies een bod uitgebracht?
Ik snap eigenlijk twee dingen niet:
1) Je biedt op spullen en koopt ze zelfs zonder te weten hoe ze klinken en wat ze doen.
2) Eerst heb je totaal geen geld en bedel je voor gratis spullen en een paar dagen later heb je een DX7 gekocht, een Yamaha DJX, een psr550 en heb je ook nog geld voor een synth van 250 euro. Voor die DX7 heb je denk ik al snel ook iets van 200 euro neer moeten leggen, dus in een paar dagen tijd heb je opeens bijna 500 euro?
Maar goed, hoe je dat doet is mijn zaak niet. Ik zou eerst eens kijken wat je nu precies wilt.
Je hebt een DX7. Da's een zeer complexe FM synth. Niet de knoppen bak die je zoekt, maar wel een echte synth. Persoonlijk spreekt het geluid van een DX7 mij niet aan, maar het is in ieder geval een synth met een duidelijk karakter. Ik zou dus geen FM synth er meer bijkopen.
Het tweede wat je je af moet vragen is of je realistische geluiden wilt of niet. In een van je post dacht ik te lezen dat je piano sounds, strings, etc. Zocht. In ieder geval realistisch. Als dat zo is, laat dan de Nordleads, Juno's etc. meteen afvallen, want dat zijn analoge synths, of VA's. Leuke machines, maar je haalt er geen realistische instrumenten uit.
Als je uit het keyboard wereldje komt, zoals jij, zou ik denk ik beginnen met een workstation. Dan heb je van alles wat. Sequencertje, mooie klanken, soms een sampler optie, drums etc. Daarnaast denk ik dat midi voor jou ook wel belangrijk is.
Wil je een instrument waarbij je zo'n beetje een heel nummer uit kunt halen, ga dan voor een multitimbraal workstation.
Goede opties zijn dan toch de oudere Korgjes (M1, 01W etc), de Roland XP50 (misschien iets te duur) of JV serie.
Laat je vooral niet teveel beinvloeden door de analoge hype. Analoog is prachtig, maar besef heel goed waar je het voor gaat gebruiken. Met alleen een Juno 106 kom je niet zo ver. Analoog gebruik je vaak in het geheel. Lekker scheurende lead, of een goede bas. Wil je met een analoog echter een hele track maken, dan moet je vaak werken met meerdere sporen en die 1 voor 1 opnemen. Ze zijn immers vaak maar 6 stemmig of minder en de oudere types kunnen ook maar 1 geluid tegelijk voortbrengen.
De moraal van dit verhaal: Bepaal nu eens wat je wilt. welk genre, wat voor klanken. Als je dat weet kijk eens wat er te koop is en ga niet als een kip zonder kop bieden en vragen stellen.
Over het algemeen zijn de mensen op dit forum heel behulpzaam, maar er wordt ook wel van je verwacht dat je je een beetje verdiept in de materie en zelf wat moeite doet voor je in het wilde weg vragen stelt en allerlei threads start.
OP dit moment heb ik het idee dat je als een kip zonder kop biedt op spullen en threads start. Tel daar de soms onbeschofte toon van je reacties bij op en je weet waarom sommige mensen hier zo fel reageren.