Ja, ik zit net aan een soort van mini review te schrijven die ik binnenkort op dit forum hoop te mogen zetten
(moet nog vragen of dat mag van de moderator)
Korte samenvatting:
ontwerp, layout, constructie:
Erg goed overdacht allemaal. Alle patchpunten zitten onder op de synth zodat de snoertjes nooit over de knoppen hangen. Voldoende ruimte tussen de knoppen (ook voor dikke vingers). Meer dan bij Doepfer.
de "hard-wired" verbindingen tussen de modules zijn erg flexibel zodat je er vele kanten mee op kunt zonder (veel) te hoeven patchen. Als je wilt, kan je natuurlijk bijna alles patchen.
Behalve de standaard FM, VCF en VCA CV-modulatie, hebben de filter Q's, alle (!) individuele VCO levels, de filterbalans, de LFO rate en depth (!), en alle EG parameters (DADSR) een CV-ingang.
Stevige & solide constructie; knoppen zijn goed vast en draaien lekker. ding is zeer compact, maar behoorlijk zwaar. Bouwkwaliteit is echt goed.
Geluid;
Heel veelzijdig; je kan er veel kanten mee op; verbaasd me hoe ruig ie kan klinken =als je dat wilt=
Er zitten twee soorten overdrive op; op de hoogste stand (8-10) van elke mixeringang kun je elke VCO apart de VCF laten oversturen. Er zit ook nog een "total" overdrive voor de VCA. Klinkt gewoon erg lekker.
De filters zijn erg precies af te regelen. Het regelbereik van de Q is goed gebalanceerd. Vanaf stand 8 gaat ie in self-osc
Filtertracking is echt erg goed. Mij persoonlijk bevalt het MMF het beste
Twee in het oog springende beperkingen van deze synth zijn:
slechts een "echte" LFO met een enkele vrij configureerbare CV mixer. Natuurlijk kun je VCO1 als LFO gebruiken, maar dat is vaak wat zonde. Evt. is er wel een LF noise uitgang voor snelle random modulaties (PWM, M, Q)
Bijgevoegd nog een kleine clip
meer details hopelijk later
groet
Joost