Hoezo Octaaf?

Origineel geplaatst door 6 trak
en dat probeerde jij dus wel met die van mij? ;)

u vraagt, wij antwoorden was het meer...

In tegenstelling tot wat jij doet quote ik iedere keer jouw hele post. Jij knipt er bij mij elke keer één zin uit... Dat is een stuk makkelijker schieten...

C is de eerste noot, maar er is dus nog geen sprake van een stap... de stap is het springen van C naar D.

Als C1 erbij hoort, (nog niet stap 1) en een octaaf bestaa uit zeven stappen, dan hoort C2 er toch ook bij? Of zijn het nu ineens nog maar 6 stappen? Je claimde dat C2 er niet bij hoorde omdat er maar 7 stappen waren en geen 8. C2 is toch stap 7?

Het gaat om de toonladder en die is niet compleet zonder de octaaf.
Stop je met zingen/spelen op de Leading Note dan zit iedereen te wachten op de Tonic.
Thuis.
C naar C (in C).
8 dus!

Origineel geplaatst door Cloggy
Het gaat om de toonladder en die is niet compleet zonder de octaaf.
Stop je met zingen/spelen op de Leading Note dan zit iedereen te wachten op de Tonic.
Thuis.
C naar C (in C).
8 dus!
precies, als je de witte toetsen speelt vanaf de C.. En je beland bij de B en stopt daar, dan heb je het gevoel dat er iets niet klopt, je zit gewoon te wachten op de C..

De eerste.tweede en vierde zijn octaafen,en de derde is de kwint.
x Hz,2x Hz en 4x Hz,en de kwint 3x Hz.

Attachments

• modes.gif
    modes.gif
    107 KB · Bekeken: 111
Alle even nummers zijn octaafen van al eerder verschenen harmonischen.
Alle oneven nummers zijn nieuwe noten.
In C:
1,2,4,8,etc zijn Cen
3,5,12 etc zijn Gen
5,10,20 etc zijn E-en
7,14,28 etc zijn Bb-en
9,18,36 etc zijn D-en
en zo voort.
Maar rein en niet getempereerd.

Als de Fundamental 10 Hz is,dan is de kwint 30 Hz,maar een getempereede is 29.966141537533629975985614640528 Hz. (Gecorrigeerd voor de octaaf....:D en afgerond!:)).
(7 maal (de basis freq maal de 12de wortel van 2)!).

Ongeveer 2 cents verschil.De terts is nog veel erger....
Een cent is 1/1200 wortel van 2

@kwok, klopt!
Definitie van octaaf is precies de dubbele frequentie van de orginele. Wat ertussenin zit is niet relavant, slechts verhoudingen. Die gelden ook voor synth cv signalen naar stroom, zelfde verhoudingen tussen de voltages. Allemaal analoog aan dezelfde verhoudingen en wetten. Omdat frequentie logaritmisch is, heeft men vroeger dit nooit kunnen stemmen, er is volgens mij ook dan ook geen absluut preciese gelijkzwevende stemming, maar een benadering.
do re mi fa etc. , de diatonische majeur, waar alles ongeveer op gebaseerd is, is niet persé c d e f etc, maar I ii iii IV V vi vii, dus de relatieve verhouding. Welke dus die hele halve noot verhouding is. Dit is de basis, omdat die Hoofdletter verhoudingen preciese natuurkundige verhoudingen aangeven, die naast de octaaf 'zuiver' zijn. Dus ook kwa wiskunde ;). Maakt niet uit of je een andere begin noot neemt als c. T klinkt ook niet anders, want je hoort nooit een absolute frequentie (tenminste, bijna niemand kan dat).

<edit> ow, ik had de rest van de post gemist, daarin staan de verhoudigen beter uitgelegd ;)
PS: zo heb je ook unison, dat is 2x dezelfde noot. bekend synth begrip, maar het komt dus uit de natuurkunde, oftewel muziektheorie. :geslaagd:

Ja en nee.
Het is niet de definitie,maar wel het geval.
Dubbel de freq is een oktaaf,omdat het duurt twee keer zo lang voor de ene lengte te vibreren als de helft ervan,met de helft van de amplitude.
Frequentie is niet logararitmisch,maar de frqs van de harmonschen wel.
Hoe precies wil je zijn?
Met synths is het juist wel mogelijk.

OK
Had je niet alles sgelezen.

En ja,je hoort wel absolute frqs.
Of je die kan onderscheiden is een andere vraag.

Jongens Jongens toch...

Ten eerste: niet álle nomenclatuur is logisch!

Ten tweede: hoewel het strict genomen dus een septaaf zou moeten zijn, of volgens 6track kan het zelfs een sextaaf zijn, hebben ze hier toch niet voor gekozen omdat al die ranzige, alcohol en drugs gebruikende muzikanten het met een dikke dubbele tong niet fatsoenlijk uit konden spreken: septaaf werd 'zjebzaav' en sextaaf werd 'sexslaaf' of 'sexstaaf'... :P Vandaar octaaf!

C - C = Prime
C - D = Secunde
C - E = Terts
C - F = Kwart
C - G = Kwint
C - A = Sext
C - B = Septiem
C - C' = Octaaf

Hoeveel logischer wil je 't hebben? Een octaaf is de achtse interval die je kan maken in een toonladder vanaf de grondtoon.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door loveyourjunos
De formule voor de gelijkzwevende stemming:
f interval = f grondtoon°2^(n/12)

vervang die 12 door 31 (of wat dan ook) en je hebt een gelijkzwevende stemming van octaaf naar octaaf in 31 stappen... VET!

ik kan je verzekeren dat het net niet helemaal klopt wat je zegt, check het lijstje maar hieronder....dan zie je dat het niet geheel een wiskundige berekening is

A 220.00
A#233.08
b 246.94
c 261.36
c#277.18
d 293.66
d# 311.13 (freq in HZ)

en ga zo maar door, wanneer je een octaaf in 12 gelijke stukkies gaat delen, komen de frequenties niet overeen met de ons gehoormatig bekende intervallen....dit is gedaan omdat je dan dan gemakkelijker van toonsoort kan wisselen

(bv de interval tussen E en G is vals) omdat de frequenties niet linair zijn,en hierdoor is een gitaar bijna nooit helemaal goed getuned!! want die wil wel in 12 gelijke stukkies

en nu weer herrie maken

Origineel geplaatst door Cloggy
De eerste.tweede en vierde zijn octaafen,en de derde is de kwint.
x Hz,2x Hz en 4x Hz,en de kwint 3x Hz.

Dit lijkt mij niet correct. Je hebt 1 (één) grondtoon, dus 'het volgende' octaaf etc. bestaat simpelweg niet, je noemt het dubbeloctaaf, driedubbeloctaaf enzovoort. Echter, in een becijferd systeem begin je na 7 weer bij 1, of heb ik dat mis?

grondtoon x 1 = priem, cijfer I
grondtoon x 2 = oktaaf, cijfer I
grondtoon x 3 ~ oktaaf + kwint (duodécime), cijfer V
grondtoon x 4 = dubbeloktaaf, cijfer I

@plieuw

De gelijkzwevende stemming verdeelt het oktaaf in 12 logaritmisch gelijke stappen. Op enkele punten verschillen
deze frequenties van de zuivere intervallen (=de frequenties die op basis van de boventoonreeks van een grondtoon berekend kunnen worden). Het nadeel van een zuivere stemming als de pythagorese is dat voor elke toonsoort een andere stemming moet worden aangehouden.

De meeste (normale :) ) mensen zijn overigens helemaal gewend aan de gelijkzwevende stemming omdat dit de stemming is die in 99,999% van alle muziek gebruikt wordt.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mans
C - C = Prime
C - D = Secunde
C - E = Terts
C - F = Kwart
C - G = Kwint
C - A = Sext
C - B = Septiem
C - C' = Octaaf

Hoeveel logischer wil je 't hebben? Een octaaf is de achtse interval die je kan maken in een toonladder vanaf de grondtoon.

Ik snap de ophef ook totaal niet.. Zo onlogisch is het niet.. Vooral niet als je ziet dat ze soms nog doortellen:

C - C = Prime
C - D = Secunde
C - E = Terts
C - F = Kwart
C - G = Kwint
C - A = Sext
C - B = Septiem
C - C' = Octaaf
C - D' = None
C - E' = Deciem
C - F' = Undecime

Etc...

Het is maar een benaming..

Volgens mij prraten somige mensen over het hoeveel noten binnen het octaaf vallen, en weer andere over het aantal noten in een toonladder.

Als je een toonladder met 8 noten gebruikt passen er maar 7 in een octaaf.

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Ik snap de ophef ook totaal niet.. Zo onlogisch is het niet.. Vooral niet als je ziet dat ze soms nog doortellen:

C - C = Prime
C - D = Secunde
C - E = Terts
C - F = Kwart
C - G = Kwint
C - A = Sext
C - B = Septiem
C - C' = Octaaf
C - D' = None
C - E' = Deciem
C - F' = Undecime

Etc...

Het is maar een benaming..

Precies het is de benaming voor een interval. Net als een terts, kwint, etc. Niets meer of minder dan dat. Gezien het feit dat het de achtse interval is vanaf de grondtoon zie ik het bezwaar tegen de naam echt niet hoor.

Verder wie heeft bedacht dat een toonladder enkel unieke tonen mag bevatten? Veel westerse toonladders lopen van de grondtoon naar de grondtoon een octaaf hoger. Dat betekent dus dat een noot zowel als startpunt en als eindpunt kan fungeren. So what? Een kilometerpaaltje geeft ook tegeijk de start en het einde van een kilometer aan.

Origineel geplaatst door Mans
Precies het is de benaming voor een interval. Net als een terts, kwint, etc. Niets meer of minder dan dat. Gezien het feit dat het de achtse interval is vanaf de grondtoon zie ik het bezwaar tegen de naam echt niet hoor.
hoe kan C ten opzichte van dezelfde C nu een interval zijn?

C1 is geen interval van C1, D1 is dat pas... dus wederom tellen we er..... idd.... 7

een klok heeft 12 uren... dan ga je 13 toch ook niet includen?

C1 is geen interval van C1, D1 is dat pas... dus wederom tellen we er..... idd.... 7

Je hebt het fout. Twee C's op elkaar noemen we een prime. Het lijstje is nu al meerdere keren gepost. Maar geloof wat je wilt verder hoor. De rest van de wereld vindt het wel logisch.

Bovendien waarom val je dan alleen over de benaming van de interval van C naar C'? En niet over de benamingen van C naar D ( secunde) of van C naar E (terts) en de rest?

Laatst gewijzigd:

Omdat dit zo is. Octaaf komt van octo. Octo is in het latijn acht. Dus geen zeven. Raar maar waar.
Een interval is een tussenperiode. Dus als je alles optelt kom je op acht.

Origineel geplaatst door Mostatic
Octaaf komt van octo. Octo is in het latijn acht.
qua latijn klopt het... dat is ook het enige...

Origineel geplaatst door Mostatic
Een interval is een tussenperiode. Dus als je alles optelt kom je op acht.
op jouw'n verzoek zal ik nog maar een keer de tussenperiodes ( --> ) tellen dan:

C --> D
D --> E
E --> F
F --> G
G --> A
A --> B
B --> C

Back