Basiskennis voor het creeëren van nieuwe geluiden

PrayersForRain

Ouwe rot
Hoi Forummers,

Het kan zijn dat ik me helemaal belachelijk maak met deze thread maar aangezien er geen domme vragen bestaan waag ik me er toch aan. Ik ben een totale beginner ivm synthese en stuff en heb onlangs een SH32 gekocht puur voor amusement. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie nieuwe geluiden creeëren. Hoe stellen jullie jullie synthesizer in voor een bepaalde sound? Bijv. hoe moet ik mijn SH32 instellen voor een vette electro bas/lead e.d. Ik zou graag wat meer kennis opdoen ipv gewoon altijd maar aan de knopjes te draaien zonder te weten wat ik juist doe. Ik heb al een beetje kennis hoor maar ik denk dat er onder jullie wel mensen zijn die wat tips kunnen geven? Ik hou me vast voor de antwoorden :) . Greetz,

Pfr.

Laatst gewijzigd:
Ff een voorbeeldje geplaatst door Yoozer in een oude thread:

Basgeluiden : analoge synth, Juno-106 voldoet prima. Suboscillator (16') en puls-oscillator (8') aan, Envelope op ADSR = 0 5 0 0, Filter ENV op de helft, cutoff op 2, misschien een beetje resonantie, en klaar. Andere variatie - puls en zaag op 8' aan met identieke filtersettings, maar wel met chorus II erover , en dan in het rijtje van de 16 stappen C1-C1-C2-C2 doen - dus 2 noten op de grondtoon,dan 2 noten ook op de grondtoon, alleen een octaaf hoger.