In dat verhaal over headrooms en hoe hard opnemen e.d. valt het me op dat er nergens onderscheid wordt
gemaakt tussen iets wat al opgenomen is, en wat nog opgenomen moet worden.
Wanneer gebruik je nu die methodes die bovengenoemd worden...?
Een geluid/sample wat dus al opgenomen is en waar alle technieken al op zijn losgelaten om hem zo ruisloos en zo hard mogelijk in het 'digitale domein' te krijgen, kan je idd zo behandelen zoals al eerder geschreven
Maar een geluid wat vers uit je synths en drumcomputers e.d. komt moet je zo hard en ruisloos mogelijk in je pc zien te krijgen; dus geen headroom !
Pas als dat allemaal gedaan is, en alles van buitenaf door de mixer m'n computer in is gegaan, stap ik over op
mixen vanaf de computer mbv m'n 8 outputs. En
dan ga ik pas die volumes levelen onder de 0 db met headroom
e.d. En als je wil weten hoeveel DB bepaalde geluiden moeten zijn, volgens een soortvan standaard, daar zijn wel tabellen voor enzo.. maar die zijn meestal van 'klassieke aard' vind ik. Dit blijf ik een lastig iets vinden, hoeveel DB geluiden moeten zijn t.o.v. elkaar. Vaak ga ik gewoon aan de slag met de volume automation in Cubase, want het ene moment is een geluid te hard voor m'n gevoel en soms te zacht... dit werkt prima. Want waarom zou een geluid van begin tot eind hetzelfde volume moeten houden?
En tussendoor kan je altijd checken of een effect lekker is maar ik zou het nooit met effect al opnemen.
Die bewaar ik altijd voor de laatste fases waar ik ook de pannings e.d. ga doen