externe geluidskaart

trex

Stamgast
hallo,
ik heb namelijk een nieuwe pc,
en wil het geluid van mijn muziek dei eik maak en heb laten overzetten op mijn nieuwe pc, verbeteren. aangezien mijn prograam meer dan 48KHz aankan maar mijn pc niet.
en nu opteer ik voor een externe geluidskaart,
maar ik heb de vraag, als deze goed is, want" ik snap het systeem er niet van."

Ik weet wel, via usb enzo, maar verbetert dit het geluid ook bv van je films en je muziek op je pc, of verbetered dat alleen wat je opneemt, bv microfoon, gitaar...
of hoe zit dat eigenllijk?
Kan iemand daar me wat beter uitleg geven?

mercikes
tips zijn welkom

ik wil je wel helpen, maar ik snap je vraag niet zo goed. Probeer eens te herformuleren?

wel,
ik maak dus muziek met mij pc.
mij muziek programma collossus kan als meer dan 48000 Hz uitgestuurt worden, het prograama zelf. maar cubase of nuendo zet dit terug om naar 44000 Hz.

Als je bv de demo's beluisters op best service dan hoor je dat die klank vol is.
maar als ik bv iedentiek hetzelfde zou maken en het zou laten omzeten naar mp3 (via nuendo) dan hoor je dat dat niet zo vol is.
bv: de bas is nie zo diep, de hoge noten klinken goed maar niet zoals bv in de demo's.

Stel ik dat ik nu zeg, ik wil meer dan 48000Hz, en bij nuendo meer dan 44000hz, wat moet ik daarvoor doen?
een nieuwe geluidskaart of moederbord...

dat is zowat mijn vraag.

extra:-
stel dat het een nieuwe geluidskaart is,
en ik wil een externe geluidkaart kopen,
verbeterd dat dan de frequentie (Hz)?

bv de TASCAM US-122L
verbeterd dat de kwalieteit van je muziek dat je op je cd's brand?
of moet je daarvoor een interne geluidkaart hebben?
dat is zo mijn vraag hierbij
alsvast bedankt.

Wanneer je uitsluitend in het digitale domein werkt (dwz in je pc blijft) heeft je geluidskaart geen invloed op de kwaliteit van het geluid (dus ook niet op het branden van cd's!), behalve bij het afluisteren. Als je kaart slechte DA converters heeft, dan kun je dat wel horen. Misschien is je originele bestand dan wel goed, maar vernaggelt je geluidskaart het gewoon. Aangezien je wel verschil hoort tussen de demo's van Best Servise en je eigen werk zou je eens moeten kijken in welk bestandsformaat de demo's zijn en of jouw bestandsformaat hetzelfde is (dan pas kun je eerlijk vergelijken). Ik weet niet in hoeverre die demo's op de site van Best Service nog nabewerkt zijn om ze beter te laten klinken. Wellicht dat ze nog extra processing loslaten op hun demotracks om ze wat extra glans mee te geven. Ook treedt er kwaliteitsverlies op wanneer je je audio naar mp3 converteert. Mp3 is nl. een compressie algoritme, waardoor je wellicht wat minder mooi hoog en laag ervaart. Het maakt daarbij wel uit op welke bit-rate je naar mp3 converteert (hoger=beter maar levert wel een groter bestand).
Als je met cubase/ nuendo op een hogere audio resolutie wilt werken, zeg 24bit-96kHz, dan moet je wel een geluidskaart hebben die dat ondersteunt. Onboard geluidskaarten doen dat vaak niet. Een semi-professionele externe (of interne; dat boeit niet) geluidskaart is dan een oplossing. Bijkomend vooordeel is dat die kaarten meestal ook met Asio-drivers komen, waardoor je minder latency krijgt. De TASCAM US-122L voldoet daar op papier wel aan.

ik converteer mijn muziek in nuendo meestal op 320bit 48000HZ
maar zet ik mijn muziekprogramma zelf op 96Khz dan zeg nuedo automatich bij het opsteeln
changed ... to 44000Hz

Ja ik zou idd wel willen werken met 96Khz met mun prgamma en ook iets hoger met nuendo.
dus daarbij is die externe geluidkaart net zoals ik zei goed?

want het is omdat ik een nieuwe pc ga kopen, ik zal ind e winkel zelf wel nog eens goed informeren, maar wil zeker zijn wat ik kan doen om het geluid,
op de pc (waar ik mijn muziek maak) die ik dan op cd zet goed is.
Wat ik kan doen om een zuivere realistiche klank te hebben.

nog advies?
thx

Zullen die demo's niet gemasterd zijn door pro's ?
Vergeet het dan maar dat jij dat zelf thuis kan gaan evenaren.

Opzich wel een goed idee dat je extern wilt gaan.
Zelf wil ik dat ook, maar dan meer om storingen van de pc niet meer door de audio te horen.

aa hazes merci voor de info.

en nee ik wist niet dat een externe niets doet aan de kwalitiet van je liederen op cd, intressant.
maar wat ik dan wel wou weten was, ken jij goeie geluidskaarten die wel, intern, op je pc de kwaliteit veranderen.
waar je het verhsil wel hoort op cd?
merci

hey,
kan iemand antwoorden op mijn vraag:
wat zou je mij voorstellen, dat ik doe als ik de kwaliteit van mijn muziek beter il op cd,
nieuwe geluidskaart, schrijver..?

trex, vertel eens wat over je huidige setup.
Waat voor een geluidskaart, monitors etc?

Origineel geplaatst door trex
aa hazes merci voor de info.

en nee ik wist niet dat een externe niets doet aan de kwalitiet van je liederen op cd, intressant.
maar wat ik dan wel wou weten was, ken jij goeie geluidskaarten die wel, intern, op je pc de kwaliteit veranderen.
waar je het verhsil wel hoort op cd?
merci

Zo'n kaart bestaat niet!
Zoals Hazes al zei, alles IN je PC/software is digitaal. Ook als je een CD gaat branden blijft alles in het digitale. Een geluidskaart zorgt er alleen voor dat in en uitgaande signalen geconverteerd worden naar analoog of andersom. Daar heb je dus zeker wel verschil in kwaliteit. Dus in theorie is het mogelijk dat je mixen beter worden met een betere geluidskaart, maar dat komt dan alleen omdat je afluistering dan beter is door de beter klinkende converters.

Enne.. Niemand zegt dat het makkelijk is om zomaar even een goede mix neer te zetten! Skills zijn het belangrijkste ingredient voor een goede mix. ;)

Suc6

Back