korg ms20 probleem

Ivy-Me

Ingeburgerd
Bij elke toets aanslag/midi trigger, hoor ik een soort tik, zelfs als ik het volume van alle 2 de oscillators uit heb staan, de mastervolume staan wel gewoon aan.
Het is geen ruis, het is echt een tik die overloopt in analoge ruis. Deze tik verdwijnt alleen zodra ik de attack langzaam maak/ de release lang maak. Heeft iemand een idee wat dit is en wat ik er aan kan doen?

KORG MS20

KORG MS20

mmm, ik heb zelf een KORG MS20 en kan toch het probleem moeilijk herleiden tot een setting die géén defect zou zijn...

Ik wil je zeker niet ongerust maken hoor. Zijn alle kabels op je patch-paneel uitgetrokken als je die klik hoort?

Speel eens met de EG-parameters en die van de filter en probeer tot je geen klik meer hoort, probeer echt eens alle filter en EG-knoppen, decay, sustain...

Laat ondertussen de attack telkens op max staan, dus volledige attack.

Als hij toch nog blijft klikken, mmm dan weet ik het toch niet. Dan kan er wat met de Amlifier schelen denk ik. Let vooral op de decay en sustain-parameters van VCA en VCF.

Probeer en laat weten of je wat kan vinden?

Rembrand

en speel je vaak met allebei de vco's op 0 ? maw merk je iets vervelends bij normaal gebruik?

Dank je voor jullie reacties !

Ik had geen kabels gepatched. Ik had uitgebreid met alle knoppen gespeeld.
Ik heb dus ook diverse instellingen met de envelope gemaakt.

De tik is niet extreem hard ( niet veel boventonen, maar eerder een beetje zachte ruis ofzo)
maar wel duidelijk te horen, vooral als ik veel noten achter elkaar trigger,
dan is het heel irritant. Als ik maar enkele noten langzaam achter elkaar speel dan is het geen of niet zo'n probleem probleem, geloof ik

Nee, ik speel nooit met beide vco's op 0, haha. Maar toen ik het probleem ontdekte probeerde
osc's qua volume uitstaan!!. Dit vind ik juist vreemd!!!!!!!
Misschien is het een normaal verschijnsel bij analoge bakken, ik heb geen idee.

MS20

MS20

Ja, als je beide VCO's op 0 staan, dan gaat de VCF en VCA interne ruis verwerken van de synth en kan het wel normaal zijn dat je een klik hoort. Zelfs zonder VCO- input geeft een MS20 nog signaal. (je kan de filter gewoon gebruiken zonder VCO-input)

Gebruik je het klavier van de MS20 of een extern midi-klavier?

Ik heb gisteren m'n eigen MS20 nog gebruikt voor een bass-lijntje samen met Oberheim OBXa en Roland System100 en ik kan zeggen: de MS20 moet daar in geen geval voor onderdoen, het is écht een mega-bak!!!

Er goed mee leren werken kost wel wat tijd. Hoelang heb je'm al?

In bepaalde standen van de Envelopes en de filter-parameters is het wel normaal dat je kliukken hoort, er zal ergens dan wel een knopje wat te dicht staan denk ik.

Heb je nog andere synths? Waarom heb je gekozen voor een MS20? (altijd interessant om weten)

Rembrand

KORG MS20

KORG MS20

nee, ze staan niet op '0'-volume, het was Leo die zei dat dat mogelijk de klik kon veroorzaken als je bij MS20 je VCO's op o hebt staan. Is niet het geval.

even non topic-vraagje aan SIX-TRAK: ik heb een Sequential Six Trak, je waarschijnlijk ook? Eventueel wil in die van mij wel verkopen. Interesse?

als je attack te kort staat + eventueel decay ook op 0 en sustain op (veel) minder dan 100% dan hoor je die klik.
de ms20 is niet bepaald de schoonste ( dwz zonder lek-ruisjes en klikjes ) synth.
als het niet opvalt als je de osc flink open zet en de attack en decay "n beetje (op0,2 of zo) dan zou ik me er maar niet al te druk over maken. kan gewoon aan de envelops met algemene achtergrondruis en de triggering liggen.
een mp3tje met wat verschillende settings zou natuurlijk verhelderender werken.
vr.gr sunny

KORG MS20

KORG MS20

hello Ivy!

Heb jouw webstekje eens bezocht: waw zeg, echt wel top jouw muziek, je hebt zo'n warme rondere 'blondie' achtige stem, echt wel best...

Inderdaad, een MS20 zou niet slecht staan in je muziek.
Wat is er van synths gebruikt in 'Bubblegum'?

Als je mensen zoekt: ik ken een PA-technieker en DJ in Amsterdam, is een vriend van me. (ik woon in België maar hij is daar komen wonen vr parties en muziek enzo;)

Als je een analog-synth man nodig hebt; ik heb er een heus arsenaal. jammer dat ik in belgiê woon, mijn muziekale smaak sluit ook goed aan bij jouw project. Ik heb geen website met muziek momenteel (ben ook niet echt goed met digitale spullen, écht vooral analoog!!)

Kan je e-mail adres van m'n vrienden in Amsterdam wel bezorgen, kunnen zeker helpen! (zijn héél goed ik hun vak)

Ik zou zeggen, puik werk en verder doen zo!!!

Nog veel succes en plezier met de MS20: zet de decays en sustains eens wat meer open, als het dan nog 'klikt' kunnen we verder horen.

greetz,

Rembrand

Volgens mij komt het redelijk vaak voor bij analoge monosynths dat je een tikje hoort zonder dat je een golfvorm gekozen hebt of resonantie open hebt staan. Een klein lekje van controlesignaal. Ik vind het op zich altijd wel bruikbaar omdat geluiden met een korte attack daardoor een soort percussieve tik meekrijgen, voor zover ik het al terug hoor.

Anders neem eens een MP3tje op met eerst een VCO met waveform en daarna zonder, als het lekken te erg is kan er misschien wat aan gedaan worden.

Dank je allemaal !

Ik heb een sample toegevoegd met:

ELKE knop op 0, maar het sustain iets hoger. Het filter staat volledig open.

@sander: dank je voor de link !

@Sunny: Bij de sound die ik nu gebruik in mijn korg, kan ik geen iets langere attack, release nemen, dan gaat de sound weg die ik wil hebben, en ja die tik wordt hierdoor natuurlijk wel minder.

@Rembrand: Dank je voor het compliment, altijd leuk te horen. Ik mail je zo even.

@ Bikkel: ik begrijp dat een tikje inderdaad soms een goede bijkomstigheid is, vooral bij percussieve klanken.

***Ik ben vooral benieuwd of het echt normaal is dat dit tik geluid wordt geproduceerd (met de vco’s op 0)?***
Ik had er even niet aan gedacht om het volume van de vco en output hoger te zetten, hierdoor worden de tikken veel meer gecamoufleerd, zodat je ze nog maar weinig hoort, maar ze blijven aanwezig.

Attachments

• korg ms20 vco s op 0.mp3
    217,2 KB · Bekeken: 103
Aanvulling op de vorige mp3, in het begin staat de decay uit, ik draai hem na enkele seconde langzaam iets open, de laatste seconde hoor de hogere tikken en het laag verdwijnt iets. In het begin is er ook behoorlijk veel laag te horen, lijkt wel een helicopter !

Hier nog een mp3, hierbij staan alle volumes op maximaal, hierdoor zijn de tikken weinig te horen, maar nog steeds wel iets te horen. Alle instellingen hetzelfde, maar hierbij is vanaf het begin de decay iets open.

Attachments

• korg ms20 vco s open.mp3
    217,2 KB · Bekeken: 107
Back