kan er slijtage optreden bj een cpu?

Mijn ervaring is dat sommige apparaten na een paar jaar plotseling rare fouten gaan vertonen.
Meestal vastlopers die niet te verklaren zijn.
Vaak is dit te wijten aan uitgedroogde of lekkende condensatoren.
Dit heeft tot gevolg dat een condensator geen capaciteit meer heeft of zich zelfs als een weerstand kan gaan gedragen.
De spanningen in oa een PC moeten zeer stabiel zijn. Deze condensatoren halen zeg maar de laatste vervuilingen van de spanningen af. De kleinste rimpel op een spanning kan worden geinterpreteerd als een logische 1 of een logische 0. Als de programmatuur daar niets mee kan loopt de boel dus (gedeeltelijk) vast.
Als ik de Condensatoren vervangen heb zijn alle fouten weer verdwenen.
Condensatoren die het meestal laten afweten zitten zeer dicht in de buurt van warme/hete onderdelen waardoor het verouderingsproces sneller gaat dan de bedoeling is.
Meestal zitten de condensatoren zeer dicht bij de CPU om de toevoerdraden zo kort mogelijk te houden zodat de dempingsfaktor zo hoog mogelijk blijft en dat is weer zeer belangrijk omdat het werkgebied van de CPU zich afspeeld tussen de 0-volt en de 3,3 volt. Als de spanning dus ook maar iets varieerd heeft dat procentueel nog al veel invloed.
Er is overigens wel een probleem met deze condensatoren: Ze moeten namelijk impedantie-vrij zijn.

@ MIKE PHILCO

er vanuitgaande dat dit het probleem is ,hoeveel zou me dat dan kosten ?...OP sony vaio laptops is er maar een beperkte garantie van maar slechts 1 jaar (en dat is spijtige genoeg afgelopen , je had de mogelijkheid om de garantie met een jaar te verlengen , maar heb dat niet gedaan...200 euro .....ze weten wel hoe ze het moeten aanpakken die multinatzionals :)

update

ik heb dus die realtime cpu monitor gedownload en zowel mijn vermoeden als bevindingen worden bevestigd...van zodra ik een redelijke zware plugin insert in de mixer channel wordt de processorsnelheid gehalveerd .....heel vreemd ..
Dit gebeurt ook als ik een empty project opstart en een cpu hungry vst invoer,tijdens het inladen van de vst wordt de processor snelheid gehalveerd...af en toe met een random tijdsinterval recupereert de cpu en draait opnieuw op zn oorspronkelijke klksnelheid .
Alsook de latency die enorm toeneemt (alsof de driver alles opnieuw recalculate)....als ik de plugin opnieuw verwijder geeft de realtime cpu monitor opnieuw de oorspronkelijke waarde aan :1.8 ghz...in tegenstelling tot sisoft sandra die een waarde aan geeft van 800 mhz ....
De laptp voelt wel warm aan maar helemaal niet heet ...tijdens de hittegolf van vorig jaar ...(45 graden celsius ) werkte dit beestje nog optimaal ..
Dus waar het op neerkomt is dat de cpu werkt op de helft van zn rekenvermogen na een ietwat heavy performance.

OOh ja dit wou ik nog even kwijt ...ik ben ook intensief bezig met 3D/grafisch ontwerp ..als ik dan sommige files inlaad van honderden megabytes blijft de cpu gewoon lekker doorkabbelen ...dus ik denk wel dat het een conflict is met de
audiodriver
Als er iemand links kent die doorverwijzen naar problemen vanzelfde aard hoor ik dat graag ....(ben zelf ook op zoek mar vindt tot nu toe niks dat oveeenstemd )

suggesties welkom ..

denk dat ik zwaar bombed and fucked ben :confused: :confused:

Laatst gewijzigd:
Garantie is niet zomaar naar 1 jaar afgelopen hoor.
Van elk apparaat in de EU mag je verwachten dat als je er normaal mee omgaat dat het gewoon een redelijk lange tijd mee gaat.

Dwz als je nu met kapotte hardware zit te kijken (wat ik niet hoop voor je) dan zou ik zeker hiermee naar Sony service gaan.

voor de meeste landen in de E.U. is het inderdaad ee minimum van 2 jaar ...
heb mn laptp bij excel gekocht en stond duidelijk vermeld een garantie van 1jaar ....mits bijbetaling (200 euro )

Nog een vraagje tijdelijk oplossing van het probleem is dat ik de voeding eruithaal en nadien weer insteek ...dus zou het eventueel aan de voeding kunnen liggen ....

Origineel geplaatst door the tall lad

Nog een vraagje tijdelijk oplossing van het probleem is dat ik de voeding eruithaal en nadien weer insteek ...dus zou het eventueel aan de voeding kunnen liggen ....

klinkt als een probleem met je powermanagement..

check even of het probleem zich voordoet op batterij, maar zet dan wel tijdelijk je energiesettings op maximum

Origineel geplaatst door rvooh
klinkt als een probleem met je powermanagement..

check even of het probleem zich voordoet op batterij, maar zet dan wel tijdelijk je energiesettings op maximum

dat is nu net het probleem ...je kan het niet reproduceren als je op batterij werkt .....De pentium M zijn kloksnelheid is afhankelijk van de energietoevoer ...wanneer die is aan gesloten op netstroom ...gedraagt die zichals het ware als een desktop (snel ...rond de 2ghz )....op batterij een halvering van de oorspronkelijke kloksnelheid .
Het kutte is dat het probleem zich voordoet bij intensieve bewerkingen ...dus de cpu krijgt (vangodweetikwaar) de instructie om minder snel te gaan werken ...
Dus de laagst mogelijke snelheid is op batterij

.ben er nog altijd niet uit

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb hier ook wel wat liggen!! Try before buy. :D

idem dito hier/
worden wel 'official registered' wanneer er track mee word ge-released, eerder niet.

dat is nu net het probleem ...je kan het niet reproduceren als je op batterij werkt .....De pentium M zijn kloksnelheid is afhankelijk van de energietoevoer ...wanneer die is aan gesloten op netstroom ...gedraagt die zichals het ware als een desktop (snel ...rond de 2ghz )....op batterij een halvering van de oorspronkelijke kloksnelheid .
Het kutte is dat het probleem zich voordoet bij intensieve bewerkingen ...dus de cpu krijgt (vangodweetikwaar) de instructie om minder snel te gaan werken ....ben er nog altijd niet uit

en welk draai jij dan allemaal tegelijk op deze configuratie, let wel dat sommige VSTi deftig diep je cpu in beslag nemen.

Maar je kan idd beter je audiodrivers checken...

Kan je niet eens via primaire windows geluidsdriver horen of hij het daar ook doet?

@ prophet

GHebruik net dezelfde configuratie als vroeger ...onboard geluidskaart en asio 4 all drivers ...ik weet wel dat sommige plugins
veel beslag nemen opj e cpu ..mmaar daar had ik een tijdje geleden helemaal geen last van ...
Draaide met gemak enkele zware native instruments plgs (absynth ,battery etc... ) ,legacy collection en een zooi effecten ...
Het is van de ene op de andere dag gebeurt.
En ja dat gebeurt ook via de primaire windows driver .....ik wil weten waarom de cpu instructie krijgt oom op halve snelheid te werken ...ik word er echt gek van ....vaio support ...fuckit

ziehier enige uitleg over speedstep technologie http://www.intel.com/support/processors/mobile/pentiumiii/sb/CS-007509.htm
Het enige wat ik kan veranderen in de power management is hoe de laptop zich moet gedragen als die op batterij werkt .

Maar dit zou dus niet mogen gebeuren wanneer laptop op netstroom werkt en zware berekeningen ui
tvoert

Laatst gewijzigd:
Gaat daar gewoon mee naar de fabrikant man en als die het maar eens oplost en eens laat zien wat kalanditie is, want dit is dan wel een hardwareprobleem misschien. Zoniet, doe eens een re-install van je OS volledig nieuw na diepe format, als het dan nog zo is, ga dan naar de VAIO experto's.

Het kutte is dat het probleem zich voordoet bij intensieve bewerkingen ...dus de cpu krijgt (vangodweetikwaar) de instructie om minder snel te gaan werken ...
Dus de laagst mogelijke snelheid is op batterij

ja idd, maar als je zou instellen dat hij gewoon op volle toeren draait met batterij (moet kunnen!) kan je checken of het probleem zich dan nog voordoet,
zo kan je uitsluiten of het een probleem met de voeding is of niet.

Origineel geplaatst door rvooh
ja idd, maar als je zou instellen dat hij gewoon op volle toeren draait met batterij (moet kunnen!) .

En dat kan ik nu net niet ,ik heb maar beperkte instelmogelijkheden voor de batterij ....oa..schermverlichting ..en voor de cpu is dat enkel maar optimaal batterijgebruik ...dus geen optimale performance ...staat ook in de handleiding dat sommige modellen een beperkt energiebeheer hebben .
Ik kan mezelf niet meer registreren op de vaio site ...correct serienummer ,aankoopbewijs etc...waarschijnlijk omdat men garantie is verlopen :(

A: Enhanced SpeedStep is a more aggressive and dynamic version of SpeedStep and automatically switches between maximum performance mode and battery-optimized mode, depending on the needs of the application being run. The previous version of SpeedStep only went into power conservation mode when the notebook was unplugged from a power outlet.

Dus daar wil ik vanaf
:D

In dezelfde faq:

Turning off SpeedStep in the BIOS seems to have no effect whatsoever upon the machine's ability to change the CPU rate. How do you disable SpeedStep. I am using WinXP.

A: You must have it turned off in the BIOS and in WinXP. If you go into the Power Applet in Control Panel and select the Always On option it will disable Speed Step. Right click your desktop > Click properties > Click Screen Saver > Power button > Change the Power Scheme to always on.

A: You must have it turned off in the BIOS and in WinXP. If you go into the Power Applet in Control Panel and select the Always On option it will disable Speed Step. Right click your desktop > Click properties > Click Screen Saver > Power button > Change the Power Scheme to always on. [/B]

die keuze heb ik niet ..de winkel waar ik de laptp hb gekocht (excel )raad me aan om een bios flash te doen ..;zijn eventueel wel risicos aan verbonden mits het verkkerd wordt uitgevoerd ...lees ...dode laptop

Laat je hun toch je BIOS flashen? :D

Er zijn laptops waarbij je idd je BIOS niet kan resetten. (of veranderen als er iets fout gegaan is)

ergens voel ik me schuldig om zulke problemen hier te plaatsen ...dit is tenslotte een synthforum.... elke suggestie wordt van harte (bits/bytes) geapreicceerd.....ik hou jullie (mezlf) op de hoogte ...(in case that.....)
baby snails are born with see trough shells

Waarom schuldig? s'toch muziek gerelateerd probleem..leren we nog wat van

Prob toch niet onstaan door het renderen van dat GIF'ke voor je avatar 8D (grapke :D )
dat doet wel pijn aan de ogen M8!

Idd je BIOS flashen en dan nieuwe OS, nog beter!
Bios flashen is niet zo moeilijk, maar raprap moet je er ook niet mee omgaan, zorgvuldig de procedure volgen en anders afblijven als je bang bent.

Niet vergeten je 'netuitgarantie' compassiekweek aan de toog volledig uit te buiten, die verdienen allemaal genoeg in die industrie, dus ze mogen maar eens laten zien hoe clever ze zijn als je er niet uitkomt zelf.

Back