kan er slijtage optreden bj een cpu?

yep maar als je naar bovenstaande screenshots kijkt ziej dat de processor voldoende stroom krijgt ...het doet er niet toe of ik de batterij eruithaal of niet ...het probleem komt ook voor als de batterij uit de laptop is gehaald
Het is de bus speed die drastisch verminderd en in sommige gevallen de multiplier ...vandaar die lage cpu speed ...................why?pourqoui?
I don't know I don't know I don't know and I'm goin' slightly mad ...

Heb je nu die speedstep al in de BIOS kunnen uitschakelen?

Volgens mij moet je die speedstep met een hamer resetten. :stupid

Denk dat ik voor de rest toch echt een tweakers.net vraag is hoor.

Maar wellicht dat als je een (2e hands) CPU voor een paar tientjes kan scoren dat je kan testen of het aan de processor zelf ligt ben je al weer een stapje verder wellicht. Het kan evt de moeite waard zijn.

run dit programma ff ..

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

tijdens installeren kiezen voor : Just stresstest ..

vervolgens naar test gaan en primenet / use primenet aanvinken .. en test runnen..

als je cpu nu weer halveert (zelfs als speed stepping aan zou staan) is er iets goed mis ..

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door r.5
Heb je nu die speedstep al in de BIOS kunnen uitschakelen? [/QUOTE

neen , ctrl, alt, del. geeft het zelfde bios scherm weer als f2...dus heel berperkt en geen mogelijkheid tot resetten van speedstep

@ resonance : heb de test uitgevoerd en ....

yep de cpu halveert van kloksnelheid ...dus weten we nu of de cpu stuk is of niet ?
Op de screenshot is te zien dat de bus speed vermindert , de multiplier blijft hetzelfde (want is aan gesloten op netstroom)
Wanneer ik de test laat uitvoeren wanneer de laptop op batterij werkt blijft de buspeed hetzelfde... dus het probleem doet zich enkel voor als die op het net is aangesloten ....

Attachments

• test.jpg
    test.jpg
    71,4 KB · Bekeken: 139
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door the tall lad
Heb je nu die speedstep al in de BIOS kunnen uitschakelen? [/QUOTE

neen , ctrl, alt, del. geeft het zelfde bios scherm weer als f2...dus heel berperkt en geen mogelijkheid tot resetten van speedstep

Daarom vroeg ik ook om volgende combinaties uit te testen:
CTRL+ALT+ESC
CTRL+ALT+S
CTRL+ALT+INS

en dus niet DEL.

Daarom vroeg ik ook om volgende combinaties uit te testen:
CTRL+ALT+ESC
CTRL+ALT+S
CTRL+ALT+INS

en dus niet DEL.

kheb me mistypt ...kbedoelde ctrl alt esc.....zelfde bios

Aangezien ik nu zelf ook met een laptop bezig ben heb ik even verder voor je gekeken. Zit zelf met Toshiba power management.
Maar om te zien wat voor power management je flappie doet kun je een tooltje gebruiken (van de makers van cpu-z) ThrottleWatch.
http://www.panopsys.com/Downloads.html

Denk dat dit je wel verder helpt:
http://www.overclockers.com/tips1206

Alleen werkt het crystalcpuid tool bij mij dus niet. Maar ik heb een ouwere pentium M.
En pas wel even op dat je niet sloopt want je zit direct aan je hardware te sleutelen en da's niet vrij van dat het kapot kan gaan.

Maar waarom je bus speed elke keer halveert?
Enige aanwijzing die ik kan vinden is dat het toch een heethoofdje kan zijn.
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20040329111806.html

En wat dat aangaat zou ik je toch echt heel sterk aanraden om toch maar eens Sony te contacteren dat er iets niet in de haak is met de CPU van je laptop. (Toch versleten?)

Het is wel vaker gebeurd dat er problemen waren met (vooral) laptops waarbij de koeling / koelpasta onzorgvuldig was aangebracht, en er problemen ontstonden met oververhitting.

Ja, voor de fanboys, dat was òòk met Apple machines...

Kwestie van productiefout, en dat hoort ook buiten de garantieperiode behoorlijk te worden gerepareerd zonder kosten. Kwestie van Nederlandsch consumentenrecht...

maar de laptop voelt helemaal niet warm aan ...(zie vorige posts

mijn multiplier verandert niet als ik de test laat uitvoeren (prime 95)

Na ee minuutje verlaagt de bus speed van 133 naar 70 (zie bovenstaande screenshots, power management is uitgeschakeld ),de multiplier blijft zijn waarde behouden nl 14 ...dus bus speed maal multiplier =980 mhz ...op netstroom ...is iets goed fout aan ...sony wil niet meer helpen ...
Moest ik gewoon zeker zijn dat het de cpu is koop ik gewoon een nieuwe maar er is nog te veel vaagheid .
Kzie het niet zitten om de laptop binnen te steken en honderden euro's kwijt te zijn om dan achteraf tot de constatatie te komen dat er niks aan is verandert ....soms haat ik al dit pc gebeuren ....
Als er iemand is die een pentium mobile heeft (750 ) met centrino chipset , zou die dan even de prime 95 test willen doen en kijken wat er gebeurt met de cpu speed en bus speed enz ...cpu-z is een goede tool daarvoor

@fuse ...die crystal cpu tool zie ik niet echt zitten ...vrees dat ik mn laptop voorgoed om zeep ga helpen

thanks

Laatst gewijzigd:
De verantwoordelijke is de partij waarmee je het verkoopcontract mee aangegaan bent. Oftwel de winkel waar je dat kreng hebt gekocht. (Is die failliet dan ben je nat.)
Dus als zij aan komen zetten met dat mag Sony maar uitmaken dan kletsen ze uit hun nek. Willen ze je echt niet helpen kun je vast wel naar een geschillencommissie van de partij waarbij die winkel (verplicht?) is aangesloten.

En ja het is veel werk maar wil je dan met een half werkende laptop van 2 ruggen (?) blijven hannessen?

als cpu's te heet worden dan wordt er doorgaans niet automatisch alles op halve snelheid gezet..
was dat maar waar, dan was overclocken ook niet gevaarlijk :)

ik heb zelf mn e6600 dual core van 2.4 ghz overclocked naar 3.33 ghz..
problemen bij verkeerde voltages en temperatuur loopt 9 van de 10 keer uit in vastlopers of een pc die niet wil booten..

ik zou ff zoeken naar een bios update .. een te hete cpu lijkt me niet echt t probleem hier.. en dankzij de prime test weten we nu ook dat t geen software bug is (windows ff uitgesloten, sluit nog steeds niet uit dat je hier misschien iets niet goed heb staan)

als een bios update niet werkt.. dan nog maar eens verder kijken..

verder moet je je niet gek laten maken door allerlei verhalen op t net .. heb zelf ook redelijk wat hardware gehad waarvan er een hoop negatiefs te vinden was (lekkende condensators etc.) maar gek genoeg had ik er zelf nooit last van en was 9 van de 10 keer de oplossing erg simpel.. wat natuurlijk niet uitsluit dat t jou wel net overkomt.. maar zoek t eerst ff simpel, voordat je ervan uit gaat dat t kapot is..

edit -

ik zou toch eerst je winblows eens opnieuw gaan installeren .. daarna gelijk prime en cpu-z installen en checken!
niet raar op kijken als alles nu ok is :)

daarna bios update als 2e optie als t nog niet verholpen is

als t dan nog niet verholpen is dan moet je je zorgen gaan maken ;{

Laatst gewijzigd:
bios update is gedaan .....maar denk je dat he mogelijk is dat windows dit probleem veroorzaakt ?

Origineel geplaatst door resonance

ik zou toch eerst je winblows eens opnieuw gaan installeren .. daarna gelijk prime en cpu-z installen en checken!
niet raar op kijken als alles nu ok is :)

daarna bios update als 2e optie als t nog niet verholpen is

als t dan nog niet verholpen is dan moet je je zorgen gaan maken ;{

dat is idd je enigste goedkoopste processortest, en het frist alles tegelijk op, niet gehaast, alles backuppen, ook je favorieten url's en emailcontacts niet vergeten

*D

en daarna schoL!
(zoveel krachtige reacties ineens ;) , al was het maar of hij daarmee bedoelde dat het prob ernstig was zeker?) zuipers!!! :D

Attachments

• duvel.gif
    duvel.gif
    110,4 KB · Bekeken: 156
Origineel geplaatst door the tall lad
bios update is gedaan .....maar denk je dat he mogelijk is dat windows dit probleem veroorzaakt ?

windows blijft altijd iedereen verassen met onverklaarbare ongein :D

je weet maar nooit .. vaak is windows wel de grote boosdoener als je pc in de war is
en heeft de bios update nog iets veranderd? heb je opnieuw prime gedaan? heb je nieuwe opties in je bios?

neen bios blijft hetzelfde ....simple dus ....
tests blijven negatief ...zit dus niks anders op dan te backuppen ....
heb zelf niet de mogelijkheid om te formateren vanuit de bios

dat kan ook niet vanuit t bios .. ik raad je hiren boot disc aan .. bootable disc vol met belangrijke tools .. zelfs ntfs formatten vanuit dos .. etc.

maar goed, als je gewoon je windows xp disc gebruikt kan dit ook wel .. ff partities verwijderen en dan gelijk weer aanmaken en formatten..

misschien wel slim om eerst ff hiren boot disc te downloaden ergens.. mocht je problemen krijgen is t wel fijn om een hiren boot disc te hebben, staan onder andere ook andere tools op die voor mij onmisbaar waren toen mn schijven niet meer leesbaar waren..

mocht je nog een andere pc aan t internet hebben kan t natuurlijk wel wachten :)

http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd.html

Laatst gewijzigd:
Back