De onthullende Productie-geheimen thread!

Als je eerst je grove mix hebt kijk dan rond hoeveel db op je mixer het signaal gemiddelt blijft hangen.
Is het bijvoorbeeld +2db, dan alleen je kick solo'en en 2db zachter zetten, vervolgens je bas pakken, bijlevelen en dan de rest. Meestal kom je dan wel rond die 0db uit op die manier.
Het light ook aan je mixer hoeveel headroom je hebt of je bijvoorbeeld die gemiddelde +2db kunt handhaven.
Alles op odb afmixen is een gemiddelde norm maar als je mixer gemakkelijk +2db aankan hoef je echt niet over te mixen. 't Kan misschien zelfs beter klinken dan wanneer je op de 0db afmixt!
Maar dat ligt dus aan (de kwaliteit van ) je mixer.

Als je monitoren geen +2db aankunnen dan heb je het uitstuur volume van je mixer naar je monitoren gewoon te hard staan. Gewoon simpel terugdraaien.

En wat de verdere mix betreft; daar staat hier een hoop over geschreven en het internet barst ook van de articles.

gr. Tom

Heel interessante thread!

Wel zijn het voor mijn gevoel allemaal wat FX-achtige tips, om je geluid vetter te maken, om je geluid op te dikken. Zellf maak ik meer "minder synth georienteerde" muziek. Ik probeer dan ook altijd zoveel mogelijk live gevoel in de opname te krijgen. EQ gebruik ik nauwelijks, alleen voor zang iets. Voor de rest moeten de basis geluiden goed zijn. Ook effecten als galm gebruik ik maar met mate. Je moet pas horen dat de galm er is als je hem uitzet, da's zo'n beetje hoe ik er over denk. Delay daarintegen gebruik ik voor gitaargeluiden wel weer vrij veel. Dan wel bij de opname en niet in de eindmix. Op een of andere manier beinvloeden de frequenties elkaar dan toch anders zodat je niet dat lekkere geluidje krijgt.

Wat ik ook doe, en dat lees ik hier eigenlijk nergens (is misschien ook geen geheim) om het resultaat overal te luisteren waar het mogelijk is, dus in de auto, thuis op je installatie, live in de zaal. Heel vaak kom je jezelf dan toch tegen, die bass-drum die toch wel erg hard gaat, of dat synth geluidje dat een rondzing effect geeft.

Het enige wat ik nog wil is de eindmix een beetje compressen. Doordat ik een redelijk live feel wil, hebben sommige instrumenten nogal wat uitschieters. Als ik de rest dan in vehouding zet en alles keurig onder "0dB" probeer te houden, klinkt het resultaat soms wel erg zacht. Misschien toch maar eens een goede compressor kopen, zag dat Feedback de RNC nu ook verkoopt. Maar eens gaan kijken.

Dus als ik het goed heb bedoel je met die headroom, hoe ver ik de schuiven kan open zetten zonder
dat hij in het rood komt, corrigeer me als ik het fout heb, (zal wel).

En waarvoor gebruiken jullie die gain knop die erboven op zit.
Ik zelf alleen als ik een distortion nodig heb, maar heb hier ergens gelezen dat dat niet super voor je mixer is.

Kwa mixen betreft ben ik echt een noob.

headroom betekent hoever je de schuiven open kan zetten zonder dat het vervormd.
Kan best zijn dat je helemaal in het rood zit en het nog niet vervormd. Wat de leds aangeven is dus niet belangrijk maar wat je hoort.

De gainknop is om te levelen, dwz om je signaal rond die 0db uit te laten komen.
Je pakt een sounds waarmee je start, meestal de kick, en levelt daaraan via de gainknop je andere geluiden.

Je knut beter wat rondspeuren op het internet hierover, er zijn genoeg workshops te vinden die hier uitgebreid op in gaan.

gr. Tom

reeverb, delay, genoeg variatie, genoeg geluiden, genoeg effecten, goed genoeg afmixen, spelen met je filters, pannen, eq'en, ...
en dan heel belangrijk kritisch zijn!
zien dat geen enkel geluid int rood zit
en dan pas achteraf je volume omhooghalen ;)
maar das een geheim :p

een kleine toevoeging van mijn kant. probeer je mix in je hoofd te tekenen...

Neem hierbij alleen de noot aanslagen, de lengte van de noten en de veschillende panningen. Zo kom je erachter waar in de mix een leegte ontstaat of een opstopping. Om een nummer goed door te laten lopen, verplaats een geluidje naar een "leeg" gebiedje en kijk hoe deze ook in de panning past.
Op deze manier krijg je en houdt je een volle uitgebalanceerde mix.

Mits van toepassing op je nummer natuulijk!!!

(niet lachen) :dubbel:
Bijgevoegd plaatje geeft heel simpel aan hoe ik muziek inkader, je moet zoiets wel ook in de tijd uitzetten zodat je je eigen muziek spectum ziet. Werkt trouwens alleen als je erg visueel ingesteld bent:D

Attachments

• plaatje.jpg
    plaatje.jpg
    15,7 KB · Bekeken: 156
kwa masteringstips is al redelijk genoeg gezegd denk ik. Vind ik zelf ook niet echt het meest interessante.

- neem genoeg pauzes. Als je een bepaalde sound al een tijd lang achter elkaar hoort heb je de neiging deze te 'vergeten'. Zeker als je heel erg aan het focussen bent op iets anders.

- Laat altijd een tape meelopen, zeker als je aan t tweaken bent kan het nog wel eens voorkomen dat je toch dat ene beter vond.
(voor dit doeleinde zoek ik overigens nog een 4 track, momenteel laat ik -te weinig- mijn dcc meelopen

- Neem snel iets op, althans (hiervoor kun je het vorige goed gebruiken ;), over anders gezegd, gebruik hetgeen wat je heb opgenomen. Hierdoor voorkom je dat je eindeloos met geluiden gaat spelen en nada noppes niets opschiet.

Zelfs zou ik wat meer tips willen zien over compositie gerelateerde zaken, zoals:
- tekenen jullie je tracks helemaal uit in je sequencer(s)? of laat je 'em loopen en ga je 'em met je mixer . ehh. afmixen?

Origineel geplaatst door Unic
een kleine toevoeging van mijn kant. probeer je mix in je hoofd te tekenen...

Neem hierbij alleen de noot aanslagen, de lengte van de noten en de veschillende panningen. Zo kom je erachter waar in de mix een leegte ontstaat of een opstopping. Om een nummer goed door te laten lopen, verplaats een geluidje naar een "leeg" gebiedje en kijk hoe deze ook in de panning past.
Op deze manier krijg je en houdt je een volle uitgebalanceerde mix.

Mits van toepassing op je nummer natuulijk!!!

(niet lachen) :dubbel:
Bijgevoegd plaatje geeft heel simpel aan hoe ik muziek inkader, je moet zoiets wel ook in de tijd uitzetten zodat je je eigen muziek spectum ziet. Werkt trouwens alleen als je erg visueel ingesteld bent:D

Erg goed dit! best wel duidelijk eigenlijk. :biertje:

In dat verhaal over headrooms en hoe hard opnemen e.d. valt het me op dat er nergens onderscheid wordt
gemaakt tussen iets wat al opgenomen is, en wat nog opgenomen moet worden.

Wanneer gebruik je nu die methodes die bovengenoemd worden...?

Een geluid/sample wat dus al opgenomen is en waar alle technieken al op zijn losgelaten om hem zo ruisloos en zo hard mogelijk in het 'digitale domein' te krijgen, kan je idd zo behandelen zoals al eerder geschreven

Maar een geluid wat vers uit je synths en drumcomputers e.d. komt moet je zo hard en ruisloos mogelijk in je pc zien te krijgen; dus geen headroom !

Pas als dat allemaal gedaan is, en alles van buitenaf door de mixer m'n computer in is gegaan, stap ik over op
mixen vanaf de computer mbv m'n 8 outputs. En dan ga ik pas die volumes levelen onder de 0 db met headroom
e.d. En als je wil weten hoeveel DB bepaalde geluiden moeten zijn, volgens een soortvan standaard, daar zijn wel tabellen voor enzo.. maar die zijn meestal van 'klassieke aard' vind ik. Dit blijf ik een lastig iets vinden, hoeveel DB geluiden moeten zijn t.o.v. elkaar. Vaak ga ik gewoon aan de slag met de volume automation in Cubase, want het ene moment is een geluid te hard voor m'n gevoel en soms te zacht... dit werkt prima. Want waarom zou een geluid van begin tot eind hetzelfde volume moeten houden?

En tussendoor kan je altijd checken of een effect lekker is maar ik zou het nooit met effect al opnemen.
Die bewaar ik altijd voor de laatste fases waar ik ook de pannings e.d. ga doen

:biertje:

Laatst gewijzigd:
ok, ff 1 klein tippie. was ongeveer al eerder genoemd, maar wil't toch ff kwijt:

als een geluidje (bijv. stemsample) te digitaal klinkt of te 'koud': pak een cassetterecorder en een bandje (je weet wel: zo'n rechthoekige cd met een bruin lint er in) en neem daar't sampletje op (ruis moet je voor lief nemen). sample'm terug en't klinkt een stuk 'analoger'. werkt ook om kicks en claps analoger/warmer te maken. let wel op met lange loopjes of geluiden die strak moeten blijven, zoals percussie: een cassetterecorder loopt nooit zo gelijk als een computer.
voor vette tape-drive: een knoerthard signaal je cassetterecorder in pompen!

en al die "omgedraaide-reverb-voor-een-geluidje-effecten" gebruik ik ook heel vaak. een pitchbend op dat rev-geluidje is ook leuk, een lange hall met een low-pass omdraaien geeft een lekkere sis wat langzaam morpht in je geluidje. op de korte 'reversed reverbs' is een beetje compressie wel handig; komt't wat lekkerder in. een ruimte laten tussen de 'rev-rev' en't origineel is ook leuk. zal een klein voorbeeldje geven. hier heb ik de 1ste sec. van meerdere sporen opgenomen, dit stukkie omgedraaid in cool-edit, stukke leeg geluid aan geplakt, toen reverbje, toen compressie, weer terug omgedraaid en dit in de mix gegooid, met ruimte tussen't einde van't revrevje en de beat.

oja, 'los' programmeren doe ik ook wel'ns, dus beetje klooien met velocity en timing. werkt goed op piano-accorden (mijn speelkwaliteiten belemmeren mij dit goed in te kunnen spelen).

en ruis kun je natuurlijk perfect verbloemen met een plaatkraakje! geeft een lekker vinyl-effect en niemand die zich nog stoort aan je (eventuele) ruis! in onderstaand voorbeeld met reversed reverbje zit ook een zacht plaatkraakje gemixt.

8)

Attachments

• revrevvoorbeeld.mp3
    149,8 KB · Bekeken: 139
track was hier al gepost ja. sorrie dat ik 't nog een keer laat horen dan.

Origineel geplaatst door RJen
track was hier al gepost ja. sorrie dat ik 't nog een keer laat horen dan.

sjesus .. zo bedoel ik het dus helemaal niet.. maar goed.. weet ik ook wat voor type jij weer bent..

.. misschien dat een mod deze laatste 3 postings kan weghalen...please..

Back