909: phasing op clap samen met snare

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik vind het wel charmant klinken, maar ben wel benieuwd of dat op elke 909 zo is.

Zodra ik de clap en de snare op hetzelfde moment programmeer dan komt er een soort pahsing over de clap. Het klinkt wel ok, ik hoor het ook wel eens op andere platen, maar zeker niet altijd, dus ben benieuwd of het bij andere 909's ook zo is.

mp3tje bijgevoegd, op de eerste tel hoor je de snare en clap samen en dus ook het phasing effect.

909 snare clap

Vroegah, toen ik nog jong was en ook in bezit van een tr-909, hoorde ik ook zo'n soort fenomeen als de snare en clap tegelijk afgespeeld werden. Ik vond het toen wel mooi! Moet nog eens opzoeken hoe de snare en clap opgewekt worden... Er zal wel een logisch verband zijn, ruis, filters enzo, je weet toch.

Re: 909: phasing op clap samen met snare

Origineel geplaatst door dsil
Ik vind het wel charmant klinken, maar ben wel benieuwd of dat op elke 909 zo is.

Zodra ik de clap en de snare op hetzelfde moment programmeer dan komt er een soort pahsing over de clap. Het klinkt wel ok, ik hoor het ook wel eens op andere platen, maar zeker niet altijd, dus ben benieuwd of het bij andere 909's ook zo is.

mp3tje bijgevoegd, op de eerste tel hoor je de snare en clap samen en dus ook het phasing effect.

909 snare clap

Jep, dit hebben ze allemaal voor zover ik weet, tenminste, de drie die ik onder handen heb gehad hadden allemaal hetzelfde, zou anders wel toeval zijn.. :)

tis wel weer een 909 tijd voor het forum he ;)

Tja dit is dan net toeval, maar komt wel leuk uit met die andere 909 thread:

[child mode]
Als je een snare en een clap tegelijk hoort zonder phasing, weet je al dat het een gesampelde 909 is.
[/child mode]

Ik ben gewoon benieuwd naar de oorzaak hiervan en wil dus geen 909 discussie veroorzaken! Dat kan men in de andere thread doen.

Ik heb het idee dat de ruis in de clap en de snare toch samen moeten doen ofzo. Vreemd is alleen dt je het met name op de clap hoort en niet over de snare. Misschien is het een aliassing verhaal? Ik weet het niet, ben wel benieuwd wat het is!?

Origineel geplaatst door dsil
Tja dit is dan net toeval, maar komt wel leuk uit met die andere 909 thread:

[child mode]
Als je een snare en een clap tegelijk hoort zonder phasing, weet je al dat het een gesampelde 909 is.
[/child mode]

Ik ben gewoon benieuwd naar de oorzaak hiervan en wil dus geen 909 discussie veroorzaken! Dat kan men in de andere thread doen.

Ik heb het idee dat de ruis in de clap en de snare toch samen moeten doen ofzo. Vreemd is alleen dt je het met name op de clap hoort en niet over de snare. Misschien is het een aliassing verhaal? Ik weet het niet, ben wel benieuwd wat het is!?

Er is maar 1 noise generator in de 909. En alle analoge klanken, behalve de rimshot, gebruiken die.
Je hoort het het duidelijkst bij de clap en de snare omdat daar de meeste noise inzit, maar de kick en de toms hebben het ook. Ik neem daarom meestal de kick track, de snare track enz... appart op, om ze daarna weer samen te mixen. Dit geeft meer punch in de geluiden.

ja mij viel dat ook op, grappig dat je erover begint want ik vroeg me ook af of dat zo hoort, aan de reacties te zien wel dus

Origineel geplaatst door Patat Met
Er is maar 1 noise generator in de 909. En alle analoge klanken, behalve de rimshot, gebruiken die.
Je hoort het het duidelijkst bij de clap en de snare omdat daar de meeste noise inzit, maar de kick en de toms hebben het ook. Ik neem daarom meestal de kick track, de snare track enz... appart op, om ze daarna weer samen te mixen. Dit geeft meer punch in de geluiden.

Wat is dan nog het voordeel boven een sampler?

Origineel geplaatst door Mans
Wat is dan nog het voordeel boven een sampler?

Dat je leuk speelgoed hebt om mee te spelen.

Edit: Je hebt geen phasing als je geen EQ gebruikt. (de 909 heeft daar toch erg weinig van nodig) Ook geen fase omkeren, want anders is het noise gedeelte gewoon weg.

Laatst gewijzigd:
Back