Koop ik net het nieuwe album van de Beastie Boys op iTunes, mag ik kiezen of ik DRM wil of DRM free wil. Erg relaxed dit volgens mij, ik kies uiteraard een DRM free versie. Is dit nu bij alle muziek zo op iTunes? Weet iemand hier meer van toevallig?
DRM == Digital Rights Management (of eerlijker, Digital Restrictions Management). Koop je een liedje met DRM er in (van iTunes of ongeacht welke andere muziekwinkel), dan heb je niet de vrijheid die je met CDs hebt - uitlenen, kopietje maken voor iemand anders, of gewoon een backup maken voor jezelf. Daar heb je echter wel vaak het recht toe (lees http://www.onbezorgdkopieren.nl/ maar eens ).
DRM-vrij betekent dus dat er geen restrictie op zit; maar, omdat de goede oude platenmaatschappijen (soms terecht) paranoide zijn kosten ze meer; met het eventuele prijsverschil hoopt men alsnog te compenseren voor het verlies van inkomsten door reguliere kopietjes. Het neefje van de buren dat z'n familie afgaat met een Excel-lijstje aan CDs en DVDs dat 'ie voor 5 euro brandt geeft hier natuurlijk niks om; die krijgt z'n spul toch al DRM-vrij.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.