een band beginnen.

DRe

SSM spacestation
een band beginnen.

Je kent dat wel, je bent op zoek naar een paar knakkers die er voor gaan om een band te gaan beginnen en de wereld te gaan veroveren. wie en welke mensen laat je in je band spelen en welke zeg je aju. Je nichtje die erg goed kan zingen maar er echt niet uit ziet.... skippen. Het over buurmeisje waar je altijd op geilde tjonge wat is dat een lekker wijf maar ja ze kan niet echt heel goed zingen. een bassist die zo nu en dan ala duff uit de maat speelt omdat hij stoned is. een gitarist die geen liedjes kan schrijven.

Hebben jullie ervaring in mensen er uit te kieperen of juist om dat ze er "lekker" uit ziet commercieel juist in te houden.
heb je tips
spreek je uit ervaring ?

Een paar jaar geleden heb ik, op een enigszins indirecte manier, de toenmalige toetsenist "verzocht" om de band te verlaten. Reden: te weinig betrokkenheid en inspanning voor de band (lees: wenste niet op de eigen partijen te studeren) maar dan wel (te) veel noten op zang hebben. Jammer genoeg betekende dat ook het vertrek van een Kurzweil 2600XS uit de band =(

Wat ik ervan heb geleerd: niet te lang aanmodderen in een situatie waarin dingen niet lekker werken, maar gewoon actie ondernemen, de knelpunten aan de kaak stellen en er proberen uit te komen. Uiteindelijk houden niet-muzikale argumenten ("hij/zij kan zo goed spelen", "het is een lekker wijf", "hij heeft zo'n geweldige apparatuur", "we repeteren bij z'n ouders in de schuur") toch niet echt stand, dus kun je beter proberen dat soort argumenten als uitdaging te zien om omheen te werken.

Uiteraard hoef je niet bij het minste of geringste al de handdoek in de ring te gooien -alles kost moeite, per slot van rekening- maar te lang aanklooien kost sowieso meer energie dan het oplevert.

Een persoonlijke stelregel bij het schrijven van nummers met een band: als iemand iets niet goed vindt, dan heeft die degene het recht (of zelfs de plicht) om dat aan te passen, maar het wordt niet ruecksichtloss weggemieterd. (Dan krijg je nl. nooit een heel nummer.)

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met de band waar ik nu in speel. Wat ik je wel kan vertellen is dat het opzetten van een band nogal een karwei was. Sowieso moet je mensen waarbij je twijfelt geen kansen gaan geven. Iemand ligt je, of ligt je niet, dat weet je na het eerste kwartiertje wel.

Nog een linkje met wat leuke artikelen: http://home.wanadoo.nl/showband/artikelen.htm

ik wil graag een bandje beginnen

als juloie intresse hebben.

ik ben zanger en toetsenist.

we hebben ook een camera man

Dat doe je niet op deze manier.

Er zijn talloze websites waar advertenties op staan, ga daar eens kijken. En wij spelen allemaal synthesizers, dus waarom zouden we jou nodig hebben, waarschijnlijk zijn we ook nog beter dan jij hihi...

je begint met ik zoek... en je eindigt met we hebben ...apart

Origineel geplaatst door freddiemercury
ik wil graag een bandje beginnen

als juloie intresse hebben.

ik ben zanger en toetsenist.

we hebben ook een camera man

goed bezig... elke zichzelf respecterende band in 2007 heeft een cameraman!

cameraman.jpg

Re: een band beginnen.

Re: een band beginnen.

Origineel geplaatst door dr.DRé
Je kent dat wel, je bent op zoek naar een paar knakkers die er voor gaan om een band te gaan beginnen en de wereld te gaan veroveren. wie en welke mensen laat je in je band spelen en welke zeg je aju. Je nichtje die erg goed kan zingen maar er echt niet uit ziet.... skippen. Het over buurmeisje waar je altijd op geilde tjonge wat is dat een lekker wijf maar ja ze kan niet echt heel goed zingen. een bassist die zo nu en dan ala duff uit de maat speelt omdat hij stoned is. een gitarist die geen liedjes kan schrijven.

Hebben jullie ervaring in mensen er uit te kieperen of juist om dat ze er "lekker" uit ziet commercieel juist in te houden.
heb je tips
spreek je uit ervaring ?

Gewoon eruitzetten, iemand kan eer erg lekker uitzien maar als et niet functioneert binnen een band kan je ze beter gewoon eruit zetten. Schiet toch niet op. Het is overgens wel handig om eerst een veervanger te hebben of een plan hoedaarna verder. Ook is het altijd wel prakties om eerst de persoon alvast een klein beetje op de hoogte te brengen van wat het probleem met hem/haar is. Dan komt het niet zo als een koude douch. Zorg er ook voor dat iedereen er achter sta anders zorg dat weer voor gezijk. daarom ook geen stelletjes in band enzo, das altijd gekut:)

Euh freddiemercery als je muziek alla sleepytime gorilla museum gaat maken doe ik mee :)

Slimbo er zijn hier toch voornamelijk toetsenisten en denk dat ook nog is 90% van de mensen hier niet echt opzoek is naar een bandje. Begin gewoon een bandje met wat mensen uit je vrienden groep. Probeer is wat vrienden te maken bij een buurthuis ofzo, of de locale alto kroeg daar hangen vaak muziekanten rond:biertje:

we maken echt van alles.

van 50s tot jumpstyle.

....

@freddy: kun je niet gewoon een eigen "gevraagd" topic openen ipv deze te vervuilen met off-topic berichten?

Origineel geplaatst door trigg
goed bezig... elke zichzelf respecterende band in 2007 heeft een cameraman!

cameraman.jpg

Nee deze :D
jvc_grx5man.jpg

Een band beginnen is trouwens rotwerk. Als je goed genoeg bent wordt je gewoon uitgenodigd door een bestaande band.

zoek bij google op: artiesten, muzikanten en toetsenist en je vindt heel veel websites waar advertenties staan.

Tips:
- weet wat je wil: zeg dus duidelijk wat je wel en niet verwacht van anderen
- mensen die niet voorbereid op een repetitie komen....toedele dokie :)
- liever muzikanten die minder goed spelen maar er wel voor gaan
- mensen die bereid zijn in functie van de band te spelen
- een zangeres met vriend...anders komen er problemen :)

suc6

Origineel geplaatst door smackos
Dan ben je echt een tyfusmongool als je zo denkt

Ligt er maar net aan wat je wilt bereiken. Als een zangeres hét boegbeeld van je band is en je wilt een bepaade doelgroep aanspreken dan kan ik dat best begrijpen.

Origineel geplaatst door CgJoe
Ligt er maar net aan wat je wilt bereiken. Als een zangeres hét boegbeeld van je band is en je wilt een bepaade doelgroep aanspreken dan kan ik dat best begrijpen.

Dan ben je nog steeds een tyfusmongool, dan krijg je een overkill aan plastiektietewijfen die niet kunnen zingen en die ze door een fucking harmonizer moeten trekken omdat ze niet eens een octaafje kunnen halen...

De belangrijkste dingen zijn mensen vinden die bereid zijn "ervoor te willen gaan" ookal gaat het wat geld kosten en ook daadwerkelijk hun instrument kunnen bespelen. Daarnaast is het kennis hebben van gage verklaringen en een beetje techniesche kennis ook wel handig (microfoon technieken, geluidstechniek, etc)

Mensen die aleen maar beroemd willen worden moet je negeeren, dat zijn dwazen of dromers, en daar heb je niets aan. Ze moeten namelijk wel iets kunnen.

Dan ben je nog steeds een tyfusmongool, dan krijg je een overkill aan plastiektietewijfen die niet kunnen zingen en die ze door een fucking harmonizer moeten trekken omdat ze niet eens een octaafje kunnen halen...

dan lopen er op deze aarde een hoop tyfusmongolen rond.

en zelfs tyfusmongolen kunnen in een band spelen

dat heet de josti band

Origineel geplaatst door major-hostage
ookal gaat het wat geld kosten

dat vergeten mensen vaak zeg... die maken een plaatje en denken dan dat de wereld bij hen op de voordeur komt aankloppen...

Eigenlijk gewoon helemaal mee eens. Het gaat toch om muziek maken, goede muziek, en wat doet uiterlijk ertoe als er muziek gemaakt wordt. Muziek is tegenwoordig puur commercie, vermaak voor et pleps(mooi woordt is dat toch:) ). Zoveel gewoon ronuit slechte nummers halen de hitlijsten, en waarom omdat er een lekker wijf met dr kont loopt te draaien op MTV. Niet dat ik een hekel heb aan een lekkerwijf die met dr kont loopt te draaien:D Maar et heb echt niks meer met muziek te maken.

Maja dus als je een lelijke zangeres kan scoren die echt vet goed kan zingen, gelijk doen :) Goede zangers en zangeresen zijn echt te schaars.

En verder ach een band is net zoiets als een relatie, eigenlijk is het gewoon een ramp met altijd wel gezijk. Niet de juiste mensen bij elkaar kunnen krijgen, ze vervolgens niet bij elkaar kunnen houden, ruzies over welke richting precies enzovoort. Maja wat het hele ding is als het daadwerkelijk loopt en je heb wat vette optredens is het ook zou leuk :halleluja

Trouwens, Nederlandse bands die als doel hebben "de wereld veroveren" kunnen meteen al ophouden. Zoiets lukt aleen..........euhm, nee lukt niet.

Inderdaad...goede zangeressen zijn schaars.

Toen wij begin dit jaar op zoek waren naar een zangeres heb ik wel tien emails gekregen van dames die allen meenden te kunnen zingen. Inmiddels weet ik beter, het merendeel van deze mensen kon niet zingen, en vond het klaarblijklijk wel "leuk om in een bandje te zitten" Ik heb er een aantal uitgenodigd waarvan ik dacht dat ze wel potentie hadden, en zeker drie kwart kwam niet opdagen... dan noem ik de reden maar "angst"

Voor dat je een zangeres hebt gevonden die bij je band past ben je wel een paar maanden verder, net als bij alle andere muzikanten in je band zijn er veel voorwaarden. Zaken als afstand van elkaar en de oefenruimte, ervaringen met het instrument, ambitie, en bereidheid tot investeren (reken op zeker 25 euro per maand aan oefenruimtes per persoon) zijn erg belangrijk.Ook niet geheel onbelangrijk is de leeftijd. Het grootste leeftijdsverschil bij ons in de band is 6 jaar, maar dat is nog goed te doen. Stelregel is wel dat zo mogelijk iedereen rond dezelfde leeftijd zit, dat voorkomt een machtsstrijd. Uiteraard ligt het er wel aan in wat voor band je speelt. In een rock/metalband is leeftijd belangrijker dan in een BigBand...ik noem maar wat.

Origineel geplaatst door major-hostage
Trouwens, Nederlandse bands die als doel hebben "de wereld veroveren" kunnen meteen al ophouden. Zoiets lukt aleen..........euhm, nee lukt niet.

Het is nog niet vaak voor gekomen...dat is wat anders. Als jij muziek maakt die je doelgroep helemaal fantastisch vindt dan wordt je echt wel opgemerkt in het buitenland, daar ben ik wel zeker van.

Back