Live met ableton live

roelsalemink

Nieuwkomer
Ik produceer nu een tijdje met ableton. Ik wil nu graag live dingen gaan doen. ik sla elk kanaal van mijn tracks apart op als .audio clip zodat ik later elk spoor kan laden wanneer ik dat wil. maar als ik live bezig ga lijkt het mij erg onhandig als ik een track heb met b.v. 9 sporen dat ik die allemaal een voor een moet inladen. laat staan als ik de tweede track wil inladen dan komen er b.v. nog eens 8 sporen bij. Hoe doe ik dat live. en dan voor al van de eerste naar de tweede track overgaan.

Je hebt niet aangegeven of je de handleiding hiervoor al hebt geraadpleegd hebt. Is dit het geval?

Waarom wil je met complete tracks werken en niet met onafhankelijke clips?

Anders kun je toch net zo goed een cd meenemen? Met clips kun je elke variatie maken die je wilt op elk moment in de tijd zodat elke set weer net ff anders klinkt. En dan dus niet alleen is bepaald door dat ene fxje of filter cutoffje.

Heb idd de handleiding al geraadpleegd. en ik kan zeker losse clips importeren alleen moet ik per track dan heel veel clips importeren heb ik dan niet giga veel kanalen nodig in live aangezien je per kanaal maar 1 clip kunt afspelen?

je moet het 'probleem' praktisch benaderen. wil je ook echt elk geluidje los kunnen aansturen ? zo niet dan kun je natuurlijk altijd een aantal geluiden bundelen in 1 clip

Ik zie het probleem niet zo. Wat is er mis met audio tracks inladen? Je kunt altijd weer loops ervan maken. Je wil niet echt iedere losse clip afspelen, geloof me.

Dat is echt heel veel werk. Wat je evt. kan doen is (als je dit wel wil) gewoon flink wat audio kanalen maken (zoveel als je ongeveer dagelijks gebruikt om je tracks te maken) en dan de 1e "Drumloop" noemen, tweede lead, derde pad en ga zo maar door, en vervolgens per spoor alle drumloops in kanaal 1 onderbrengen (kun je ze los van elkaar triggeren) en ga zo maar door. Dat lijkt me nog het meest handige..

laat je es inspireren door dit filmpje, het is helaas wel in het deutsch maar ik denk dat t wel te begrijpen is: http://www.youtube.com/watch?v=QZbxIxXEXVs

de truukjes die deze gast toepast zijn ook in andere genres toe te passen (filmpje is met glitch en dat spreekt niet iedereen aan waarschijnlijk...)

das veel leuker dan van live een veredelde DJ mix tool maken!

bliepbliep

Die gozer is wel op een heel bijzondere manier bezig. Zo kan het ook ja. Ik denk alleen dat je met Ableton vanzelf manieren gaat vinden hoe je het wil gebruiken. Ik zie heel veel mensen hetzelfde doen (ik gebruik het bij dj'en ook nog teveel als een veredelde mix tool) maar ik vind het ook weer niet nodig om extreem wazige dingen er mee te doen als je daar geen zin in hebt.

Maar het blijkt maar weer.. the sky is the limit.

Back