Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het wordt wat afgezaagd, maar ik ben het met je eens... Je kunt het "traditionele" notenschrift ingewikkeld vinden, maar in de basis is het heel goed en doordacht en biedt het ruimte aan vrijwel álle nuances die in muziek aangebracht kunnen worden (laat onverlet dat het in moderne, experimentele muziek tekort schiet, maar daar heb ik toch een pesthekel aan...Origineel geplaatst door Meinte37 Door jouw opmerkingen zoals in de quote, begin ik steeds minder benieuwd te worden naar dat EMS, om precies die reden.
). Daarbij komt nog dat het een goede visuele representatie biedt van frekwenties: lage noten beneden en hoge noten boven. 
Ik durf niet te beweren dat ik het uitvinden van een nieuw notenschrift als een probleem zie, hoorOrigineel geplaatst door Hans de Vries
...Probleem opgelost vóór het ontstaat...![]()
Dat zeg ik... Gamma...Origineel geplaatst door Meinte37
...is toch wel een teken dat het niet zo heel slecht kan zijn.

De vegetarische variant, zelfs, maar dat zou me ervan moeten weerhouden om in de IT te gaan?Origineel geplaatst door Bartology
Meinte joh, jij hebt toch een Wiskundegraad?![]()

Origineel geplaatst door Meinte37
De vegetarische variant, zelfs, maar dat zou me ervan moeten weerhouden om in de IT te gaan?![]()
Oh, die is er ook, hoorOrigineel geplaatst door Bartology
heheh... nee juist niet.... ik zie ook een parallel tussen wiskunde en muziek.

Origineel geplaatst door Yoozer
Dan zul je eerst wat voorbeelden moeten laten zien. Maar, als je het wil omzetten moet je eerst kijken in welk formaat regulier notenschrift wordt opgeslagen, en wat je eigen materiaal allemaal heeft.
Aan de andere kant, hoe ontmoedigend al deze reacties ook klinken, waar - behalve met het sneller aanleren (en dit moet je testen bij een erg grote groep voordat je er zeker van kunt zijn!) heeft je eigen notatie nog meer voordelen mee? Heb je het ook al uitgeprobeerd bij een gitarist of een welk-ander-instrument-dan-ook-ist?

Origineel geplaatst door UniversalFlyer
I.... Ik heb haar een aantal jaren les gegeven met EMS, en (je raad het al :-) ) zij speelde op een redelijk niveau allerlei liedjes.
Greetings, UniversalFlyer![]()

Origineel geplaatst door mrt
Deze bedoel je waarschijnlijk.

paard en wagen is ook veel beter dan een auto... het paard denkt zelfs mee en zal niet overal zomaar tegenop lopen!Origineel geplaatst door Hans de Vries
had je al die tijd en energie die je nu steekt in EMS niet beter kunnen investeren in het noten leren lezen? Probleem opgelost vóór het ontstaat...![]()

Verfrissende wijsheid, hoewel ik 'm niet helemaal kan linken aan mijn opmerking... Was het niet zo dat in essentie ALLE oorlogen overbodig zijn?Origineel geplaatst door 6 trak
paard en wagen is ook veel beter dan een auto... het paard denkt zelfs mee en zal niet overal zomaar tegenop lopen!
en daarmee was de oorlog in irak en wat daarbij komt kijken enzo dan ook overbodig zijn geweest![]()
...liedjes...Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Ik heb een leerlinge gehad, een vrouw van 45, die al 4 orgelleraren had gehad, en ze kon nog steeds niet het notenschrift onder de knie te krijgen. Ik heb haar een aantal jaren les gegeven met EMS, en (je raad het al :-) ) zij speelde op een redelijk niveau allerlei liedjes.

Waarschijnlijk is het enige juiste antwoord op deze vraag: "JA!"Origineel geplaatst door Hans de Vries
Zegt dat nou iets over de orgelleraren, de vrouw van 45 of over EMS?!?![]()
(He, niemand heeft gezegd dat het een exclusieve-of was!
)ging meer om de link naar bezineOrigineel geplaatst door Hans de Vries
Verfrissende wijsheid, hoewel ik 'm niet helemaal kan linken aan mijn opmerking... Was het niet zo dat in essentie ALLE oorlogen overbodig zijn?

Ik zal de allerlaatste zijn om de draadstarter een haarbreed in de weg te leggen, integendeel!! IK ben ook niet over EMS begonnen....Origineel geplaatst door 6 trak
laat die jongen toch zijn EMS ontwikkelen, waarom moet het tegendeel worden bewezen?
Origineel geplaatst door renepela
Ben wel benieuwd naar je methode.
Het "normale" notenschrift is niet bepaald makkelijk leesbaar, maar wel inzetbaar voor alle instrumenten.
Voor toetsinstrumenten is in het verleden Claverscribo ontwikkeld. Heb ik zelf veel gebruikt en was ontzettend eenvoudig om op die manier te leren piano spelen.
Vroeger zat Claverscribo in Ridderkerk, waar ik zelf ook woon. Was wel makkelijk, want dan kon ik mijn bladmuziek daar vandaan halen. Alles was in Claverscribo te krijgen. Was dus een zeer volwassen methode. Heb nog diverse piano stukken hier liggen. Vorige week nog wat stukken van Rachmaninov gespeeld. Zou me met conventioneel notenschrift veel meer tijd kosten.
Ik weet niet of Claverscribo nog bestaat, maar ik zou wel even checken of jouw methode niet teveel lijkt op die van Claverscribo. Voorkomt problemen misschien.
De methode van claverscribo werkt door met verticale lijnen. Lees je van boven naar beneden. De lijnen stellen de toetsen voor. Een balletje op de lijn is een zwarte toets, tussen de lijnen een witte toets.
De afstand tussen de noten bepaalt de tijdsduur.
Was even in een notendop, maar het is echt heel uitgebreid. Alle muziek symbolen etc. kun je om zitten in Claverscribo schrift. Voor de geinteresseerden wil ik wel eens een stukje muziek inscannen of zo.