Opnemen in mono of stereo?

Derjano

Ouwe rot
Een vraag waar ik al een hele tijd mee worstel.
Wat is beter instrumenten in stereo opnemen of mono?
Heb ergens gelezen dat stereo beter is omdat een partij beter naar voren komt in de mix.
Ik nam eerst alles altijd mono ook vanwege het aantal beschikbare sporen en ging daarna een stereo mix ermee maken.
Maar vond het resultaat niet altijd super.
Nu probeer ik meer partijen in stereo op te nemen en ik heb inderdaad het idee dat instrumenten beter in de mix liggen.
Is dit waar of is het een broodje aap verhaal?

Euhm, een stereo bron neem je stereo op :confused: Mono bron , mono dus, anders is het verspilling. Dus zolang je geen bepaalde stereo effecten gebruikt of speciale panning in een synth kan je deze beter/even goed mono opnemen.

Synthesizers maak je stereo door effecten (reverbs, stereo delays , LFO op de pan...)etc...

wat daar simpel gezegt word is dat de microfoons bepalen of iets stereo is of niet, afgezonderd van synths zijn er weinig stereo bronnen van nature, je moet een tijdsloop verschil hebben om een stereo bron te kunnen horen , dat is ook de definitie van stereo als ik het mij goed herinner, een stem word mono opgenomen omdat dat gewoon het beste werkt in de mix, gitaren KUN je stereo opnemen als je wilt maar of het het nummer ten goede komt merk je vanzelf in de mix, soms is het effect mooi, lekker breed geluid

Gitaar en bassgitaar kan je natuurlijk niet anders dan mono opnemen, speel ze 2X in (L en R) en je krijgt een lekker stereo effect.
Synthesizers moet je gewoon stereo opnemen.
Voor een drum vind ik 1X (mono dus) genoeg (wel zoveel mogelijk micro's gebruiken voor de verschillende toms, hihats, cymbalen...).

Ik ben wel geen proffesioneel studio-mens maar als het kan, zoveel mogelijk stereo gebruiken.

Re: Opnemen in mono of stereo?

Origineel geplaatst door Exzit

Nu probeer ik meer partijen in stereo op te nemen en ik heb inderdaad het idee dat instrumenten beter in de mix liggen.
Is dit waar of is het een broodje aap verhaal?

Dit komt volgens mij dat als je stereo opneemt, je twee audio sporen hebt en dat dus in harder klinkt als een spoor, en harder klinkt vaak beter.

Origineel geplaatst door orson.wouters
Gitaar en bassgitaar kan je natuurlijk niet anders dan mono opnemen, speel ze 2X in (L en R) en je krijgt een lekker stereo effect.
Synthesizers moet je gewoon stereo opnemen.
Voor een drum vind ik 1X (mono dus) genoeg (wel zoveel mogelijk micro's gebruiken voor de verschillende toms, hihats, cymbalen...).

Ik ben wel geen proffesioneel studio-mens maar als het kan, zoveel mogelijk stereo gebruiken.

Kuch, in den ouden tijd was een synthesizer MONO, één uitgang etc... Dus nogmaals, stereo bij stereo bronnen , mono bij 1 maal mono bronnen. Ook nu zijn de meeste synths in wezen MONO, behalve als ze inwendige (pseudo)stereo effecten etc.. hebben. Lees anders ook even wat ik hiervoor vertel? Als je er nog niet veel van snapt kan je beter niet reageren of alleszins geen onwaarheden vertellen. Daar help je mensen niet mee.

Exzit, probeer anders eens wat te lezen over mono en stereo, ik heb de indruk dat je er echt de ballen van snapt. Een stereo bron mono opnemen klinkt idd niet altijd goed (je stereo beeld is immers verdwenen). Tuurlijk klinkt het dan beter als je zoiets stereo opneemt, want het was een stereo bron.

Btw , Stereo = 2 maal mono links/rechts gepand.

Hallo zeg Toon doe is niet zo irritant belerend. Alsof jij er zo verschrikkelijk veel verstand van hebt? haha Vertel dan wel dat stereo fase (verschil) informatie bevat en dus is daarmee stereo GEEN 2x mono. En bass neem je altijd mono op omdat stereo bass totaal klote klinkt.

Origineel geplaatst door Arv
Hallo zeg Toon doe is niet zo irritant belerend. Alsof jij er zo verschrikkelijk veel verstand van hebt? haha Vertel dan wel dat stereo fase (verschil) informatie bevat en dus is daarmee stereo GEEN 2x mono. En bass neem je altijd mono op omdat stereo bass totaal klote klinkt.

Stereo , is 2 mono kanalen die andere informatie bevatten (en links / rechts gepand zijn op de mengtafel of naar 2 speakers lopen die links/rechts opgesteld staan) . Informatie die hetzelde is voor beide kanalen staat in het midden (en is dus eigenlijk mono) Zo hoor je op stereo bas geluiden vaak een stereo delay die vnl. in het hoog stereo is en in het laag mono/in het midden zit.

Tja het zal wel niet volledig zijn, maar ja kiss my arse arV
:D

Origineel geplaatst door Toon

Synthesizers maak je stereo door effecten (reverbs, stereo delays , LFO op de pan...)etc...

div. osc. pannen ;)

Origineel geplaatst door Toon
Kuch, in den ouden tijd was een synthesizer MONO, één uitgang etc... Dus nogmaals, stereo bij stereo bronnen , mono bij 1 maal mono bronnen. Ook nu zijn de meeste synths in wezen MONO, behalve als ze inwendige (pseudo)stereo effecten etc.. hebben. Lees anders ook even wat ik hiervoor vertel? Als je er nog niet veel van snapt kan je beter niet reageren of alleszins geen onwaarheden vertellen. Daar help je mensen niet mee.

Exzit, probeer anders eens wat te lezen over mono en stereo, ik heb de indruk dat je er echt de ballen van snapt. Een stereo bron mono opnemen klinkt idd niet altijd goed (je stereo beeld is immers verdwenen). Tuurlijk klinkt het dan beter als je zoiets stereo opneemt, want het was een stereo bron.

Btw , Stereo = 2 maal mono links/rechts gepand.

Die van tegewoordig zijn nogal stereo, op de unison mode bijvoorbeeld.
Nog ni gezien dat er altijd een L en R uitgang aan die dingen hangt...

PS: ik snap er wel wa van: www.myspace.com/chechimusic

En bass neem je altijd mono op omdat stereo bass totaal klote klinkt.

Das niet waar hoor, ik gebruik vaak mn Nord basjes met unison in stereo zodat t lekker breed klinkt...

En wat nu als je een synth mono opneemt, en dat mono kanaal 50% naar links panned in een stereo-mix en daar een mixdown van maakt, dan zit er dus toch op 2 sporen tegelijk hetzelfde geluid. Als je dat geluid stereo had opgenomen had het toch niet anders geweest ?? Dus wat dat betreft maakt het geen fluit uit, dat is met iets andere woorden wat al eerder gezegd is : geen stereo-info? geen verschil tussen links/rechts? is de bron niet richtingsgevoelig? dan is stereo-opname overbodig.

Het doel van stereo-opname is door middel van verschillen tussen beide signalen een ruimtelijke luisterervaring te creëren, waarmee de plaatsbepaling van de bron, in ieder geval voor een deel, wordt gereproduceerd. Bij mono-geluid is dit niet mogelijk

En naast het doel om met stereo-opname de plaats te bepalen van het geluid -wat gewoon klopt als een zwerende vinger- kan je er veel creatiever mee omgaan dan alleen dat. Zo zijn er nog veel meer technieken die met een bepaald doel zijn gemaakt die toch anders (creatiever) gebruikt worden, bijv. overdreven compressie voor pomp-effect terwijl dit niet het doel was oorspronkelijk, lijkt me.

Je kan altijd nog al je mono-tracks -die je onaangetast laat- voorzien van een stereo-sausje met effecten (100% wet) wat het zeker wel ruimtelijk maakt.

Conclusie lijkt me gewoon toch dat de bron, en de functie van de bron in je nummer, bepaald hoe je het opneemt.

Wanneer beide signalen van het stereosignaal identiek zijn, is er geen sprake van stereo, maar van mono. Stereo berust dus op een verschil tussen het linker- en rechtersignaal. Er zijn twee hoofdsoorten stereo te onderscheiden.

Laatst gewijzigd:
Ik neem in principe alles stereo op, behalve drumsounds (al haal ik de niet-kick geluiden vaak nog door een stereo delay/reverb en neem dat alsnog stereo op).

Veel synthgeluiden gebruiken panning waarbij een geluid in de tijd door het stereobeeld zwemt, of een oscilator meer op links zit en de andere op rechts, of unison-modes waarbij de verschillende lagen anders gepanned zijn. Combineer dat met de onboard effecten die bijna alle synths tegenwoordig wel hebben en het heeft zin om stereo op te nemen.

Origineel geplaatst door Bass
Das niet waar hoor, ik gebruik vaak mn Nord basjes met unison in stereo zodat t lekker breed klinkt...

.. en luister de track nou is mono af? :D juist.

.. en luister de track nou is mono af? :D juist.

Dus??

dat is het leuke van electronische muziek, je hoeft je niet aan mixregeltjes te houden :)

Origineel geplaatst door Bass
Dus??

dat is het leuke van electronische muziek, je hoeft je niet aan mixregeltjes te houden :)

Nou vaak gaat door die fase ellende die bass dan volledig dood in een mono track. Naja blijkbaar niet altijd.

Basgitaar en gitaar neem ik dus altijd stereo op. Dat heb je als je werkt met een stereo pre-amp. Dat ga je dan niet mono opnemen. Als je gitaar via mics van je speakers opneemt, neem je natuurlijk elke mic (gelijktijdig) mono op. Let wel goed op de positie-regels die gelden voor mic opstellingen bij het opnemen van je speaker als je dit met meerdere mics doet.

Die van tegewoordig zijn nogal stereo, op de unison mode bijvoorbeeld.
Nog ni gezien dat er altijd een L en R uitgang aan die dingen hangt...

PS: ik snap er wel wa van: www.myspace.com/chechimusic

Wel stereo unison is voor mij onbekend, zal wel iets digitaal en slecht zijn dan ;) . Maar je neemt natuurlijk niet alles in stereo unison op. Als er een mono lead uit je synth komt waar je achteraf (lees computer) stereo effecten op gaat zetten is het redelijk stom om deze L/R op te nemen. Bij 1 spoor valt het qua extra harddiskruimte wel mee, maar doe je dat voor 24 sporen. Meestal zijn de interne effecten van zo'n synths ook niet je van het en gebruik je bij het mixen de betere plugins of hardware. Dus neem een synth enkel stereo op als hij stereo produceert ...Vandaar dat je uitspraak van "synthesizers moet je gewoon stereo opnemen" nogal kortzichtig vond. (ok ik was misschien nogal bot :D )

:mega:

Back