Zangversterking via de computer

TheTruth

Nieuwkomer
Hallo!

Ik wil graag zingen (alleen voor thuisgebruik, hobby), met op de achtergrond muziek (soort karaoke dus) en dat op nemen. In de muziekwinkel werd mij meteen al een heel setje van microfoon, mixer, en boxen aangeraden van bijna 1000 euro, maar ik denk dat het veel simpeler kan.

Mijn idee:

-Ik koop een goede kwaliteit microfoon, deze sluit ik aan op de computer (daar zal nog wel een mixer of apparaatje tussen moeten denk ik, ik heb geen XLR aansluiting op mn computer).
-Ik koop een goede geluidskaart in mn pc (een X-Fi zal denk ik wel voldoende zijn)
-Ik mix/record alles softwarematig in cubase bijvoorbeeld.
-Ik koop een goed setje boxen

Volgens mij ben ik op deze manier voordeliger uit, en daarbij heb ik nog het voordeel dat ik van internet zo allerlei backing tracks kan downloaden, en makkelijk kan opnemen. Zie ik iets over het hoofd? Zijn er haken en ogen aan dit plan? Tips zijn welkom!

ik denk dat t wel aardig in de buurt van de 1000 euro komt hoor...

goede microfoon (rode NT1a bijvoorbeeld - Rode NT1000) € 100 - 300

geluidskaart (audiophile 24/96 bijvoorbeeld...topkaart) € 100

goede mixer € 100 - 200 (of een goede middensegment preamp € 200 - 300)

goede (budget)(monitor)speakers (Alesis M1 active? - KRK Rokit rp5)€ 200 - 400

recordingsoftware € 100 - 800 (Audition - Cubase)

je kan voor 500 euro klaar zijn, maar de vraag is of je met het oog op de toekomst niet meteen goede spullen kan kopen waar je meteen een aantal jaar mee vooruit kan. Goekoop kan duurkoop uitpakken, en daarbij is het resulaat van de opnames wel paar tandjes beter als je meteen iets meer geld uitgeeft aan goede spullen in plaats van genoegen te nemen met de mogelijkheid en het goedkoopste te kiezen die je deze mogelikheid bied.

my 2 cents

Ja maar het hoeft ook niet professioneel te zijn, het is echt puur hobby, niet bedoeld om een CD ofzo op te nemen. Cubase heb al trouwens. Maar er is dus toch een mixer/voorversterker nodig tussen de microfoon en de PC? Want het meeste kan ik toch al gewoon in cubase regelen en mixen enzo?

Een van deze kan je voor weinig geld zo in een usb poort steken.

USB microfoons

heb je ook geen mixer meer nodig.

alleen nog een geluidskaartje en speakers/monitoren.

hoeft echt zo duur niet te zijn.

Nou ik heb vanmiddag een dynamische microfoon gekocht, met een XLR-aansluiting en een verloopje naar een kleine jack voor in de computer. Alleen nu bedenk ik me opeens dat die microfoon natuurlijk ook voeding nodig heeft en dat gaat niet op deze manier. Fantoomvoeding heet dat volgens mij? Moet ik nu eerst een voeding kopen en die tussen de microfoon en de pc in zetten? Bestaat zoiets überhaupt?

Origineel geplaatst door TheTruth
Nou ik heb vanmiddag een dynamische microfoon gekocht, met een XLR-aansluiting en een verloopje naar een kleine jack voor in de computer. Alleen nu bedenk ik me opeens dat die microfoon natuurlijk ook voeding nodig heeft en dat gaat niet op deze manier. Fantoomvoeding heet dat volgens mij? Moet ik nu eerst een voeding kopen en die tussen de microfoon en de pc in zetten? Bestaat zoiets überhaupt?

Je schrijft dat je een dynamische microfoon hebt gekocht, deze heeft geen voeding nodig, een condensator microfoon moet je wel voeden. Nu maar hopen dat de mic ingang van je computer met de impedantie en voltages van je microfoon overweg kan en je niet te veel ruis en vervorming krijgt, dat is namelijk de norm bij zo'n setup. Heel veel sterkte.

Back