kan er slijtage optreden bj een cpu?

Origineel geplaatst door Yost

Los van dit alles: neem toch een MacBook. Geen gedoe met tweaken in 't bios. Geen jaarlijke opschoningsacties om Windows weer snel te krijgen. Geen diskdefragmentatie. Geen virussen of malware. En is ook nog eens functioneel veel beter voor audio. ;)

blijft een feit natuurlijk.. maar denk dat wij apple gebruikers best onze mond houden bij typische pc miserie :bekdicht:

leedvermaak is ook een zonde hé ;) :D

eventjes een update van de problemen

Ik heb de laatse tijd wel redelijkwat benchmarks gedraaid op mn laptop en die voelde wel behoorlijk warm aan ..maar anyway ....mn processor vertoont ongelooflijk veel cpu spikes als ik eender welke plugin invoer ( terwijl de song speelt)
dus ik denk dat het iets te maken heeft met de resources of hoe dat ook heet ....ik weet niet of je bij een processor ook
over buffers praat ..maar het is net alsof (bij het inladen van nieuwe plugins ) de processor over te weinig buffers beschikt ..zoals ik al zei ..projecten van een jaar oud heeft die nu de grootste moeite ..Virusscan gedaan etc....geen virus ...
En dat van die macbook....hm een vriendin van me ,dacht bij zichzelf ...tof ..apple notebook kopen ..2jaar garantie ...
NOT....Processor wordt te heet ..zorgt voor kortsluiting in het moederbord ....reboot als gevolg ...Reparatiekosten .....
1000 euro ...netjes ...
anyway ...als er nog iemand een idee heeft wat het eventueel kan zijn let me know ...thanks

een cpu heeft cache .. dat zou je als een soort buffer kunnen zien .. maar t lijkt me sterk dat er daar iets mee mis is ..maar had je nu windows al eens opnieuw geinstalled?

zit er geen stof in , dan koelt die minder ?

neen windows nog niet opnieuw geinstalleerd ..ik ga alleen doen als er geen andere optie overblijft ..maar vindt het hoegenaamd vreemd dat dit op enkele weken tijd is kunnen gebeuren ...(laptop staat wel goede 18u per dag aan)
Weet er soms iemand in hoeverre mate de audiodriver (ik gebruik asio 4 all ..en heeft altijd goed gewerkt ) een (nefaste)invloed kan hebben op de cpu ?

ok veel mensen vinden het best wel grappig 'een cpu die verslijt' lol ...een broek verslijt ..maar een cpu hahaha .....in veel
ik bedoelde gewoon of er eventueel onderdelen van de cpu na intensief gebruik ..blijvende schade kunnen oplopen ...

nog steeds niks gevonden

bugger

Origineel geplaatst door the tall lad
neen windows nog niet opnieuw geinstalleerd ..ik ga alleen doen als er geen andere optie overblijft ..
is zowiezo geen slecht idee hoor, ook als je geen "echte" problemen hebt:)

een doeltreffender onderhoudsmiddel kun je niet hebben

wel even op voorhand kijken wat er net in je pc zit (voor drivers enzo), heb al eens wat problemen gehad door dat te vergeten;)

Origineel geplaatst door mansher
Ik zit er waarschijnlijk volledig naast, maar misschien moet je dit ook es lezen?

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=6

ok is idd wel interessant ...maar dat is het niet ...ik heb alle plugs verwijderd ....
alleen een demosong in fruity laten lopen (redelijk zware song ) ,resulataat mn cpu kan het niet meer aan ..kbedoel maar enkele weken geleden had ik daar geen last van ..en opeens ...enhet ergste van al is dat na de overload mn cpu niet meer recupereert ....ik heb nu een benchmark van (sisoft) dhrystone 3527 whetstone isse2 /1695/1457 mflops
Vroeger was dat het dubbele ....hoe kan die dan opeens zo worden en traag blijven .....het is alsof de cpu na de overload op batterij werky ..;wat dus niet het geval is (is allemaal gecheckt in energiebeheer

opnieuw assio drivers geinstalleerd ....
virusscan gedaan .....al positive ..
gecheckt in de bios ...alles ok.......
Ik kan nu wel met zekerheid stellen dat de cpu niet meer naar behoren werkt

kzit echt met de handen in net haar ....help

Laatst gewijzigd:
allright ik ga nog eventjes een opsomming geven van de feiten ...kweet wel dat jullie er niet veel aan kunnen veranderen maar anyway ..

1)laptop draait maar aan halve speed wanneer die het ernstig te verduren heeft (met identiek dezelfde instellingen /software als een jaar geleden ...) , nog geen maand geleden draaide die als een
zonneteje en nu als een natte filter met koffiegruis.
Ofwel ligt het probleem aan de voeding en geeft deze onvoldoende energie aan de processoor, resultaat :de processor werkt aan halve snelheid
Of , en lijkt me niet onlogisch , de processor heeft permanente schade opgelopen door de veelvuldige benchmarktests..,zoals ook sisoft vermeld dat sommmige onderdelen zwaar onder druk komen te staan ....etc...

Origineel geplaatst door Prophet
kan 'r slijtage komen op je softsynths :D

maakt niet uit , kzit nu in een periode waar ik voornamelijk met soft werk , heb voldoende hardware en daar komt spijtig genoeg wel slijtage op

jij kan er tenminste nog om lachen ..maar ik verzeker je dat ik al meerdere malen de behoefte heb gehad om mn laptop
tegen de muur te gooien=

Niet doen! Dan krijg je allemaal krassen op je muur. Da's zonde! :)

Maar het komt niet vaak voor dat de software je hardware vernielt. Maar het kan zijn dat je processor te warm wordt en dan op halve snelheid gaat draaien. De support site van je laptop kan je daar wellicht verder mee helpen.

Origineel geplaatst door fuse
Niet doen! Dan krijg je allemaal krassen op je muur. Da's zonde! :)

Maar het komt niet vaak voor dat de software je hardware vernielt. Maar het kan zijn dat je processor te warm wordt en dan op halve snelheid gaat draaien. De support site van je laptop kan je daar wellicht verder mee helpen.

right heb ik ook ontdekt op tweakers net http://tweakers.net/nieuws/16582/Geen-invloed-Thermal-Monitor-op-P4-performance.html

maar hier spreken zeduidelijk over een pnetium 4.....
sony vaio support????????????????,lache :D

Origineel geplaatst door Catalunya
M.b.t. illegale software tast het je geweten aan :D

en vanwaar die veroordeling !!!Heb ik gezegd dat ik illegale soft gebruik of ga je ervan uit dat iedereen het doet ?

Origineel geplaatst door the tall lad
en vanwaar die veroordeling !!!Heb ik gezegd dat ik illegale soft gebruik of ga je ervan uit dat iedereen het doet ?

Ik heb hier ook wel wat liggen!! Try before buy. :D

Origineel geplaatst door Prophet
kan 'r slijtage komen op je softsynths :D

uhm.. als je die hebt wel.. :D

Software synths: Verwijder iets uit system32 en ik weet zeker dat die het niet meer doen.. :dubbel:

laptops gaan nu eenmaal sneller stuk, maakt niet uit welk merk, Sony, Apple, HP, Dell.. allemaal dezelfde rommel in dezelfde fabrieken gemaakt.. uit alle hoeken hoor je problemen.
altijd zorgen dat je het ergens koopt waar ze je daadwerkelijk de 2 jaar garantie geven (al is het de Mediamarkt of all places)

ik zou zo snel mogelijk een backup maken en windhoos opnieuw installeren
kijk ook es WCPUID of je proc downclockt
in het ergste geval je laptop openmaken en stof vantussen ventilatoren, heatsink proc e.d. halen, als je hem al een tijdje hebt kan dat zeker het probleem zijn.

Back