te technisch? het is pas technisch als je al je editing moet doen op een 3 x 7 segment display met 2 knoppen

. de ultieme nachtmerrie. en dan ook nog eens een FM synth, met 3 keer zo veel parameters. bring it on!
wat ik jammer vind aan mijn xp-30 (2 karakterregels, geen datasliders, alleen een dial) is dat je ping-pong zit te spelen met de knopdrukken. eerst edit. dan je 'onderwerp' kiezen, en dan weer edit om te kiezen op welke oscillator je wilt werken. als ik ooit nog eens programmeren leer ga ik me een analoog-achtige editor maken. de versie van sounddiver die er bijgeleverd werd wilde niet installeren - niet op '98, niet op 2000 en dus ook niet op XP. als je de XP-30 niet meer gaat zien als een preset-bak, maar als een sample-based subtractive synth met 4 oscillators, dubbele multimode filters per oscillator en 2 LFO's per oscillator, en dan -ook- nog eens hardwired envelopes voor amp/pitch/filter, dan wordt 't al stukken aantrekkelijker om er dingen mee te doen. immers, als je over die dingen controle hebt, dan wordt het gewoon ook niet meer technisch om te editen, alleen de vraag of je een 21" monitor nodig hebt voor al de slidertjes

.
op de q wordt een hoop 'techniek' veroorzaakt door duale filters. in plaats van een oscillatorblok dat je door een filter jaagt zit je nu met vrij routeerbare oscillators door 2 filters. die hebben dus ook elk een panning nodig, en een apart volume - dat heb je bij een juno niet (daar kun je zelfs onderlinge verstemming en apart volume niet eens regelen).
al de opties die vroeger te duur waren om te implementeren (juno heeft ook nog maar eens 1 enkele envelope) zijn nu in de nieuwere synths geplaatst. let's face it, daar ging 't toch ook om? je weet hoe groot een jupiter is...
wat een ideaal bedieningspaneel zou zijn is er een dat met een soort super-geavanceerd touchscreen werkt. zo zou je minder belangrijke parameters links kunnen laten liggen "simple mode", terwijl dat wat voor je sound-editing vitaal is gewoon kan laten staan. voorbeeld - bij de Q werk ik niet zo vaak met FM-geluiden, terwijl er toch verdomd uitgebreide mogelijkheden voor zijn. er is echter geen manier waarop ik mijn Q zo kan aanpassen dat ik er niet mee geconfronteerd wordt.
edit:
random sounds? weet je wat er dan gebeurt op een micro Q of een Q? je blaast de speakers er kompleet uit

.
verder ben ik erg, erg, ERG blij dat er al zoveel presets bestaan voor de micromodular

.