Welke drummachines?

Synthy

Stamgast
Dit vraag ik mij al een hele tijd af:

Welke drummachines werden eind jaren 70 en jaren 80 gebruikt in de R&B/Disco muziek (zeg maar de muziek die Ferry Maat in de Soulshow altijd draaide (en tegenwoordig weer draait :dj: ).
Om een voorbeeld te geven: http://youtube.com/watch?v=P4ZGqr_qCwI&mode=related&search=
Ik weet in ieder geval de TR 808, maar de rest? :confused:

Linndrum LM1 en LM2
Oberheim DMX
Emu Drumulator
Emu SP12 & SP1200

voornamelijk.

Maar let op. In zeer veel van deze muziek is er een heel bijzonder model drumcomputer gebruikt. Eentje met 2 handen en stokjes daarin, een zogenaamde drummer.

Zeeer moeilijk te vinden...

Maar let op. In zeer veel van deze muziek is er een heel bijzonder model drumcomputer gebruikt. Eentje met 2 handen en stokjes daarin, een zogenaamde drummer.

Zeeer moeilijk te vinden... [/B]

Vandaar dat ik niets kon vinden.. :D

Bedankt voor je antwoord.

Een 'drummer' ?
Welke idioot komt er nou op het idee om met stokjes en z'n handen op drums te gaan meppen?
Daar heb je toch drumcomputers voor, die lijken mij makkelijk in de omgang en ze zuipen je bier niet op

Zeeer moeilijk te vinden... [/B]

Maar nu even serieus, ik hoor toch echt bijna altijd een drumcomputer hoor. Kan mij ook nog wel herinneren dat op veel LP´s vroeger stond "Drumprogramming by ...." (naast synthsprogramming). Was ook vaak 1 en dezelfde persoon.

Origineel geplaatst door stimpie79
Roland R-70 misschien ook wel hier en daar ?

Die is uit de jaren 90, das een hypermoderne drummachine die bestond toen nog niet

In disco werden ook veel drumgeluiden met synthesizers gemaakt, modulars, arp 2600s etc.

Origineel geplaatst door Synthy
Maar nu even serieus, ik hoor toch echt bijna altijd een drumcomputer hoor. Kan mij ook nog wel herinneren dat op veel LP´s vroeger stond "Drumprogramming by ...." (naast synthsprogramming). Was ook vaak 1 en dezelfde persoon.

Eind jaren 70 en begin 80 werd de meeste van dat soort muziek toch echt met drummers gemaakt

Dan zat ik denk ik te vroeg. Het zal dan meer half 80 eind 80 zijn (of ik heb slechte oren, kan natuulijk ook 8o) ).

Blijft de rest van mijn antwoord staan.

Linndrum
DMX
Drumulator
SP12/1200

en misschien nog TR707 (niet voor niets populair in chicago house, die gasten probeerden uiteindelijk ook disco te maken) en de Yamaha RX11

Movement Drumcomputer en Fairlight zul je ook regelmatig horen.

Origineel geplaatst door smackos
Eind jaren 70 en begin 80 werd de meeste van dat soort muziek toch echt met drummers gemaakt

Juist. Zeer veel synths en sequencers met menselijke drummers. En natuurlijk DE disco truuk:

driehoek oscilator (zeer laag gestemd)->noise gate, noise gate laten triggeren door de Bass Drum. Vet is het woord.

En vergeet de Linn9000 niet, midden en eind jaren 80 verantwoordelijk voor heel veel vieze R&B

l9000.jpg

die rx serie van yamaha is ook wel lomp oude school.
die snare van de rx7 is echt vet ... van die lekkere fatboys en run d mc snares, die toendertijd verzopen in de reverb :p
met de rx7 heb ik vrij veel beats gemaakt vroeger... toffe machine.

Origineel geplaatst door Allert
Juist. Zeer veel synths en sequencers met menselijke drummers. En natuurlijk DE disco truuk:

driehoek oscilator (zeer laag gestemd)->noise gate, noise gate laten triggeren door de Bass Drum. Vet is het woord.

wat moet ik me hier bij voorstellen ? dat de 'klik' van de echt bassdrum kwam en die driehoe osc het laag opvult ? heb je een voorbeeld waar dit gebruikt is ? ( nummer/artiest alleen is genoeg)

Enne eind jaren 70 usa disco bijna allemaal hand gedrumt .. wat daarna kwam ( >80, italo, boogie ) waren vaak drummachines ..

Origineel geplaatst door smackos
Celso Vali produkties...Tantra, Azoto

heb die azoto - disco fizz erbij gepakt maar hoor het niet .. ligt dat aan mij ?

Origineel geplaatst door MadR
wat moet ik me hier bij voorstellen ? dat de 'klik' van de echt bassdrum kwam en die driehoe osc het laag opvult ? heb je een voorbeeld waar dit gebruikt is ? ( nummer/artiest alleen is genoeg)

Enne eind jaren 70 usa disco bijna allemaal hand gedrumt .. wat daarna kwam ( >80, italo, boogie ) waren vaak drummachines ..

Voorbeeld weet ik zelf niet maar heb je al gehad...

Wat ik bedoel: de bass drum zit gewoon in de mix, niet alleen de attack. Het bassdrum signaal word, bijvoorbeeld via een aux, gebruikt om een gate te openen waarop een driehoeksoscilator staat. Dat mix je erbij. Gewoon leuke truuk om extra laag te krijgen, dbx 120 subharmonic synthesizer levert een vergelijkbaar effect op...

Back