kan er slijtage optreden bj een cpu?

Je schreef dat het ineens na enkele weken is. Kan je ook eens proberen een image te maken van de huidige situatie en vervolgens een systeem restore uitvoeren (zit onder system tools in je startmenu) zodat je de situatie terug kan brengen naar een aantal weken terug. Mocht dat niks uitmaken en je zet de system restore weer terug naar de huidige situatie en er lijkt het 1 en aqnder niet helemaal lekker meer. Heb je dat image nog achter de hand.

Maar er zullen zat mensen zijn die system restore funktie uitzetten ivm met onnodige ysteem belasting.

Even los van het probleem wat hier wordt besproken:

Je hebt je laptop 18 uur per dag aan zeg je??? Nou als je er niet 18 uur per dag achterzit, zou ik zeker wel wat power opties aanzetten als hardisk en scherm uit na bijv 20 minuten niet gebruiken. Dan verleng je de levensduur wat van die dingen en wordt het allemaal wat minder warm.

hey , ik heb nog een enkel vraagje (probleem nog steeds niet opgelost....internet afgeschuimd naar allerhande helpsites zonder succes )...mijnvraag is namelijk in hoeverre mate de asio(4 all driver ) een negatieve invloed kan hebben op de cpu ...want wanneer de cpu begint door te draaien geeft de asio driver de melding 'overload ' , of is het logischer om aan te nemen dat de overload van de driver het gevolg is van de (trager werkende )cpu..alle hulp welkom
Diegene die het probleem enigszins kan oplossen( the global problem ) krijgt een krat DUVEL of Westmalle te goed 8o)

het kan zijn dat je drivers voor geheugen lekage zorgen door een bug in de code..
als resultaat gaat dan vaak je cpu over zn nek.. je zegt dat je deze drivers vroeger zonder problemen gebruikte ..
wat is er anders qua geinstalleerd soft/hardware ? probeer eens andere drivers voor je geluidskaart, dan weet je zeker of t wel of niet aan die drivers liggen.. als t nog eens gebeurd check dan ff in je task manager naar processen en hun geheugen gebruik, misschien dat je daar nog iets aantreft wat niet normaal is..

PS .. geen beschuldiging ofzo maar gewoon ff tussendoor: slechte cracks kunnen ook voor bugs zorgen als memory leaks / cpu overloads..

Origineel geplaatst door resonance
gewoon ff tussendoor: slechte cracks kunnen ook voor bugs zorgen als memory leaks / cpu overloads..

Ja dus zorg altij dat je op een goede newsgroup download.. ;) :P

Zelf gebruik ik al enkele decennia op dagelijkse basis deze veredelde zakrekenmachines en
heb zelf alleen nog maar slijtage gezien op mechanische onderdelen (fans, disks, ...).
Het verhaal van "uitdrogende condensators" zou ook wel kunnen maar verwacht ik toch
eerder op budget modellen dan op high-end toestellen. Het kan volgens mij ook niet verklaren
waarom hij dan soms wel snel werkt.

Enkele tips die waarschijnlijk al gezegd zijn:
1) Ga in de BIOS en check FSB en overclock settings.
Disable tijdelijk de Speedstep technology (ook in de BIOS).
2) Disable de Speedstep technology in Windows.
3) Stop alle onnodige programmas en services.
(Ook je Anti-Virus, Anti-Spam, Firewall, ...).
Je kan vermijden dat deze automatich opstarten dmv "Start > Run > msconfig"
4) Zorg dat je disken gedefragmenteerd zijn.
5) Check ook eens id taskmanager (of process explorer) wie er met de CPU power gaat lopen
tijdens die peaks. Of misschien gebruikt er iets buitensporig veel geheugen of disk I/O.

And if all else fails... reinstall Windows (en gebruik id toekomst misschien images die
je op regelmatige tijdstippen kan terugzetten).

Oh ja, er zijn ook performance monitoring tools ingebouwd in Windows maar
check eerst eens de bovenstaande 5 punten in detail en laat het ons weten...

In afwachting van die bak Duvel... :biertje:

nee jo de meeste condensators zijn echt slecht en goedkoop in de pc , asus zet nu bij sommige luxere borden hoogwaardige condensators en spoelen erin ,en dat doen ze niet zomaar.

Dat zeg ik toch ook!

Origineel geplaatst door r.5
Het verhaal van "uitdrogende condensators" zou ook wel kunnen maar verwacht ik toch
eerder op budget modellen dan op high-end toestellen. Het kan volgens mij ook niet verklaren

Zelf gebruik ik al enkele decennia op dagelijkse basis deze veredelde zakrekenmachines en
heb zelf alleen nog maar slijtage gezien op mechanische onderdelen (fans, disks, ...).

Enkele tips die waarschijnlijk al gezegd zijn:
1) Ga in de BIOS en check FSB en overclock settings.
Disable tijdelijk de Speedstep technology (ook in de BIOS).
2) Disable de Speedstep technology in Windows.
3) Stop alle onnodige programmas en services.
(Ook je Anti-Virus, Anti-Spam, Firewall, ...).
Je kan vermijden dat deze automatich opstarten dmv "Start > Run > msconfig"
4) Zorg dat je disken gedefragmenteerd zijn.
5) Check ook eens id taskmanager (of process explorer) wie er met de CPU power gaat lopen
tijdens die peaks. Of misschien gebruikt er iets buitensporig veel geheugen of disk I/O.

And if all else fails... reinstall Windows (en gebruik id toekomst misschien images die
je op regelmatige tijdstippen kan terugzetten).

Oh ja, er zijn ook performance monitoring tools ingebouwd in Windows maar
check eerst eens de bovenstaande 5 punten in detail en laat het ons weten...

In afwachting van die bak Duvel... :biertje:
antwoord op suggesties
1)wil wel maar heb geen uigebereide bios settings ..paswoord , opstartmedia kiezen zijn zowat het enige wat ik kan doen..en oh ja al dan niet dat vervloekte vaio logo uitzetten ..dus geen cpu enspeedstep settings (btw speedstep is ingebouwd in win xp...energiebeheer is uitgezet
2)is gebeurd
3)ook gedaan
4)nog te doen
5)in dit geval is dir fruity loops ....ik zet zelf windows explorer uit om geheugen te besparen ...no result

@ resonance ...zou best kunnen ...het probleem doet voor als de laptop al een tijdje draait (dus wat warmer wordt )..kan dus eventueel een ventilator gerelateerd probleem zijn ....maar ik ik stel me dan wel de vraag waarom dit iet gebeurt als ik cpu intensieve tasks uitvoer in 3D studio max ....vreet ook resources ..

Heb al andere drivers gebruikt (hoewel deze niet veel voor stellen ..je kent ze wel ...)asio 4 all is altijd al rock solid geweest
Geen nieuwe hardware geinstalleerd ...computer gescand met kaspersky ...al well
Zit waarschijnlijk niks anders op dan een back up te maken en hopen op de goede afloop ...bios flash zie ik niet zitten ..te veel risico's aan verbonden

Het zou eventueel aan de front side bus kunnen liggen maar heb totaal gee idee hoe daar meer over te weten kom (praktijkgericht dan ) ....bios geeft geen info over fsb ...winxp evenmin

Dat van die lekkende condensatoren zou wel kunnen ..heb een centrino dus ook een intel moederbord ...volgens tweakers.com: heeft dit model er last van' D865GBF' is echter een desktop motherboard ...wat niet uitsluit dat er geen lekkende condensatoren zijn

Gegroet en bedankt voor de vele reacties en (medeleven :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door the tall lad
antwoord op suggesties
1)wil wel maar heb geen uigebereide bios settings ..paswoord

Wat bedoel je? Is de BIOS pasword protected en je weet het paswoord niet?

Origineel geplaatst door scan
Maak je ventilator eens schoon, hielp bij mij zeeeer goed.
Kwam een bak stof uit, aiaiaiai.

Succes

:confused:

antwoord op suggesties
1)wil wel maar heb geen uigebereide bios settings ..paswoord , opstartmedia kiezen zijn zowat het enige wat ik kan doen..en oh ja al dan niet dat vervloekte vaio logo uitzetten ..dus geen cpu enspeedstep settings (btw speedstep is ingebouwd in win xp...energiebeheer is uitgezet
2)is gebeurd
3)ook gedaan
4)nog te doen
5)in dit geval is dir fruity loops ....ik zet zelf windows explorer uit om geheugen te besparen ...no result

@ resonance ...zou best kunnen ...het probleem doet voor als de laptop al een tijdje draait (dus wat warmer wordt )..kan dus eventueel een ventilator gerelateerd probleem zijn ....maar ik ik stel me dan wel de vraag waarom dit iet gebeurt als ik cpu intensieve tasks uitvoer in 3D studio max ....vreet ook resources ..

Het zou eventueel aan de front side bus kunnen liggen maar heb totaal gee idee hoe daar meer over te weten kom (praktijkgericht dan ) ....bios geeft geen info over fsb ...winxp evenmin

Cpu-Z geeft je een hoop info .. behalve temperatuur, en is t alleen bij fruityloops dat je pc vast loopt? je koelers schoonmaken is trouwens ook zo gebeurd.. opzich kun je ook wel gelijk zien of dit nodig is.. toen ik zelf een notebook had legde ik m regelmatig ff op zn kop en zette de stofzuiger (zonder koppelstuk) op de openingen.. als je dit nooit gedaan heb zou ik m ff open maken en met de hand je koelers schoonmaken..

maar goed, post ff een screenie van je cpu-z info...

Attachments

• cpu-z-139.zip
    413,7 KB · Bekeken: 115
Wat bedoel je? Is de BIOS pasword protected en je weet het paswoord niet?

hoe kom je daar bij ...neen deze laptop is eerlijk gekocht ..jezus ..
De bios is (phoenix technologies )gewoon helemaal niet uitgebreid ..ik heb nog 2 andere dekstop computers staan en daar is de bios veel uitgebreider ...zolas ik al zei ..in de bios heb ik alleen de keuze uit ...opstart media ...al dan niet aan zetten van het vaio logo etc...is echt heel beperkt ...
Een beperkt bios is daarom nog niet synoniem aan een onrechtmatig verkregen laptop..
En de reden waarom ik mij niet meer kan registreren op de vaio site is omdat de garantie verlopen is ..klinkt hoorndol? dat is het ook !

eerste screenshot is alles ok (alleen screenshot van cpu usage )

cpu ?front side bus alles ok ...

Attachments

• good 1.jpg
    good 1.jpg
    119,9 KB · Bekeken: 122
na het inladen van de ms 20 wordt cpu speed gehalveerd ?alsookde front side bus speed ,op deze screenshot is te zien dat de multiplier constant blijft .....in vele gevallen verminderd ook deze ....
laptop is nog steeds aangesloten op netstroom ...is dus niet logisch dat de cpu speed wordt gehalveerd (soms wordt de cpu teruggeclocked tot 750 mhz) als er dergelijke berekeningenmoeten worden uitgevoerd ...dus malfunctioning speedstep?
Ook niet onbelangrijk is dat het voltage identiek blijft ....dus de cpu krijgt voldoende stroom 1.356 volt
op batterypower is dat 0.988 V

Attachments

• bad3.jpg
    bad3.jpg
    107,5 KB · Bekeken: 121
Laatst gewijzigd:
hoe kom je daar bij ...neen deze laptop is eerlijk gekocht ..jezus ..
De bios is (phoenix technologies )gewoon helemaal niet uitgebreid ..

Ik bedoel helemaal niet dat je die laptop niet eerlijk gekocht hebt.
Soms is de BIOS door een paswoord beschermd. Wordt vaak met bedrijfslaptops gedaan
of door louche verkopers.

Ik kan me niet inbeelden dat je BIOS maar 3 settings zou hebben. Het is toch geen Apple zeker? :W

Hoe geraak je in de BIOS? Door F2 te drukken of door een CTRL+ALT+"nog iets" combinatie?

Ik geraak in de bios door op F2 te drukken ..echt waar niks interesting te vinden in die bios ...

Probeer eens een van de volgende key combinaties om in de echte BIOS te geraken:
CTRL+ALT+ESC
CTRL+ALT+S
CTRL+ALT+INS

Kan haast niet wachten op die bak Duvel... :duivels:

Kan ook zijn dat je de BIOS via het OS zelf in kan stellen. Komt ook wel eens voor.

Maar denk dat je CPU over z'n nek gaat en dan langzamer gaat draaien.
Waar dat aan ligt is niet zo te zeggen. Voltage te laag. Of hij wordt te warm omdat de koeling verstopt is geraakt. Je batterij is rot en vernaggelt de spanning intern. Of je software/BIOS heeft last van een bug.

Back