akai s2000 harddisk

heeft de akai site geen lijst???? ik ga volgende week op de HCC dagen kijken of ik voor weinig eentje kan vinden. misschien een idee???

Ik gebruik een Easy drive. Helaas maar 135 MB. Maar voor een aantal songs gebruik je toch vaak maar een paar favoriete klanken. Wat je zou kunnen ondernemen is:

Bellen naar de technische dienst van AKAI: fodor in Rotterdam. Zij weten welke cd-roms (ik vermoed ook harddisks) goed werken.

Op www. marktplaats.nl adverteerde pas iemand die scsi harddisks, cd-rom spelers en zip-drives verkocht. Misshien kan je hem achterhalen. Tip neem de s200 mee en probeer het bij hem uit.

Groet Erik V

hier kun je lijsten met geschikte drives downloaden http://www.akaipro.com/consumersite/drivelists.asp?selproduct=72
akai heeft een nieuwe internationale site, maar enkel gericht op hun nieuwe produkten, op de amerikaanse site kun je nog vanalles vinden.
Hou er wel rekening mee dat de de s-serie geen drives groter herkent dan 500mb, dus al koop je een schijf van 60gig, je sampler gebruikt er maar 500mb van. Ik denk dat het ook slimmer is om ergens een scsi zipdrive op de kop te tikken, tis maar een suggestie.

Ik denk dat het zoizo veiliger is om met scsi zip te werken !!! Kan je verschillende back-ups maken.

Maar ook dat is niet 100% veilig heb ik wel gemerkt.
Wat ik nu doe is gewoon met scsi op m'n mac 'safen' op m'n gewone hardeschijf en daar maak ik op de mac dan weer backup's van.

Da's idd de beste/praktische manier Glenn. Heb nog maar pas een s5000 en ik weet dat ik hier erg veel plezier van zal hebben. Zeker met dat programma ak-sys. echt perfect!

ik heb hier een mpc200xl, da's dezelfde sampler als de s2000 meen ik. Ik heb er een extern kastje aanhangen met daarin een cd-rom speler en een harddisk van 4gb. In principe doet elke harddisk het met zo'n extern kastje. Zolang deze hd niet groter is als 4 gb, omdat de sampler niet meer kan adresseren, hij deelt ze dan op in partities van 650 mb meen ik. Een cdromspeler schijnt wat lastiger te zijn, omdat de sampler gevoeliger is voor cdromspelers. ik heb er hier in ieder geval een pioneer aanhangen en dat werkte in 1 keer perfect, maar omdat ik live wil gaan merk ik wel dat zo'n extern kastje vrij onhandig is. Ik wil er dus 1 zip-drive 250 mb in m'n mpc gaan inbouwen en 1 in mijn computer. dat werkt veel fijner, omdat het minder ruimte inneemt. Mijn ervaring is dat zo'n extern kastje met hd en cdrom ook niet alles is. Je kunt beter met zip disks werken, althans dat is mijn ervaring :)

Een ZIP100 werkt echt prima via SCSI met een S2000. Als bonus heb je nog een extra opslagmedium voor je PC. Altijd eerst de zip aanzetten, daarna eerst de S2000 = ZIP voor Akai, zet je echter eerst je PC aan dan kan herkent de computer de zip ipv de Akai.

ja, je kunt een zipdisk formatteren op de pc en daar dan samples op kopieeren en die weer in je akai inlezen. Via een externe zipdrive zal ook prima werken, maar ik sloop die 1,44 floppy uit m'n mpc en zet daarvoor in de plaats een interne zipdrive, ik neem aan dat dat met de s2000 ook kan......

:stupid :stupid :stupid :stupid

Een mpc2000xl is niet hetzelfde als een s2000

Ik heb de manual maar even gedownload, en gekeken of ik toch echt wel gelijk heb, en ja, de s2000 kan maximaal 500mb op een schijf herkennen. Je kunt bij de s2000 niet de floppy voor een zipdrive vervangen, en voor zover ik weet moet je een zip/harddisk/flooppy gewoon in akai-formaat fromatteren om het wat te laten doen, en je kunt al helemaal niet zomaar wavjes vanuit je pc op een zip ztten en dan in je akai inlezen, of andersom. Daar zul je utilities voor je pc voor moeten gebruiken als je dat wilt. Om wavjes in je s2000 te laden ku nej het beste een scsi-kaart kopen en via mesa of soundforge of whatever dsamples ophalen en dumpen, kost wat, maar dan heb je ook wat.

Als laatste, het OS kun je op en zip of harddisk zetten en dan boot de s2000 gewoon daar vanaf

Ik wilde effe zeggen dat er gewaarschuwd wordt: NOOIT een ZIP op een Akai(S2000) formatteren, daar gaat de schijf kapot van. Bij mij werkt het wel. Ik heb een site gezien waar ook staat hoe Mesa aan te sluiten en zo, maar ik kan die niet meer vinden.

Ook ik zoek een manier om een SCSI schijf (ik heb 4 GB) aan te sluiten zonder gepruts. Dan kan die schijf ook aan de PC (kan dat ook tegelijkertijd???) om op CD backups te maken van de samples. Wie heeft hier ervaring mee?

En om een knuppel in het samplerhok te gooien: wat een ontzettend superklote user-interface heeft die S2000. Ik snap nog steeds niet hoe het precies zit. Iemand ervaring met een (XP) PC en Mesa? Kabels? Booten?

Origineel geplaatst door wesko
Ik wilde effe zeggen dat er gewaarschuwd wordt: NOOIT een ZIP op een Akai(S2000) formatteren, daar gaat de schijf kapot van.

Oh en nog wat: bij mij leest de PC geen Akai geformatteerde schijven. Daarna andersom ook niet. Errug lekkur.

Ik zou in plaats van mesa, millenium gebruiken, dat werkt sneller, en mij mesa schijnen veel mensen last van crashes en zo te hebben.

En nog wat, akai gebruikt een eigen bestandssysteem dat alleen door hun samplers gelezen kan worden, pas vanaf de s5000 kun je het ook op je pc lezen en andersom. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met het formateren op mijn s3000xl, maar goed.

Ook ik zoek een manier om een SCSI schijf (ik heb 4 GB) aan te sluiten zonder gepruts. Dan kan die schijf ook aan de PC (kan dat ook tegelijkertijd???) om op CD backups te maken van de samples. Wie heeft hier ervaring mee?

je s2000 kan geen 4gb aan, maximaal 500mb op een schijf, en je kunt niet een schijf voor zowel een pc als een akai gebruiken.

Ik snap nog steeds niet hoe het precies zit. Iemand ervaring met een (XP) PC en Mesa? Kabels? Booten?

XP ervaring heb ik niet, wel die van een laptop met '98 op en dat werkt echt goed. Daar zit dus een Iomega PCMCIA in, eigenlijk bedoeld om er een Jazz drive aan te hangen, maar al bij al is het gewoon een standaard SCSI card. Van daar ga ik dus eerst naar een externe ZIP100 (wel lang moeten zoeken naar de juiste adaptorkabel), vandaar gewoon verder naar de S2000. Je moet wel de opstartvolgorde respecteren : 1 ZIP 2 S2000 3 Laptop
Beide toestellen (PC en S2000) kunnen nu de ZIP aanspreken. Je moet wel een ZIP schijfje eerst formateren met de S2000 om het daarvoor te kunnen gebruiken.
Verder werkt de SCSI verbinding tussen de laptop en de S2000 perfect, zowel voor MESA als voor Recycle!.

Nog een vraagje voor BDeep : heb je een link naar die Millenium ? Ik ken dat niet en ben benieuwd.

Origineel geplaatst door Lefty
Beide toestellen (PC en S2000) kunnen nu de ZIP aanspreken. Je moet wel een ZIP schijfje eerst formateren met de S2000 om het daarvoor te kunnen gebruiken.

Nog een vraagje voor BDeep : heb je een link naar die Millenium ? Ik ken dat niet en ben benieuwd.

voor de duidelijkheid, de pc kan niet een s2000-geformatteerd schijfje aanspreken, dan moet je er eerst een fat-geformatteerd ding in doen

En Lefty, ik ga ff zoeken, ik had het eerst wel, maar ik heb nu een mac en heb dus geen progjes meer voor pc's. Er zijn overigens 2 versies, een oude die gratis is, en een ieuwe die wat verbeterd is, maar waar je voor moet betalen. Ik wees er trouwens op omdat er nog al wat mensen problemen met mesa schijnen te hebben, en ik vond met name het samples dumpen en zo veel sneller.

Attachments

• y2k.zip
    100,1 KB · Bekeken: 135
Origineel geplaatst door BDeep

voor de duidelijkheid, de pc kan niet een s2000-geformatteerd schijfje aanspreken, dan moet je er eerst een fat-geformatteerd ding in doen

Nou ben ik de weg kwijt. Alles kan wel aan elkaar hangen en commdao's en samples uitwisselen maar niet de schijfjes onderling lezen? Dus een schijfje heeft niet zoveel zin? Of leuter ik nou :-(

Back