Opnemen in mono of stereo?

Origineel geplaatst door Exzit
Ik geloof niet dat ik je begrijp. Wat bedoel je met inverteren?
Als ik de basis wav die gebruikt wordt in een editor laad zie je dat links en rechts niet hetzelfde is.
Dus is het niet een oorsponkelijk mono signaal anders waren ze exact gelijk geweest.
Het is dus of inderdaad stereo opgenomen of mono en daarna bewerkt met iets.

Je vraagt jezelf af waarom iets stereo is terwijl het meer als mono klinkt. Je kan dan op de mono knop duwen op je mengtafel en luisteren wat er met je stereo beeld gebeurd OF je kan de mono component uit de stereo file halen en luisteren wat er overschiet. Dit laatste doe je door van één kanaal van de stereo track de fase te inverteren (fase knopje duwen dus). Als je dan L en Rechts samen afspeelt schiet enkel het "verschil" signaal over.

edit : ge moet in het laatste geval ook nog wel op uw mono knopke duwen van je mixer.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Exzit
Terug naar de eigenlijke vraag:

Mono instrumenten neem je dus mono op maar direct met een stereo effect mag neem ik aan ook.
Gezien de meeste synthesizers mono zijn maar door gebruik van onboard effecten is het signaal stereo geworden en vaak wil je dat signaal opnemen dus moet je wel stereo opnemen.

Hoe zit het eigenlijk met een stereo signaal achteraf in de mix pannen?
Mijns inziens is dat dus uit den boze.
Want dan zit je bij de basis al fout. Of zie ik dit verkeerd.
Door het later nog eens te pannen wordt het stereo beeld van dat signaal aangetast.
Neem als voorbeeld een stereo Piano signaal waarbij links de hoogste tonen zijn en rechts de bass tonen.
Als je dit signaal meer naar links gaat pannen dan doe je toch het hele stereo beeld geweld aan?
En had je toch in dat geval beter een mono signaal kunnen nemen. Of zie ik dit verkeerd?

Hier komt de moeilijkheid om de hoek kijken, dat je piano dus eigenlijk 'ver-stereod' is, aangezien een piano van zichzelf niet stereo is, tenzij je er zelf achter zit, want dan heb je aan de linkerkant van je klavier de bassen, de rechterkant de hoge tonen. Zoals ik al eerder zei, is het dus eigenlijk raar om een piano zo uit te pannen, maar klinkt dit vaak wel lekkerder. Dit hele stereo signaal, kun je alsnog gerust nog een keer pannen, dan verplaats je de piano als geheel. Dus verschuift (als je je het optisch voorstelt) de piano in zn geheel verder naar links (of naar rechts).

De 'beste' oplossing is om je piano pas in je mix stereo te maken, maar dat wordt steeds moeilijker, aangezien veel plugs bijvoorbeeld piano direct al als stereo instrument beschouwen. (Ik gebruik zelf heel vaak de piano uit Miroslav en die is echt onwijs stereo uitgepand al, wat soms werk scheelt, maar meestal werk oplevert.)

Trouwens... stereo effecten (stereo flangers, ping pong delays etc) zijn niet nodig om meer stereo uit te mixen, want daar gaat het juist om de verschillen tussen links en rechts die het effect maken, in tegenstelling tot het plaatsen van instrumenten, wat meer de breedte en vorm van je sound bepaalt.

Althans.. dat is mijn mening....

Groet

EDIT: Zelf gebruik ik vaak de drums uit de Stylus RMX van Spectrasonics en die zijn ook allemaal stereo uitgemiked. Op zich wel handig, aangezien je dan niet meer zelf een hele drumkit hoeft uit te miken en te verdelen, alleen worden de mogelijkheden wel beknopter, aangezien het moeilijk is om dan zelf een stereobeeld te creeren naar je eigen smaak, wua drums. Maar WAAROM precies mensen altijd alles stereo aanbieden is mij ook een raadsel. Kicks en snares zijn gewoon niet stereo. Onmogelijk. (Origineel dan!) Maar een mogelijke verklaring kan zijn, dat producenten ook graag hun producten willen verkopen en een stereo kant en klare uitgemikedte kit beter in het gehoor ligt dan een vlakke mono kit. En ze dus zo hun sounds beter presenteren en opkalefateren. Denk ik....

Origineel geplaatst door IJsman
Rustig aan maar, cappy. Ik zeg niet dat je meerdere mics op je kick MOET hangen, ik zeg niet dat je je snare bottom los op MOET miken, shit, al hang je 1 mic voor je hele kit, iedereen is, natuurlijk, vrij om te doen wat hij/zij zelf wil. als je een natuurlijke, open sound wil, is minder meer. duh.

had het ook niet specefiek over jou maar de gedachte over het algemeen , veel technici slaan de basis over omdat ze het of:1. niet weten, of 2. gewoon domweg kopieren van een ander en denken dat dat de weg is , maar uiteraard is het wel zoals je zegt , hangt er van af wat je wilt horen, maar je komt vanzelf terug op de basis,

let op. een driver mic (met een speaker cone) geeft een voller sublaag dan een kickmic kan pakken, en een kickmic pakt bij het pedaal de attack op.

dat ben ik niet met je eens, hoe kom je daarbij?, een goeie kickimic gaat tot 20 of 30hz , driver mic werkt ook maar wat wil je daar nou mee zeggen? en wat versta je onder sublaag, daar komt bij dat lang niet alle drummers hun basedrum niet helemaal goed kunnen stemmen waardoor de onderkant niet helemaal meekomt, kwestie van stemmen en plaatsing van de mic, als je de attack niet wilt draai je die er gewoon uit...kijk, als je een slagwerk goed wilt registeren voor een acoustisch nummer met gitaar , piano etc, dan zijn daar wel degelijk vuistregels voor, maar je kunt natuurlijk wel van het pad afstappen als het liedje daarom om vraagt, als je bepaalde effecten wilt maken, tuurlijk dat zal ik niet ontkennen

ik weet best dat je een gulden middenweg kan vinden, zonder phaseprob lemen, maar die controle is in de mix weer te gek (je hebt 2 faders, 2x eq, 2x compressie om je sound te schaven.)

uiteraard, zeg ook niet dat het niet mag ofzo, maar normaal is anders....kijk, al dat gegooi met mics en experimenteren is 30 jaar geleden al gedaan, wat ik probeer duidelijk te maken is dat de gulden middenweg al gevonden was ,en nu beginnen een heleboel weer opnieuw, moeten ze zelf weten maar het is hetzelfde verhaal wat dezelfde uitkomst zal hebben

boven alles, bij elk liedje en genre kan je verschillende setups gebruiken. de sessie die je omschrijft is een goed voorbeeld van een goeie engineer die dingen uitprobeert, zoekt naar de beste sound. dat kan je gebruiken als een anekdote om je punt te illustreren, maar je vergeeet te vertellen dat diezelfde engineer, in die mooie grote studio waarschijnlijk voor de meeste "sounds" meer geluk heeft bij de eerste setup die hij probeerde, en het daarom als eerste testte. wedden dat individueel, goed opgemikete toms je meer in je gezicht slaan dan toms in een amb mic? nee, da's niet natuurlijk nee. nou en?

daar heb je me niet goed begrepen:), ik mic toms altijd individueel of soms met een mic "tussen" twee toms , maar niet aan de onderkant EN de bovenkant...heb het ook niet over dat je een slagwerk niet individueel kunt micen omdat dat niet natuurlijk zou zijn....de amb mic was bedoelt als het verstereoen van je kit omdat je dan juist looptijd verschillen registreert wat de essentie is van stereo, dat kun je doen, maar hoeft niet en is erg tricky

stereo mic. echt.
[/QUOTE]

Laatst gewijzigd:
Exzit... Bijna alle instrumenten zijn van huis uit Mono. Aangezien je bij de meeste instrumenten maar 1 bron hebt waar het geluid vandaan komt. 1 piano is mono, want het geluid komt dus uit... 1 piano. Zelfde als 1 gitaar, 1 drumstel, etc.

Ja man. Inderdaad, een piano heeft geen hamers, geen snaren, geen klankkast, helemaal niks van dat, geluid komt gewoon uit 1 bronnetje precies midden in de piano. Een gitaar heeft geen body, geen snaren, geen hals, geen fretnoise, niks. wederom, 1 monobronnetje, midden op de gitaar.

live, als je als publiek naar de de band kijkt van een afstandje, kan een piano mono overkomen. Dat wil niet zeggen dat een piano "van huis uit" mono is, dat is gewoon niet waar.

Sterker als je achter een vleugel zit en je speelt is het hoog toch echt wel rechts en het laag links.

Wat een hoop gelul om nix.

Gewoon proberen wat het lekkerste klinkt.
Dat werkt altijd. ;)

Back