hoe maak je een track?

Kook eens anders, pak een wok! :eureka:

Ideetje voor iedereen die harddisk recording kan gebruiken.
Ga lekker uit je dak door te jammen met een aantal loopjes, gewoon een half uurtje of zo.
Neem die gesynced op zodat je audio in het zelfde tempo opgenomen wordt.
Knip vervolgens die audio in tig stukken en ga daar mee plakken, op verschillende sporen zetten, efx gebruiken etc..
Je verdwaald dan niet meer zo snel want de basis staat vast.
In een jam zitten bijna altijd briljante stukken die je met midi/knip/plak/bouw niet voor elkaar krijgt.
Je behoud ook spontane ideetjes.
Werk hier een paar uur aan en voila een strak nummer waar je zelf nog van kunt genieten!

Ik heb dit met een aantal JAM's gedaan met een gitarist en een keyboard wizard erbij, resultaat was erg leuk.

Grt. Ronald.

Tja... ik weet het niet echt...

Ik ga zitten, en een paar uur later heb ik ineens iets... Vraag me dan niet waar en wanneer ik met wat en waarmee ben begonnen.

ik ben erachter dat dit voor mij het beste werkt:

ik begin met een blok waarin ik een zootje "aanloopgeluiden" neerzet, zeg maar het basisidee voor het opbouwstuk, daarna maak ik het "hoofdstuk', dus zeg maar het gedeelte waar de track op hangt, dan nog een stukkie break etc....hier maak ik dan een leuk lopend geheel van, zodat ik een beetje het skelet heb van de track...daarna ga ik de vocals uitzoeken en die op een aantal strategische punten in de track zetten...hierna komt het detailneuken, dus percussie toevoegen, kleine onopvallende percussiewisselingen, achtergrondgeluidjes etc....evt. nog een tussenstukkie in de track plakken, nog een stukkie eruit halen, whatever, totdat ik denk dat de track interessant genoeg is en dan is 'ie in principe "af"

Wat mij vaak gebeurd is dat ik met een track bezig ben en ik heb hem bijvoorbeeld half af, dat ik dan opzoek ga naar bijvoorbeeld een achtergrond geluid ofzo. Heel vaak eindig ik dan weer in gefreak met een of ander vet lead geluid dat ik dan weer voor een andere track wil gebruiken waardoor ik eigenlijk alweer vergeten was waarnaar ik zocht.8o)

Manier van werken verschilt vaak wel maar meestal begin ik met de feel van een beat,
ik zet wel altijd dezelfde kick op 4/4 als click track en begin dan met midi apparatuur de boel met t handje in te spelen en in de sequencer te verschuiven ! soms wordt een stuk dat als beat bedoeld was opeens een melodie en verder weet ik totaal niet hoe ik werk (of kan/durf/zal ik dat niet zo zeggen want verschilt toch steeds :P) die kick voor de clicktrack wordt trouwens bijna altijd wel weer vervangen door een andere kick !!!

Het uitmixen doe ik soms weken over met onderbrekingen van soms een week om het nummer eens helemaal niet te horen! en soms duurt het uitmixen maar 2 dag :) het ideetje maken neemt meestal een paar uurtjes in beslag
(of paar minuten als het meezit !)

Origineel geplaatst door djdeon
Wat mij vaak gebeurd is dat ik met een track bezig ben en ik heb hem bijvoorbeeld half af, dat ik dan opzoek ga naar bijvoorbeeld een achtergrond geluid ofzo. Heel vaak eindig ik dan weer in gefreak met een of ander vet lead geluid dat ik dan weer voor een andere track wil gebruiken waardoor ik eigenlijk alweer vergeten was waarnaar ik zocht.8o)

klinkt erg bekend :) Ik zit nu met een "track" waarbij ik 14 kanalen vol heb met drums, leads, extra geluidjes.. zit nu maar afwisselend ze te mixen todat d'r iets tussenzit wat gewoon "klikt" :)

mt!

Origineel geplaatst door maxdox
Hebben jullie dat dan ook dat wanneer je echt vette dingen gemaakt hebt, niet van de knopjes kan afblijven, en dus op het einde alles verklooit? Leren tevreden zijn is volgens mij ook een kunst ! :)

Idd

Meestal begin ik met een track als ik een leuk melodietje speel. Daaromheen ga ik dan de drums en aandere muziek (basslintjes, stringetje e.d.) bouwen.
En om het af te maken probeer ik altijd op zoek te gaan naar een leuke sample.

Back