Hoe doet ie het toch?

Op het tempo compressen?
Eh
Misschien de compressor-instellingen automaten zodat ze op de beat veranderen?

haha .. ja .. ik kan me er ook niet echt iets bij voorstellen .. maar er staat niet dat het "daadwerkelijk" op de tempo gaat, maar "als het ware" ..
dus denk dat je gelijk hebt dat het ermee meeloopt ofzo

Nou...die delic flikt het em weer hoor ... ik snap er weer es geen :kont: van ..

Hoe kan je in vredesnaam nou zo`n bass voor elkaar krijgen .. het gaat werkelijk alle kanten op, op een manier die ik nog nooit gehoord heb... ( zie bijlage )

Attachments

• delic.mp3
    362,9 KB · Bekeken: 210
Origineel geplaatst door goran
Nou...die delic flikt het em weer hoor ... ik snap er weer es geen :kont: van ..

Hoe kan je in vredesnaam nou zo`n bass voor elkaar krijgen .. het gaat werkelijk alle kanten op, op een manier die ik nog nooit gehoord heb... ( zie bijlage )

Sorry ... ik snap niet waarom je dat niet lukt ? 'En wat hier zo bijzonder aan is ?' Waar haal je je bassen vandaan ?

uit me Juno-d en Trilogy Bass ( Vst ) ...

Ik bedoel, je kunt me niet vertellen dat je speelt en zo`n geluid eruit krijgt ...
Ik heb het dan ook niet over de Bass klank zelf, maar de manier hoe die em gemaakt heeft ...

enne ... hoe zou jij zoiets doen dan?

uit me Juno-d en Trilogy Bass ( Vst ) ...

Ik bedoel, je kunt me niet vertellen dat je speelt en zo`n geluid eruit krijgt ...
Ik heb het dan ook niet over de Bass klank zelf, maar de manier hoe die em gemaakt heeft ...

enne ... hoe zou jij zoiets doen dan?

Als je het zelf niet al genoemd had dan zou ik je absoluut trilogy aanraden. Die akoestische bassen die daar inzitten zijn naar mijn idee zeer overtuigend.

Ik maak zelf geen hiphop en gebruik voornamelijk synth bassen. Dus wat abstracter allemaal. En ik hoor in je geluidsfragment wat meer live feel. Zou me niks verbazen als het is ingespeeld met een bass.

Maar ik snap denk ik niet zo goed wat je bedoeld ... je hebt het niet over de klank zelf ? Bedoel je dan de toonhoogte ? Of bedoel je de slides die erin zitten ?

ja, sorry voor de kromme uitleg ..

idd...de slides , maar is het ook echt een slide?? het klinkt zo anders..

meestal heb je met een slide dat het ook echt naar beneden slided en veranderd er niets aan de klank zelf ( behalve dan dat de toon lager wordt ) , maar met deze bass lijkt ie veel smeriger te klinken als die opweg naar beneden gaat...
het lijkt dus net dat wanneer die opweg is naar beneden er een andere bass word gespeeld ..

Of gebeurd dat automatisch met sommige bassen als je lager begint te spelen?

OP je eerste vraag is mijn antwoord layeren, layeren. Niet te veel eq. Gewoon vette beat's en bassen bij elkaar zoeken of spelen die samen modder dik gaan klinken.

Op je tweede vraag. Dat is toch gewoon een vrij muziekaal bas lijntje. Weet niet of die gewoon is opgenomen en dan gesampled is of een of andere synth. Maar een beetje bassist kan toch wel zo'n vet lijntje voor je inspelen.

Ga je gewoon even bij de kubus kijken of je nog een toffe bassist(e) tegen het lijf loopt.:dubbel:

meestal heb je met een slide dat het ook echt naar beneden slided en veranderd er niets aan de klank zelf ( behalve dan dat de toon lager wordt ) , maar met deze bass lijkt ie veel smeriger te klinken als die opweg naar beneden gaat...
het lijkt dus net dat wanneer die opweg is naar beneden er een andere bass word gespeeld ..

Met bass 'drukken' sommige tonen meer als andere. Ik ervaar de C en de G meestal met de meeste kracht. Daar zou je mee kunnen spelen ! Maar ik denk dat je het beste kan gaan experimenteren met vooral effecten ... zo zijn er distortions die je velocity gevoelig kan instellen zodat als je iets zachter speelt je een heftigere distortion krijgt dan als je hard speelt waardoor je dit soort effecten kan krijgen.
En ik noem nu maar een dwarsstraat je kan het natuurlijk ook andersom proberen of de velocity een andere parameter aan laten sturen.
Maar het mooiste is natuurlijk om helemaal je eigen creatie te creëren !!

Het klinkt als een makkelijk zelf te fixen synth geluid, erg basis. Wat die ruigheid veroorzaakt naarmate de toonhoogte lager wordt is dat de frequentie zó laag wordt dat je de apparte periodes bijna niet meer als één toon gaat horen maar als apparte pulsjes.

Dat is misschien wat lastig om te begrijpen, maar met wat zelf proberen wordt het duidelijk. Neem een sample, een kort tikje ofzo. Speel het eens af met een frequentie van 2hertz, je hoort nu duidelijk per halve second 1 tik. Naarmate je je de frequentie op gaat voeren gebeurt er iets geks: zo rond de 40 à 50 herts begin je een (lage) toon te horen. Schroef de frequentie op naar bijvoorbeeld 440hertz en je hoort een duidelijke noot, de A.

Waar je met die rauwe analoge bassen mee kunt spelen is dat kruispunt waar een hoorbare toon overspringt naar los hoorbare pulsjes. Ik geloof dat dit is wat je bedoelt met die bass in dat laatste voorbeeldje?

iDD ... Dat is Precies wat ik bedoel ... is de hertz in te stellen met gewoon een soft-sampler? b.v. N.I. Battery :) ??

iDD ... Dat is Precies wat ik bedoel ... is de hertz in te stellen met gewoon een soft-sampler? b.v. N.I. Battery :) ??

Ik weet niet of je zo'n testje heel goed met Battery kunt doen. Ik weet dat de optie Speed Roll bij elke sample instelbaar is (vanaf Battery 3), daarbij kan je een sample inderdaad tig keer per seconde laten triggeren wat zorgt voor een toonhoogte. Waarschijnlijk heb je alleen niet de mogelijkheid om voor erg hoge of lage frequenties te kiezen, dus dat mooie overgangspunt van rond de 50hz is denk ik niet te doen. Zelf gebruik ik vaak programmeer omgevingen als Max/MSP en Reaktor, daarin kun je dit soort testjes makkelijk doen, maar ik kan me voorstellen dat je je daar niet mee bezig wilt houden.

Anyway, als je gewoon een simpele square of sawtooth synth neemt en daar erg lage nootjes mee gaat spelen hoor je al zo'n effect (hiervoor moet je de oscilator misschien wat extra omlaag stemmen om verder omlaag te gaan dan het berijk van je midikeyboard). Als je dat nou doet met een lekker vuil analoog klinkend ding, en daarnaast nog wat lekkere filters en/of wat distorion effectjes gebruikt kan het al snel lekker brullen.

Je zegt overigens niet dat je de Hertz van iets instelt, maar dat je de Frequentie van iets instelt. Frequentie (aantal keer dat iets per seconde voorkomt) wordt gemeten in de eenheid Hertz.

Ik zit dit een beetje te volgen maar hoor nou echt niks bijzonders aan die delict beats ofzo.
Ik hoor naar mijn idee constant van dat soort beats en breaks in Rap.
Wat gebeurt er nou voor iets specials in de geposte samples :confused:
(hiphop is btw geen muziek style maar een life-style die de muziekstyle Rap bevat ;))

Ik vind die beats zelf inderdaad ook niet opzienbarend. Goed zijn ze echt wel, maar het blijven hiphop beats. Mja, dat zal misschien aan mijn lichte afkeer voor het genre liggen.

Voor echt goeie hiphopbeats en gruwelijk rauwe synths raadt ik Goran trouwens Analog Worms Attack van Mr. Oizo aan. Ook dat blijven hiphop beats, daar kan ik niks aan doen. Maar mooi is het allemaal wel.

Wat gebeurt er nou voor iets specials in de geposte samples

Haha .. ik denk dat het em ligt omdat ik geen iD heb hoe je zoiets maakt .. ik denk dat ik over een half jaar ( als ik weet hoe je zo`n bass maakt ) het voor mij ook niet meer speciaal is :)

oor echt goeie hiphopbeats en gruwelijk rauwe synths raadt ik Goran trouwens Analog Worms Attack van Mr. Oizo aan.

Jezus Christus ... Whuat!! Die bass/synth klinkt fucking lijp!! Uit welke synth komt dit in vredesnaam?? ( kan nu beter me volume wat zachter zetten voor de buren haha )

Jezus Christus ... Whuat!! Die bass/synth klinkt fucking lijp!! Uit welke synth komt dit in vredesnaam?? ( kan nu beter me volume wat zachter zetten voor de buren haha ) [/B]

Geen idee wat voor bakjes die beste meneer gebruikt zo goed is m'n gehoor nog niet, maar dat zal misschien met wat google en wikipedia werk wel te onderzoeken zijn. Wel kan ik je vertellen dat je die sounds zeer waarschijnlijk nooit met een VST gaat bereiken. =(

Haha .. ik denk dat het em ligt omdat ik geen iD heb hoe je zoiets maakt .. ik denk dat ik over een half jaar ( als ik weet hoe je zo`n bass maakt ) het voor mij ook niet meer speciaal is :)

Jezus Christus ... Whuat!! Die bass/synth klinkt fucking lijp!! Uit welke synth komt dit in vredesnaam?? ( kan nu beter me volume wat zachter zetten voor de buren haha )

dat soort geluidjes kan je in principe met veel synths wel maken hoor :)
alleen is de ene synth misschien net ff minder drukkend dik dan de ander zeg maar...

trouwens wees blij dat jij nog van dit soort kleine dingetjes opkijkt en het je iets doet wanneer je ze hoort... zodra jij het truukje doorkrijgt en het zelf ook kan vind je deze tracks ineens een klein stukje minder magisch al helaas... (mijn ervaring ten minste)

met veel tracks heb ik dat al idd .. niet omdat ik weet hoe iets gemaakt wordt maar vanwege b.v. foutjes .. sommige dingen die ik vroeger echt vaak luisterde vind ik nu stukke minder omdat er gewoon veel foutjes in zitten .. knap ik zo op af!! :(

en moet je nagaan .. dat als ik ze hoor, hoe iemand het hoort die zich hier (electronische muziek of hoe je het ook noemt ) veel langer mee bezighoudt

Walvissen...

Walvissen...

Origineel geplaatst door Dystophian
Het klinkt als een makkelijk zelf te fixen synth geluid, erg basis. Wat die ruigheid veroorzaakt naarmate de toonhoogte lager wordt is dat de frequentie zó laag wordt dat je de apparte periodes bijna niet meer als één toon gaat horen maar als apparte pulsjes.

Dat is misschien wat lastig om te begrijpen, maar met wat zelf proberen wordt het duidelijk. Neem een sample, een kort tikje ofzo. Speel het eens af met een frequentie van 2hertz, je hoort nu duidelijk per halve second 1 tik. Naarmate je je de frequentie op gaat voeren gebeurt er iets geks: zo rond de 40 à 50 herts begin je een (lage) toon te horen. Schroef de frequentie op naar bijvoorbeeld 440hertz en je hoort een duidelijke noot, de A.

Waar je met die rauwe analoge bassen mee kunt spelen is dat kruispunt waar een hoorbare toon overspringt naar los hoorbare pulsjes. Ik geloof dat dit is wat je bedoelt met die bass in dat laatste voorbeeldje?

...ervaren dit soort lage frequenties wel als een toon. En omdat die extreem lage frequenties de hele oceaan over kunnen gaan, communiceren ze met dit soort frequenties met elkaar.
Sorry voor de off-topic.

Pjeut.

Back