Zelfbouw studiomeubel

hermax

Ouwe rot
Enige tijd geleden was ik mijn studio gewoon beu. De wirwar van kabels, het onbereikbare van bepaalde modules omdat die in een "plat" rack staan, en de rommel tout-court.
Nu ben ik absoluut geen timmerman, maar heb nu ook niet bepaald twee linkerhanden, dus ik besloot om zelf iets te gaan maken. Iets deftig, functioneel en mooi kopen was geen optie wegens veel te duur.

Enige overpeinzingen op voorhand:
- het moet heel functioneel zijn: mijn belangrijkste modules waar ik graag klanken mee maak moeten vlak bij mij staan, op een manier dat ik er snel aan kan en geen kramp krijg door een rare houding.
- niet te klein, eigenlijk gebouwd op de groei. Je weet nooit wat er nog in mijn studio komt binnengewaaid :D
- maar ook niet te groot. We wonen nog zeker 1 jaar vrij klein met weinig plaats. Bovendien komt er binnen enkele maanden een klein Hermaxje bij, dus het wordt nóg krapper.
- omdat ik nu al weet dat we volgend jaar verhuizen moet het "demonteerbaar" zijn en vrij eenvoudig te verhuizen.
-en liefst is het nog redelijk mooi ook :)

Daarom beslis ik om twee zijtorens te bouwen, apart staand, die naast een tablet komen dat aan weerszijden schuin is afgezaagd en dat ik zal monteren op het karkas van een oud computertafeltje. Ik ga mdf-platen gebruiken die ik voor het grootste gedeelte laat voorzagen in de Gamma.
En ik heb nog wat 19" rails staan van een oude serverkast.

Dus: aan de slag! Eerst plannen maken. Niks speciaals eigenlijk, gewoon de afmetingen uitzoeken en alle stukken proberen te passen in zo weinig mogelijk platen die ik moet gaan kopen.

Attachments

• 01 plannen.jpg
    01 plannen.jpg
    159,4 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
In de Gamma heb ik alle platen gekocht, en alles wat recht moest zijn al laten zagen. Daarna heb ik zelf de schuine kanten gezaagd. Ging vrij vlot.
Ik heb platen gemaakt, eigenlijk om drie torens te bouwen. In het nieuwe huis zal ik daar plaats voor hebben en dan lijkt het me beter dat ik nu alles al liggen heb om die derde toren te monteren.

Attachments

• 02 gezaagd.jpg
    02 gezaagd.jpg
    265,4 KB · Bekeken: 113
Laatst gewijzigd:
In mekaar gezet en er is al een eerste laagje verf op. Later daarover meer.

Attachments

• 03 in mekaar.jpg
    03 in mekaar.jpg
    307,7 KB · Bekeken: 105
De rails gezaagd op maat, en gespoten met zwarte verf.

Attachments

• 04 rails.jpg
    04 rails.jpg
    298,3 KB · Bekeken: 108
Hier heb ik die rails er in gezet, met extra steunen aan de schuine kanten. Ik zou niet willen dat ik op een dag heel de boel zie neerstorten. :D
Zijkanten van mdf verven niet zo mooi, en een frees om ze rond te maken heb ik niet, dus plaats ik er profielen rond.

Attachments

• 05 geverfd.jpg
    05 geverfd.jpg
    311,7 KB · Bekeken: 111
Dan een belangrijke feature: het steunkussen.
Heb ik een tijd over gedaan om te bedenken hoe dat kon. Uiteindelijk heel simpel, maar esthetisch kon het wat mooier. Nu "liggen" de kussens er nogal plomp op. Nu ja, als het maar lekker werkt...

1: een stuk nepleder op maat knippen en vastnieten net achter de profielranden.

Attachments

• 06 kussen1.jpg
    06 kussen1.jpg
    282,2 KB · Bekeken: 105
2. dan een stukje kussenvulling op maat knippen en er op leggen. Ik heb aan de voorkant een kleine schuine rand afgeknipt in de hoop dat dit beter zal zijn.

Attachments

• 07 kussen2.jpg
    07 kussen2.jpg
    269,8 KB · Bekeken: 113
en dan tenslotte: de skai omplooien, overslagen en onderaan vastnieten. Een lekker kussentje!

Attachments

• 08 kussen3.jpg
    08 kussen3.jpg
    273,4 KB · Bekeken: 106
Om de kabelwirwar niet meer te hoeven zien wil ik ze onder het tablet laten doorlopen. Dus moet ik kabeldoorvoergaten maken.

En hier iets meer over de verf. Je ziet dat je mdf kan verven op zo'n manier dat het op echt hout lijkt. Wist ik niet hoor, het was een plezante bijwerking van het feit dat ik een borstel had genomen die strepen geeft :D
Na drie lagen van midden-eik lakverf geeft dat een prachtig resultaat. Wel consequent altijd een volledige "lijn" afwerken. Dus met de borstel altijd eerst snel insappen en dan over de ganse lengte van de plank uitstrijken. Hoeft niet te recht te zijn, te scheef is natuurlijk ook niet goed.

Attachments

• 09 doorvoer.jpg
    09 doorvoer.jpg
    211,1 KB · Bekeken: 116
Alle vorige stappen helemaal opnieuw voor de tweede toren...

En dan het tablet. Hier zie je het na de eerste verflaag.

Attachments

• 10 tablet1.jpg
    10 tablet1.jpg
    334,7 KB · Bekeken: 115
Helemaal geverfd en hier ook drie gaten voor kabels.
Ook al gemonteerd op het oude computertafeltje.

Attachments

• 11 tablet2.jpg
    11 tablet2.jpg
    255,6 KB · Bekeken: 107
Daarna nog profielen voor het tablet... en dan was het af!

Ik heb het niet speciaal bijgehouden maar alles bij mekaar heeft het mij ongeveer 250 euro gekost. En veel tijd, dat wel.

Maar het resultaat is goed. Het is nog maar net af en ik heb nog maar pas alle kabels gestoken dus een echte test heb ik nog niet gedaan. Maar het zit in ieder geval al zeer fijn!

Ik moet enkel nog wat afdekplaatjes bestellen om het helemaal dicht te maken.

Attachments

• 13 einde.jpg
    13 einde.jpg
    260,3 KB · Bekeken: 107
Erg fraai, prachtig stuk huis vlijt, ben jaloers :)

sjapoo :okdan:

Origineel geplaatst door hermax
Ik heb het niet speciaal bijgehouden maar alles bij mekaar heeft het mij ongeveer 250 euro gekost. En veel tijd, dat wel.

Geschatte prijs staat er al hoor..

Back