mc-202 programmeren

Iets met DEL MEAS maar als ik hem op de laatste noot del, verwijder hij dus ook de laatste noot... noten zelf deleten is simpel maar maten... iemand?
En dan is er nog iets dat ik niet helemaal begrijp, wat is het verschil tussen step lengte en gate time? Een kwart noot is een kwart noot zou je zeggen....

staat erg mooi beschreven in de handleiding...

maten verwijderen igaat 't zelfde als noten. hij verwijdert wel alles tussen bars, dus als je teveel noten in een bar hebt maar geen bar dan verwijdert hij ook de noot erachter.
bars hoor je alleen als je achteruit door de noten stapt (een piep).
hij delete wat achter de huidige positie staat, de noot die je nog niet hebt gehoord.

step lengte is de lengte van een noot tot de volgende noot. gate time de lengte hoe lang de noot klinkt. hierdoor kan je noten staccato spelen (step time > gate time).

Ik heb de handleiding dus ik heb ook al RTFM. Toch verwart mij dat gate en step time. Een kwart note is immers 1/4 van een hele noot en klinkt toch ook zo lang? Of ben ik nou echt een muziek theorie nub?

Maten verwijderen, probeer het maar eens. Ik neem dus in realtime iets op, zeg 1 bar, druk natuurlijk te laat op stop want ik heb maar 2 handen en dan wil ik alleen de lege 2e bar verwijderen.

Nou, ik snap er echt niets van. Ik volg de handleiding letterlijk. Ik heb dus 2 maten. De 2e is leeg. Als ik op step back klik hoor ik een dubbele piep die aangeeft dat ik van maat wissel. Ik druk EDIT PITCH. Ik houd shift ingedrukt, druk op numeriek toetsenbord 2 en enter. Laat shift los. Houdt shift opnieuw ingedrukt, druck op DEL (BACK MEAS) en druk op enter. Ik check het geheel en maat 2 bestaat nog steeds....

gvd heel verhaal getypt valt de verbinding weg... nog een keer dan...

als je vier "klikjes" wilt afspelen, op elke tel een dan kan je vier hele tellen step time ingeven (bv 120) en dan een hele korte gate time (bv 10). de step time bepaalt waneer de volgende gate gegeven wordt. de gate time bepaald de lengte hoe lang de "toets" wordt ingedrukt = de noot wordt afgespeeld. wel de release kort houden...

volgens mij hoef je die 2 niet te doen.
gewoon op de 2e maat gaan staan en dan shift + del (measure) doen.
als je er door heen loopt, blijft de tweede maat wel staan (volgens mij, weet ik niet uit m'n hoofd) want daar kan je weer door programmeren.

ook leuk in de handleiding is dat als je shift ingedrukt houdt, een getal intypt op de reachterhelft van het keyboardje en dan enter typt, je meteen naar die maat springt. scheelt weer eindeloos erdoorheen klikken.

Die 2 hoeft niet idd, als je meerdere maten hebt kan het handig zijn. Maar met erdoorheen steppen doet ie het ook niet. Kun jij het eens proberen? Misschien doe ik iets fout, ondanks letterlijk de Wat een goede vraag! volgen.

ook leuk in de handleiding is dat als je shift ingedrukt houdt, een getal intypt op de reachterhelft van het keyboardje en dan enter typt, je meteen naar die maat springt scheelt weer eindeloos erdoorheen klikken..

Ja dat zei ik net... of bedoel je dat niet met die 2?

als je vier "klikjes" wilt afspelen, op elke tel een dan kan je vier hele tellen step time ingeven (bv 120) en dan een hele korte gate time (bv 10). de step time bepaalt waneer de volgende gate gegeven wordt. de gate time bepaald de lengte hoe lang de "toets" wordt ingedrukt = de noot wordt afgespeeld. wel de release kort houden...
Aha, dus de rest wordt automatisch een rust?

Die 2 hoeft niet idd, als je meerdere maten hebt kan het handig zijn. Maar met erdoorheen steppen doet ie het ook niet. Kun jij het eens proberen? Misschien doe ik iets fout, ondanks letterlijk de Wat een goede vraag! volgen.

hmmm vreemd... 'k kan 't helaas niet zelf testen want ik ben niet thuis op het moment

Ja dat zei ik net... of bedoel je dat niet met die 2?

ah ja dat zei je al ;)
'k was ff aan 't worstelen met m'n browser

Aha, dus de rest wordt automatisch een rust?
ja de rest wordt rust en kan je opvullen met de release tijd

De beste sequencer ever,.. Gewoon x keer 16 en dan een beetje random drukken op de nootlengtes en rusten,. en hop,.. gaaaan!!! Supervet!!!
En als je t lang doet wordt t een tweede natuur en weet je precies wat ie gaat uitspugen!

Al 20 jaar mijn favoriete dipsaus bij de chips,..

De beste sequencer ever,.. Gewoon x keer 16 en dan een beetje random drukken op de nootlengtes en rusten,. en hop,.. gaaaan!!! Supervet!!!
Dat klopt niet helemaal. Het aantal noten maakt niets uit, je zult met je steps op een veelvoud of deel van 192 moeten uitkomen wil je 4/4 maten hebben.

Absoluut geen probleem, maar je moet wel uitkomen op een (bijv.) 4/4 maat. en niet op 4/4 - 1/8 of 4/4 + 1/16. Dan heb je een 7/8 resp. een 17/16 maat... kan natuurlijk wel maar dat zijn denk ik andere muzieksoorten als wat hier bedoeld wordt denk ik. En je wilt je 202 ook synchroon laten lopen met je drums.

Dat klopt niet helemaal. Het aantal noten maakt niets uit, je zult met je steps op een veelvoud of deel van 192 moeten uitkomen wil je 4/4 maten hebben.

Ja ok,. klopt,. In mijn enthousiasme onvolledig geweest,..was meer een tip aan noobs,.. Moet je wel 16den invoeren natuurlijk.
Dat is mijn favo manier om ff snel goeie lange loops te maken.
Zelden dat ik zelf echt ervoor ga zitten en gecompliceerdere sequences ga zitten maken,.. Voor mij is het mooie juist dat je de hele song met alle akkoordenwisselingen snel kunt doorproggen en dat ie dan als een 16 kleppen motertje er doorheen blijft rammelen.
Prachtig vinnik dat!!

Ja op die manier wel, zo doe ik het ook vaak, of zelfs met 8en. Toch is het weleens leuk om ipv 16den 2 32sten ertussen te gooien, dan krijg je even een sneller riedeltje tussendoor.

en mijn voorbeeld dan?

Sorry, dacht dat die bij je signature hoorde...

Die komt na 2 maten weer precies uit als ik het goed hoor. Zo kan het wel ja.

Welke maatsoort heeft die 202 in mijn track ? :)

Edit: 15/16 anders wordt het een beetje off-topic;)

Laatst gewijzigd:
Ja op die manier wel, zo doe ik het ook vaak, of zelfs met 8en. Toch is het weleens leuk om ipv 16den 2 32sten ertussen te gooien, dan krijg je even een sneller riedeltje tussendoor.
Zoiets bedoel ik:

Attachments

• 202 sequence 2 maten.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 181
Laatst gewijzigd:
Dan noemen we het toch de grote 202 draad.

Nee maar die schijnen iets anders te klinken, wat groter geluid zeg maar...

Back