Nieuw notenschrift

@mrt: dat plaatje bedoel ik, inderdaad. En qua sleutels zitten we ook weer op een lijn (haha). De Franse vioolsleutel ben ik trouwens nooit tegengekomen -weer wat geleerd.

Origineel geplaatst door Meinte37 Door jouw opmerkingen zoals in de quote, begin ik steeds minder benieuwd te worden naar dat EMS, om precies die reden.
Het wordt wat afgezaagd, maar ik ben het met je eens... Je kunt het "traditionele" notenschrift ingewikkeld vinden, maar in de basis is het heel goed en doordacht en biedt het ruimte aan vrijwel álle nuances die in muziek aangebracht kunnen worden (laat onverlet dat het in moderne, experimentele muziek tekort schiet, maar daar heb ik toch een pesthekel aan... ;)). Daarbij komt nog dat het een goede visuele representatie biedt van frekwenties: lage noten beneden en hoge noten boven.

Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt worden als er vijf kruizen voor de balk staan en je onvoldoende op de hoogte bent van de toonladders die bij zo'n configuratie horen.. De vette pech is nu eenmaal dat voor alle kennis een leerproces nodig is. Ik ben bang dat het leercurve van EMS niet noodzakelijkerwijs minder steil zal blijken dan die van het traditionele notenschrift en dat daarboven het een doodlopende straat is: aan het einde kun je niet verder en moet je weer terug naar de laatste afslag om dan alsnog een andere weg te kiezen...

Wat betreft Meinte's laatste opmerkingen: Ik begrijp de behoefte aan vereenvoudigde systemen met een plattere leercurve. Kies je er voor, dan kies je dus ook voor de beperkingen/onmogelijkheden. Dat wij onze twijfels hebben aan incompatibele en kleinschalige systemen wil nog niet zeggen dat er geen behoefte aan kan zijn. Ieder zijn meug. Laat wel onverlet dat het zaak is om het origineel door en door te kennen, vóórdat je aan een alternatief gaat sleutelen. En als je het origineel door en door kent, knabbel je gelijk je eigen behoefte aan vereenvoudiging weg... Waarmee ik maar bedoel te zeggen: draadstarter, had je al die tijd en energie die je nu steekt in EMS niet beter kunnen investeren in het noten leren lezen? Probleem opgelost vóór het ontstaat... ;)

Origineel geplaatst door Hans de Vries
...Probleem opgelost vóór het ontstaat... ;)
Ik durf niet te beweren dat ik het uitvinden van een nieuw notenschrift als een probleem zie, hoor ;)

Om verder te gaan over de parallelen tussen de IT en muziek: tegenwoordig ben ik veel bezig met modelleren en het gebruik van Domain-Specific Languages (DSL's), ofwel taaltjes die een heel specifiek doel dienen i.t.t. tot talen zoals UML die expliciet bedoeld zijn om "alles" te kunnen modelleren.

De grap is dat het notenschrift heel goed als een DSL gezien kan worden: per slot van rekening dient het een heel specifiek doel, nl. het overdragen van een muzikale intentie. Tegelijkertijd heeft het notenschrift ook veel kenmerken van een algemene-doelen-taal als UML. Dat is voor mij een aanwijzing dat het notenschrift toch wel heel krachtig is. Het feit dat het notenschrift al een kleine 500 jaar bestaat en redelijk stabiel is ondanks dat het gebruik ervan in de loop der tijd behoorlijk veranderd is (basisvorm was bedoeld om Gregoriaanse muziek te noteren, maar blijkt ook prima geschikt om grote orchestrale partituren en zelfs, met enige uitbreiding, moderne muziek mee te noteren), is toch wel een teken dat het niet zo heel slecht kan zijn.

Origineel geplaatst door Meinte37
...is toch wel een teken dat het niet zo heel slecht kan zijn.
Dat zeg ik... Gamma... ;)

Origineel geplaatst door Bartology
Meinte joh, jij hebt toch een Wiskundegraad? :geslaagd:
De vegetarische variant, zelfs, maar dat zou me ervan moeten weerhouden om in de IT te gaan? ;)

Origineel geplaatst door Meinte37
De vegetarische variant, zelfs, maar dat zou me ervan moeten weerhouden om in de IT te gaan? ;)

heheh... nee juist niet.... ik zie ook een parallel tussen wiskunde en muziek.

Origineel geplaatst door Bartology
heheh... nee juist niet.... ik zie ook een parallel tussen wiskunde en muziek.
Oh, die is er ook, hoor ;)

Re: Re: Nieuw notenschrift

Re: Re: Nieuw notenschrift

Origineel geplaatst door Yoozer
Dan zul je eerst wat voorbeelden moeten laten zien. Maar, als je het wil omzetten moet je eerst kijken in welk formaat regulier notenschrift wordt opgeslagen, en wat je eigen materiaal allemaal heeft.

Aan de andere kant, hoe ontmoedigend al deze reacties ook klinken, waar - behalve met het sneller aanleren (en dit moet je testen bij een erg grote groep voordat je er zeker van kunt zijn!) heeft je eigen notatie nog meer voordelen mee? Heb je het ook al uitgeprobeerd bij een gitarist of een welk-ander-instrument-dan-ook-ist?

Ik heb een leerlinge gehad, een vrouw van 45, die al 4 orgelleraren had gehad, en ze kon nog steeds niet het notenschrift onder de knie te krijgen. Ik heb haar een aantal jaren les gegeven met EMS, en (je raad het al :-) ) zij speelde op een redelijk niveau allerlei liedjes.

Greetings, UniversalFlyer:)

Re: Re: Re: Nieuw notenschrift

Origineel geplaatst door UniversalFlyer
I.... Ik heb haar een aantal jaren les gegeven met EMS, en (je raad het al :-) ) zij speelde op een redelijk niveau allerlei liedjes.

Greetings, UniversalFlyer:)

Die drie woorden: "een aantal jaren"... daar word ik nou niet meteen super-optimistisch van. ;)

Origineel geplaatst door mrt
Deze bedoel je waarschijnlijk.

Hé, ik kan zowel sol- als fa-sleutel lezen, maar dat van die centrale C is me eigelijk nog nooit echt zo opgevallen :)

Trouwens, er is een rede voor al die kruisen en mollen: die geven u aan in welke toonladder het stuk staat (en als je je toonladders kent, helpt dat om een stuk sneller te leren spelen).

had je al die tijd en energie die je nu steekt in EMS niet beter kunnen investeren in het noten leren lezen? Probleem opgelost vóór het ontstaat... ;)
paard en wagen is ook veel beter dan een auto... het paard denkt zelfs mee en zal niet overal zomaar tegenop lopen!
en daarmee zou de oorlog in irak en wat daarbij komt kijken enzo dan ook overbodig zijn geweest ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
paard en wagen is ook veel beter dan een auto... het paard denkt zelfs mee en zal niet overal zomaar tegenop lopen!
en daarmee was de oorlog in irak en wat daarbij komt kijken enzo dan ook overbodig zijn geweest ;)
Verfrissende wijsheid, hoewel ik 'm niet helemaal kan linken aan mijn opmerking... Was het niet zo dat in essentie ALLE oorlogen overbodig zijn?

Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Ik heb een leerlinge gehad, een vrouw van 45, die al 4 orgelleraren had gehad, en ze kon nog steeds niet het notenschrift onder de knie te krijgen. Ik heb haar een aantal jaren les gegeven met EMS, en (je raad het al :-) ) zij speelde op een redelijk niveau allerlei liedjes.
...liedjes... :erm:

Zegt dat nou iets over de orgelleraren, de vrouw van 45 of over EMS?!? :engel:

Blah, blah, blah...the proof of the pudding is in the eating, dus ik zeg: laat zien dat EMS! :D

Re: Re: Re: Re: Nieuw notenschrift

Re: Re: Re: Re: Nieuw notenschrift

Zegt dat nou iets over de orgelleraren, de vrouw van 45 of over EMS?!? :engel:
Waarschijnlijk is het enige juiste antwoord op deze vraag: "JA!" ;) (He, niemand heeft gezegd dat het een exclusieve-of was! :engel: )

Verfrissende wijsheid, hoewel ik 'm niet helemaal kan linken aan mijn opmerking... Was het niet zo dat in essentie ALLE oorlogen overbodig zijn?
ging meer om de link naar bezine ;)

laat die jongen toch zijn EMS ontwikkelen, waarom moet het tegendeel worden bewezen?

Origineel geplaatst door 6 trak
laat die jongen toch zijn EMS ontwikkelen, waarom moet het tegendeel worden bewezen?
Ik zal de allerlaatste zijn om de draadstarter een haarbreed in de weg te leggen, integendeel!! IK ben ook niet over EMS begonnen....

Origineel geplaatst door renepela
Ben wel benieuwd naar je methode.
Het "normale" notenschrift is niet bepaald makkelijk leesbaar, maar wel inzetbaar voor alle instrumenten.
Voor toetsinstrumenten is in het verleden Claverscribo ontwikkeld. Heb ik zelf veel gebruikt en was ontzettend eenvoudig om op die manier te leren piano spelen.
Vroeger zat Claverscribo in Ridderkerk, waar ik zelf ook woon. Was wel makkelijk, want dan kon ik mijn bladmuziek daar vandaan halen. Alles was in Claverscribo te krijgen. Was dus een zeer volwassen methode. Heb nog diverse piano stukken hier liggen. Vorige week nog wat stukken van Rachmaninov gespeeld. Zou me met conventioneel notenschrift veel meer tijd kosten.

Ik weet niet of Claverscribo nog bestaat, maar ik zou wel even checken of jouw methode niet teveel lijkt op die van Claverscribo. Voorkomt problemen misschien.

De methode van claverscribo werkt door met verticale lijnen. Lees je van boven naar beneden. De lijnen stellen de toetsen voor. Een balletje op de lijn is een zwarte toets, tussen de lijnen een witte toets.
De afstand tussen de noten bepaalt de tijdsduur.
Was even in een notendop, maar het is echt heel uitgebreid. Alle muziek symbolen etc. kun je om zitten in Claverscribo schrift. Voor de geinteresseerden wil ik wel eens een stukje muziek inscannen of zo.

Grappig ik heb ook een tijdje klavrascribo gedaan toen ik 15 was. Ik heb nog wat dingen liggen oa 2de piano concert van Rachmaninov.

Back