Pompende Kick?

Compressie is een "dynamische" bewerking van je geluid (d.i werkt op het domein van de amplitude -volume, zoals je wilt) Telkens je geluidsmateriaal een bepaald(e) amplitude-volumegrens bereikt (= treshold), dan komt er een automatische reactie die de amplitude heel snel naar beneden drukt (attack). Daarna volgt de release die het geluidsmateriaal langzaam-snel (volgens de instellingen) terug naar het oude niveau brengt. In feite is het niet meer dan een (omgekeerde) snelle AR-envelope die op het volume zit. Het resultaat zal meestal zijn dat je geluid minder luid klinkt ( er zit minder dynamiek in: hij is gecompresseerd) Vervolgens kan je de make-up gain(= eindvolume) terug hoger zetten om het oorspronkelijke volume terug te hebben. Met als resultaat dat je finale geluidsmateriaal luider klinkt.

Probeer het eens uit te tekenen, eens je het visueel kunt voorstellen wordt het zeer eenvoudig.

bij sidechain compressie wordt de threshold niet bepaald door het signaal waar je compressie op wil hebben maar door een 2de signaal (in jouw geval de basdrum). elke keer dat je basdrum knalt zal er compressie optreden (dus een daling in volume) van het andere signaal (bv je volledige begeleidende strijkertjes) dit helpt zeer sterk om een pompend effect van de basdrum te genereren en verhelpt vaak vermoddering in de lage frequenies (die er bv voor zorgt dat je basdrum niet echt meer duidelijk naar voren komt)

zie bv veel van de franse house platen waar dit zer populair was/is. daft punk gebruikt het veel.

Dus als ik het goed begrijp :

Als ik een korte en krachtige kick wil hebben dan schroef ik de attack wat omhoog en de release wat korter?

En die sidechain compressie : is dat ongeveer net als een soort van 2e spoor aanbrengen ?

experimenteer eens met de tips die je nu hebt gekregen.

de attack en release van een compressor heeft te maken met de snelheid waarmee de compressie van je geluid gestart of opgehoffen wordt.

die attack dient hier eigenlijk om de initiële piek van de basdrum niet helemaal weg te kappen.

als je een goede ervaring wil met compresie stel ik het volgende voor. ipv van te experimenteern met een basdrum neem eens een snaredrum.

een droge snare sample van een doordeweekse trommel.

als je daar speelt met compressie zal je op een gegeven moment die typische pchhhhhhhhhhh horen die zo in is in breakbeat en drumnbase, maar ook van die rockdeuntjes. wat je zou moeten bekomen is dat het uitstervende geluid van de typische snaredrum even luid komt als de initiële hit op de snaredrum.

Back