Origineel geplaatst door Exzit
Terug naar de eigenlijke vraag:
Mono instrumenten neem je dus mono op maar direct met een stereo effect mag neem ik aan ook.
Gezien de meeste synthesizers mono zijn maar door gebruik van onboard effecten is het signaal stereo geworden en vaak wil je dat signaal opnemen dus moet je wel stereo opnemen.
Hoe zit het eigenlijk met een stereo signaal achteraf in de mix pannen?
Mijns inziens is dat dus uit den boze.
Want dan zit je bij de basis al fout. Of zie ik dit verkeerd.
Door het later nog eens te pannen wordt het stereo beeld van dat signaal aangetast.
Neem als voorbeeld een stereo Piano signaal waarbij links de hoogste tonen zijn en rechts de bass tonen.
Als je dit signaal meer naar links gaat pannen dan doe je toch het hele stereo beeld geweld aan?
En had je toch in dat geval beter een mono signaal kunnen nemen. Of zie ik dit verkeerd?
Hier komt de moeilijkheid om de hoek kijken, dat je piano dus eigenlijk 'ver-stereod' is, aangezien een piano van zichzelf niet stereo is, tenzij je er zelf achter zit, want dan heb je aan de linkerkant van je klavier de bassen, de rechterkant de hoge tonen. Zoals ik al eerder zei, is het dus eigenlijk raar om een piano zo uit te pannen, maar klinkt dit vaak wel lekkerder. Dit hele stereo signaal, kun je alsnog gerust nog een keer pannen, dan verplaats je de piano als geheel. Dus verschuift (als je je het optisch voorstelt) de piano in zn geheel verder naar links (of naar rechts).
De 'beste' oplossing is om je piano pas in je mix stereo te maken, maar dat wordt steeds moeilijker, aangezien veel plugs bijvoorbeeld piano direct al als stereo instrument beschouwen. (Ik gebruik zelf heel vaak de piano uit Miroslav en die is echt onwijs stereo uitgepand al, wat soms werk scheelt, maar meestal werk oplevert.)
Trouwens... stereo effecten (stereo flangers, ping pong delays etc) zijn niet nodig om meer stereo uit te mixen, want daar gaat het juist om de verschillen tussen links en rechts die het effect maken, in tegenstelling tot het plaatsen van instrumenten, wat meer de breedte en vorm van je sound bepaalt.
Althans.. dat is mijn mening....
Groet
EDIT: Zelf gebruik ik vaak de drums uit de Stylus RMX van Spectrasonics en die zijn ook allemaal stereo uitgemiked. Op zich wel handig, aangezien je dan niet meer zelf een hele drumkit hoeft uit te miken en te verdelen, alleen worden de mogelijkheden wel beknopter, aangezien het moeilijk is om dan zelf een stereobeeld te creeren naar je eigen smaak, wua drums. Maar WAAROM precies mensen altijd alles stereo aanbieden is mij ook een raadsel. Kicks en snares zijn gewoon niet stereo. Onmogelijk. (Origineel dan!) Maar een mogelijke verklaring kan zijn, dat producenten ook graag hun producten willen verkopen en een stereo kant en klare uitgemikedte kit beter in het gehoor ligt dan een vlakke mono kit. En ze dus zo hun sounds beter presenteren en opkalefateren. Denk ik....