Opnemen in mono of stereo?

dat hoeft voor geen enkel genre, hoor.

mono compatibiliteit is lang niet altijd een issue meer.

Origineel geplaatst door Bass
Dus??

dat is het leuke van electronische muziek, je hoeft je niet aan mixregeltjes te houden :)

Origineel geplaatst door Toon
Kuch, in den ouden tijd was een synthesizer MONO, één uitgang etc... Dus nogmaals, stereo bij stereo bronnen , mono bij 1 maal mono bronnen. Ook nu zijn de meeste synths in wezen MONO, behalve als ze inwendige (pseudo)stereo effecten etc.. hebben. Lees anders ook even wat ik hiervoor vertel? Als je er nog niet veel van snapt kan je beter niet reageren of alleszins geen onwaarheden vertellen. Daar help je mensen niet mee.

Exzit, probeer anders eens wat te lezen over mono en stereo, ik heb de indruk dat je er echt de ballen van snapt. Een stereo bron mono opnemen klinkt idd niet altijd goed (je stereo beeld is immers verdwenen). Tuurlijk klinkt het dan beter als je zoiets stereo opneemt, want het was een stereo bron.

Btw , Stereo = 2 maal mono links/rechts gepand.

Ten eerste als ik het helemaal zou begrijpen zou ik de vraag ook niet stellen.
Ik lees veel dingen hierover maar heb het idee dat veel bronnen elkaar tegenspreken op dit punt.
En zelfs hier zijn de menibngen verdeeld zie issue bass.
Ook vraag ik me af hoe deed men dat in de jaren 70 met toch een meer beperkt aantal sporen en toch kliinken die opnames afgezien van het analoge aspect ook stereo vaak erg lekker. Nam men bepaalde dingen toen ook meteen op inmet een stereo effect?
De vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat ik altijd snel door mijn sporen heen ben dus als het niet nodig is neem ik net zolief alles in mono op en maak daarna een mix. Scheelt gewoon sporen.
(dit deed ik dus meestal en daarna pas de effecten. Korom ik nam alles droog op)
Ook mijn sampler heb (emulator X) waarvan de drum kit alle geluiden in stereo zijn ook de bassdrum. waarvan ik me dan afvraag is dat wel nodig bij een snare of bassdrum? En het zijn echt stereo opnames want de wavs zijn linsk en rechst verschillend.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Exzit
Ook mijn sampler heb (emulator X) waarvan de drum kit alle geluiden in stereo zijn ook de bassdrum. waarvan ik me dan afvraag is dat wel nodig bij een snare of bassdrum? En het zijn echt stereo opnames want de wavs zijn linsk en rechst verschillend.

Ik haal zelf het volgende trucje vaak uit: je neemt mono op, kopieert dit spoor en geeft het ~4ms vertraging tov de ander. Dan klinkt het ineens erg prettig!

R

Ook vraag ik me af hoe deed men dat in de jaren 70 met toch een meer beperkt aantal sporen en toch kliinken die opnames afgezien van het analoge aspect ook stereo vaak erg lekker. Nam men bepaalde dingen toen ook meteen op inmet een stereo effect?
De vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat ik altijd snel door mijn sporen heen ben dus als het niet nodig is neem ik net zolief alles in mono op en maak daarna een mix. Scheelt gewoon sporen.

Ik denk dat ze toen (en nu) op de professionele mengtafels en multitape units voldoende sporen hadden om alles droog EN wet op te nemen. Dus de returns/sends kwamen op een apart spoor. Daarna is het weer bij het afmixen naar stereo makkelijk te mixen..

Origineel geplaatst door Arv
Ik haal zelf het volgende trucje vaak uit: je neemt mono op, kopieert dit spoor en geeft het ~4ms vertraging tov de ander. Dan klinkt het ineens erg prettig!

R

Ik bedoel dat als ik naar de stero wav kijk van de drumkit het linker kanaal en rechter van de bassdrum en snare er anders uit ziet. Dit impliceerd dat het stereo is opgenomen.

Ik bedoel dat als ik naar de stero wav kijk van de drumkit het linker kanaal en rechter van de bassdrum en snare er anders uit ziet. Dit impliceerd dat het stereo is opgenomen.

Stereo opgenomen zal wel niet (BD bv, heeft vaak maar 1 mic), ik denk eerder "geprocessed"

er zijn ook stereo mics.

en een BD heeft vaak 2 mics, net als de snare, etc etc etc.

bij een room/ambience/overhead mic setup kan inderdaad je snare aan 1 kant harder zijn, aangezien die aan 1 kant van je kit staat, niet in het midden.

de meeste drumstellen tegenwoordig worden EN stereo (vaak 2 verschillende stereo pairs) en met accent mics (2xbd, 2xsnare, hh, 3xtom) opgenomen. de meeste, lang niet allemaal.

grappig dat men vandaag en de dag simplele opname technieken opnieuw probeert uit te vinden en hoe het nou eigenlijk werkt .... 2 mics op een basedrum is soms een uitkomst maar eigenlijk de grootste onzin, als je het met 1 niet goed en vol kan laten klinken (afhankelijk van de kit) dan creeren 2 alleen maar meer problemen (phase) etc, jaaaa zeggen we dan maar we kunnen ook rekenen (in phase met de golflengte van de BD ), prima, een 2e mic zal een vaste positie hebben voor laten we zeggen rond de 65hz, maaruh hoe zit dat dan met 200hz?? staat dat in phase met 65hz van de eerste mic?, denk het niet, ........snare precies zo, want we willen ook de onderkant horen..waarom?, lig je soms ONDER de kit te luisteren?? maar omdat het snarebed aan de onderkant definitie geeft in het hoog en lekker klnkt willen we dat horen, mjah....trek de microfoon iets van de rand van de snare af en voila!! snarebed is duidelijk hoorbaar, 2 microfoons op toms?, zelfde verhaal, ik heb vaak gehoord en gezien dat jongens in mooie grote studios met 10-15 microfoons een slagwerk proberen neer te zetten en zich het apezuur draaien aan de EQ om hun phase problemen op te lossen wat op zich weer nieuwe problemen met zich meebrengt , dan vragen ze hoe zou jij dat nou doen ben al 4 uur bezig....30 min later en 4-9 microfoons minder had meneer een krachtig mooi klinkend slagwerk, ......hoezo stereo wat moet je daarmee??, het is niet natuurlijk het enige wat je zou kunnen doen is een ambience mic neerhangen om een ruimtelijk geluid neer te zetten (looptijdsverschillen) ,,,,,, en dan nog is het uitkijken en moeilijk.....

een stereo preamp maakt van een mono source GEEN stereo,,,,,twee tracks met 4ms vertraging onderling is GEEN stereo, klinkt leuk maar geen stereo....

Laatst gewijzigd:
Hey Capstan cappy, je vertelt eigenlijk psies datgene dat ik in mijn gedachten had! Overdaad schaadt, yup..

Rustig aan maar, cappy. Ik zeg niet dat je meerdere mics op je kick MOET hangen, ik zeg niet dat je je snare bottom los op MOET miken, shit, al hang je 1 mic voor je hele kit, iedereen is, natuurlijk, vrij om te doen wat hij/zij zelf wil. als je een natuurlijke, open sound wil, is minder meer. duh.

niet iedereen wil een natuurlijke, open sound.

let op. een driver mic (met een speaker cone) geeft een voller sublaag dan een kickmic kan pakken, en een kickmic pakt bij het pedaal de attack op. ik weet best dat je een gulden middenweg kan vinden, zonder phaseprob lemen, maar die controle is in de mix weer te gek (je hebt 2 faders, 2x eq, 2x compressie om je sound te schaven.)

boven alles, bij elk liedje en genre kan je verschillende setups gebruiken. de sessie die je omschrijft is een goed voorbeeld van een goeie engineer die dingen uitprobeert, zoekt naar de beste sound. dat kan je gebruiken als een anekdote om je punt te illustreren, maar je vergeeet te vertellen dat diezelfde engineer, in die mooie grote studio waarschijnlijk voor de meeste "sounds" meer geluk heeft bij de eerste setup die hij probeerde, en het daarom als eerste testte. wedden dat individueel, goed opgemikete toms je meer in je gezicht slaan dan toms in een amb mic? nee, da's niet natuurlijk nee. nou en?

stereo mic. echt.

Origineel geplaatst door Capstan cappy
grappig dat men vandaag en de dag simplele opname technieken opnieuw probeert uit te vinden en hoe het nou eigenlijk werkt .... 2 mics op een basedrum is soms een uitkomst maar eigenlijk de grootste onzin, als je het met 1 niet goed en vol kan laten klinken (afhankelijk van de kit) dan creeren 2 alleen maar meer problemen (phase) etc, jaaaa zeggen we dan maar we kunnen ook rekenen (in phase met de golflengte van de BD ), prima, een 2e mic zal een vaste positie hebben voor laten we zeggen rond de 65hz, maaruh hoe zit dat dan met 200hz?? staat dat in phase met 65hz van de eerste mic?, denk het niet, ........snare precies zo, want we willen ook de onderkant horen..waarom?, lig je soms ONDER de kit te luisteren?? maar omdat het snarebed aan de onderkant definitie geeft in het hoog en lekker klnkt willen we dat horen, mjah....trek de microfoon iets van de rand van de snare af en voila!! snarebed is duidelijk hoorbaar, 2 microfoons op toms?, zelfde verhaal, ik heb vaak gehoord en gezien dat jongens in mooie grote studios met 10-15 microfoons een slagwerk proberen neer te zetten en zich het apezuur draaien aan de EQ om hun phase problemen op te lossen wat op zich weer nieuwe problemen met zich meebrengt , dan vragen ze hoe zou jij dat nou doen ben al 4 uur bezig....30 min later en 4-9 microfoons minder had meneer een krachtig mooi klinkend slagwerk, ......hoezo stereo wat moet je daarmee??, het is niet natuurlijk het enige wat je zou kunnen doen is een ambience mic neerhangen om een ruimtelijk geluid neer te zetten (looptijdsverschillen) ,,,,,, en dan nog is het uitkijken en moeilijk.....

een stereo preamp maakt van een mono source GEEN stereo,,,,,twee tracks met 4ms vertraging onderling is GEEN stereo, klinkt leuk maar geen stereo....

Vraag blijft bij mij dan wel waarom bij gebruik van samples in mijn sampler van de kit die daar in zit.
Blijkbaar stereo zijn opgenomen.
Ik denk dan simpel, mono samples zijn dan toch ook prima of zelfs beter en die mix van die sample drumkit doe ik wel op mijn mengtafel voor een eventueel stereo beeld.

Vraag blijft bij mij dan wel waarom bij gebruik van samples in mijn sampler van de kit die daar in zit.
Blijkbaar stereo zijn opgenomen.
Ik denk dan simpel, mono samples zijn dan toch ook prima of zelfs beter en die mix van die sample drumkit doe ik wel op mijn mengtafel voor een eventueel stereo beeld.
misschien hebben ze het gedaan voor luie mensen, zodat als ze alle drums tegelijk inladen en afspelen het toch gelijk al enigzins goed klinkt?? ik roep ook maar wat hoor, ik snap ook niet waarom ze er stereo samples van maken, heb het zelf ook al eens opgemerkt bij een drumsample cd..

Exzit... Bijna alle instrumenten zijn van huis uit Mono. Aangezien je bij de meeste instrumenten maar 1 bron hebt waar het geluid vandaan komt. 1 piano is mono, want het geluid komt dus uit... 1 piano. Zelfde als 1 gitaar, 1 drumstel, etc. Live komt dit geluid voor de perceptie van het menselijk oor dus uit 1 bron en komt dus over als mono. In opnames kun je echter geluiden stereo 'maken'. Een drumkit bestaat (als je single uitmiked...) uit diverse mono sporen, waar je een stereo signaal van gaat maken. (Meestal kick en snare middendoor, rides en hihats licht gepand en toms en crashes iets meer gepand, om zo een stereo beeld van een drumstel te creeren.) Wat eigenlijk onzin is, want voor je gehoor zit je dan dus op de plaats van de drummer, terwijl je toe luistert, maar ja, das een heel andere discussie. Ook basgitaar is handig om mono (dus middendoor) te laten staan, aangezien het menselijk gehoor niet kan waarnemen waar sublage frequenties vandaan komen. (Daarom is het oko inherent waar je subwoofer van je homesurround setje staat!)

Zoals eerder al gezegd, mono instrumenten neem je mono op. Je kunt ze dan altijd nog stereo maken, doormiddel van bepaalde trucs (kopieren naar andere kant, paar ms verschuiven, of 1 kant wel echo opzetten, etc. etc.)

Persoonlijk vind ik het het belangrijkst hoe een mix overkomt. Met je panning kun je een lekker brede sound creeren (Door goed pannen krijgen je instrumenten ook meer ruimte in je mix) en doormiddel van andere effecten zoals echo, chorus, etc kun je geluiden 'dichterbij' zetten of juist 'verder' weg zetten.

Muziek is emotie en het is gewoon het belangrijkst dat iets gewoon lekker klinkt. Daar zijn een heleboel regeltjes voor en het is zeker handig om wat technische kennis achter de hand te hebben, maar..... als het klinkt, dan klinkt het.

Al deze technische praatjes en mumbo jumbo zijn, net als computers, gear, synths, etc. een middel. Niet het doel. Dat wou ik er nog ff aan toevoegen.

Groet

Origineel geplaatst door Vret
Exzit... Bijna alle instrumenten zijn van huis uit Mono. Aangezien je bij de meeste instrumenten maar 1 bron hebt waar het geluid vandaan komt. 1 piano is mono, want het geluid komt dus uit... 1 piano. Zelfde als 1 gitaar, 1 drumstel, etc. Live komt dit geluid voor de perceptie van het menselijk oor dus uit 1 bron en komt dus over als mono. In opnames kun je echter geluiden stereo 'maken'. Een drumkit bestaat (als je single uitmiked...) uit diverse mono sporen, waar je een stereo signaal van gaat maken. (Meestal kick en snare middendoor, rides en hihats licht gepand en toms en crashes iets meer gepand, om zo een stereo beeld van een drumstel te creeren.) Wat eigenlijk onzin is, want voor je gehoor zit je dan dus op de plaats van de drummer, terwijl je toe luistert, maar ja, das een heel andere discussie. Ook basgitaar is handig om mono (dus middendoor) te laten staan, aangezien het menselijk gehoor niet kan waarnemen waar sublage frequenties vandaan komen. (Daarom is het oko inherent waar je subwoofer van je homesurround setje staat!)

Groet

Dit stuk isap ik en is ook bekend bij me.
Maar geeft geen antwoord op de vraag waarom de samples ian de drumkit in mijn sampler blijkbaar stereo zijn opgenomen.
Want als ik de wav bekijk van de bassdrum is links en rechts duidelijk verschillend dus stereo.
En heeft dus niks met de panning te maken. want dat gebeurd in de sampler op een later stadium.

Origineel geplaatst door Vret
Zoals eerder al gezegd, mono instrumenten neem je mono op. Je kunt ze dan altijd nog stereo maken, doormiddel van bepaalde trucs (kopieren naar andere kant, paar ms verschuiven, of 1 kant wel echo opzetten, etc. etc.)

Persoonlijk vind ik het het belangrijkst hoe een mix overkomt. Met je panning kun je een lekker brede sound creeren (Door goed pannen krijgen je instrumenten ook meer ruimte in je mix) en doormiddel van andere effecten zoals echo, chorus, etc kun je geluiden 'dichterbij' zetten of juist 'verder' weg zetten.

Terug naar de eigenlijke vraag:

Mono instrumenten neem je dus mono op maar direct met een stereo effect mag neem ik aan ook.
Gezien de meeste synthesizers mono zijn maar door gebruik van onboard effecten is het signaal stereo geworden en vaak wil je dat signaal opnemen dus moet je wel stereo opnemen.

Hoe zit het eigenlijk met een stereo signaal achteraf in de mix pannen?
Mijns inziens is dat dus uit den boze.
Want dan zit je bij de basis al fout. Of zie ik dit verkeerd.
Door het later nog eens te pannen wordt het stereo beeld van dat signaal aangetast.
Neem als voorbeeld een stereo Piano signaal waarbij links de hoogste tonen zijn en rechts de bass tonen.
Als je dit signaal meer naar links gaat pannen dan doe je toch het hele stereo beeld geweld aan?
En had je toch in dat geval beter een mono signaal kunnen nemen. Of zie ik dit verkeerd?

Re: Opnemen in mono of stereo?

[B
Nu probeer ik meer partijen in stereo op te nemen en ik heb inderdaad het idee dat instrumenten beter in de mix liggen.
Is dit waar of is het een broodje aap verhaal? [/B]

is maar wat je wil , ik vindt het leuker om zelf stereo te maken , zonder die stereo effecten:)

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
misschien hebben ze het gedaan voor luie mensen, zodat als ze alle drums tegelijk inladen en afspelen het toch gelijk al enigzins goed klinkt?? ik roep ook maar wat hoor, ik snap ook niet waarom ze er stereo samples van maken, heb het zelf ook al eens opgemerkt bij een drumsample cd..

Dit zou best wel eens de reden kunnen zijn waar Exzit naar zoekt.. Omdat het technisch voor de sampler allemaal geen punt meer is en ook niet meer qua geheugen. (De oude samplers zijn daarom altijd mono)
Toch vind ik het soms ook irritant. Als je bv de interne drumsamples (bv van de RS7000) gebruikt, kan een stereo BD soms helemaal niet goed klinken in een mix, terwijl mono het wel goed gaat..

Dit stuk isap ik en is ook bekend bij me.
Maar geeft geen antwoord op de vraag waarom de samples ian de drumkit in mijn sampler blijkbaar stereo zijn opgenomen.
Want als ik de wav bekijk van de bassdrum is links en rechts duidelijk verschillend dus stereo.

Probeer eens één kanaal te inverteren (fase) , dan krijg je misschien meer een idee wat er stereo aan. Dus L + R(-1) afspelen zodat je enkel een soort van stereo residu overhoudt.

Het kan heel goed zijn dat er misschien één of ander stereo effect zit enkel op de hoge tonen van bv. een bassdrum.

Origineel geplaatst door Toon
Probeer eens één kanaal te inverteren (fase) , dan krijg je misschien meer een idee wat er stereo aan. Dus L + R(-1) afspelen zodat je enkel een soort van stereo residu overhoudt.

Het kan heel goed zijn dat er misschien één of ander stereo effect zit enkel op de hoge tonen van bv. een bassdrum.

Ik geloof niet dat ik je begrijp. Wat bedoel je met inverteren?
Als ik de basis wav die gebruikt wordt in een editor laad zie je dat links en rechts niet hetzelfde is.
Dus is het niet een oorsponkelijk mono signaal anders waren ze exact gelijk geweest.
Het is dus of inderdaad stereo opgenomen of mono en daarna bewerkt met iets.

Back