Antigeluid

C738

Meubilair
Op nu.nl kwam ik net dit bericht tegen.

In slaapkamers wordt een installatie gezet die 'antigeluid' produceert om zo de herrie van vliegtuigen te neutraliseren.
Zoals ik het bekijk wordt de herrie in tegenfase gezet om zo voor een stillere slaapkamer te zorgen.

Gaat dit werken, of zullen er problemen ontstaan vanwege reflecties, staande golven etc?
Wat denken jullie?

-C-

Of het gaat werken zou ik niet durven zeggen, maar hadden ze dit ook niet een tijdje terug in de nieuwe dubbeldekkers van de NS geplaatst? Toen die net geïntroduceerd werden hoorden je bij het optrekken continu zo'n oplopende zoemtoon. Tegenwoordig hoor je die niet meer.

Ja niet alleen voor piloten toch, je kunt ze ook gewoon in de winkel kopen die hoofdtelefoons zodat je rustig kunt vliegen.

Re: Antigeluid

Origineel geplaatst door C738
Zoals ik het bekijk wordt de herrie in tegenfase gezet om zo voor een stillere slaapkamer te zorgen.

Fantastisch! Nu dit werkend krijgen als er muziek van Frans Bauer op me afkomt. :D

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Of het gaat werken zou ik niet durven zeggen, maar hadden ze dit ook niet een tijdje terug in de nieuwe dubbeldekkers van de NS geplaatst? Toen die net geïntroduceerd werden hoorden je bij het optrekken continu zo'n oplopende zoemtoon. Tegenwoordig hoor je die niet meer.

Heb je daar wat meer over? Die pieptoon zat inderdaad vanaf het begin in de toen nieuwe dubbeldekkers. Deze dus. Bijnaam "de doedelzak" :D

Origineel geplaatst door etaoin
Heb je daar wat meer over? Die pieptoon zat inderdaad vanaf het begin in de toen nieuwe dubbeldekkers. Deze dus. Bijnaam "de doedelzak" :D

:D Ik hoopte dat iemand anders hier duidelijkheid over kon geven. Daarom mijn voorzichtige formulering. Iemand had het mij verteld, maar via google vind ik er niets over. Feit is wel dat die treinen niet meer doedelzakken zoals vroeger.

Er zijn ook al geruime tijd productie- en assemblagehallen waar met antigeluid de geluidsoverlast voor de medewerkers wordt ingeperkt. Ik weet ook dat er enkele automerken onderzoek doen naar implementatie binnen wagens.

:doei:

Re: Re: Antigeluid

Re: Re: Antigeluid

Origineel geplaatst door hermax
Fantastisch! Nu dit werkend krijgen als er muziek van Frans Bauer op me afkomt. :D

Je woont samen met frans bauer?

;)

-C-

Re: Re: Re: Antigeluid

Re: Re: Re: Antigeluid

Origineel geplaatst door C738
Je woont samen met frans bauer?

;)

-C-

Jaloers? :duivels:

Origineel geplaatst door Chinetti
Het wordt door Senheiser al toegepast op hoofdtelefoons voor piloten, dus werken doet 't.

ok maar die piloot beweegt niet tov die klankbron v d antisound...
wat als de antigeluidsbron los staat van de luisteraar & je door de ruimte beweegt, krijg je dan geen fase & staande golf problemen ?

Origineel geplaatst door JazzMann
ok maar die piloot beweegt niet tov die klankbron v d antisound...
wat als de antigeluidsbron los staat van de luisteraar & je door de ruimte beweegt, krijg je dan geen fase & staande golf problemen ?

Pcies, dat dacht ik ook! Het werkt denk ik alleen als ze het in oordopjes inbouwen. Op het moment dat je positie verandert ten opzicht van óf de antigeluid speaker, of de geluidsbron, of allebei, dan kan het averechts gaan werken omdat je de geluidsgolven van beide bronnen dan op een andere plek binnenkrijgt en ze elkaar niet meer opheffen maar misschien wel versterken

-C-

Antigeuid is geloof ik geen goed woord, omdat het de indruk wekt dat je met 'negatieve' geluidsgolven 'positieve' geluidsgolven zou opheffen. Ik weet het niet precies, maar ik geloof dat het niet zozeer geluid opheft maar dempt, door aan de hand van trillingen iets met de luchdruk te doen. Dus fase en positie van de luisteraar en dat soort zaken is volgens mij sowieso niet van toepassing.

Back