Basiskennis voor het creeëren van nieuwe geluiden

PrayersForRain

Ouwe rot
Hoi Forummers,

Het kan zijn dat ik me helemaal belachelijk maak met deze thread maar aangezien er geen domme vragen bestaan waag ik me er toch aan. Ik ben een totale beginner ivm synthese en stuff en heb onlangs een SH32 gekocht puur voor amusement. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie nieuwe geluiden creeëren. Hoe stellen jullie jullie synthesizer in voor een bepaalde sound? Bijv. hoe moet ik mijn SH32 instellen voor een vette electro bas/lead e.d. Ik zou graag wat meer kennis opdoen ipv gewoon altijd maar aan de knopjes te draaien zonder te weten wat ik juist doe. Ik heb al een beetje kennis hoor maar ik denk dat er onder jullie wel mensen zijn die wat tips kunnen geven? Ik hou me vast voor de antwoorden :) . Greetz,

Pfr.

Laatst gewijzigd:
Ff een voorbeeldje geplaatst door Yoozer in een oude thread:

Basgeluiden : analoge synth, Juno-106 voldoet prima. Suboscillator (16') en puls-oscillator (8') aan, Envelope op ADSR = 0 5 0 0, Filter ENV op de helft, cutoff op 2, misschien een beetje resonantie, en klaar. Andere variatie - puls en zaag op 8' aan met identieke filtersettings, maar wel met chorus II erover , en dan in het rijtje van de 16 stappen C1-C1-C2-C2 doen - dus 2 noten op de grondtoon,dan 2 noten ook op de grondtoon, alleen een octaaf hoger.

Het mooie is dat je het leadgeluidje ook met een Juno kan maken. Alles wat je nodig hebt is weer die combi van zaag & puls, maar deze keer duw je een LFO op de filter met een redelijke snelheid, de ADSR op 0 8 5 2, en als het kan, een monofone modus met een klein beetje portamento. Klinkt altijd grappig. Vergeet niet de resonantie omhoog te doen. Het beste idee is, als je niet kan spelen, om als grondtoon de D# te nemen (uit het groepje zwarte toetsen - je hebt er 2, dan 3, dan 2 enz - neem uit het groepje van 2 de rechtse). Okee, totzover de grondtoon. Wat doe je dan? Speel alleen op de zwarte toetsen met je leadgeluidje. Nooit vals, altijd goed. Heb je maar 1 Juno, dan zou je kunnen overwegen om de bas te doen met een FM-synth, die hebben er altijd wel leuke. Zoek naar presets genaamd "Bamboo" of "DigiLog" oid.

Hmmm, als je op die manier patches overneemt ben je niet anders bezig dan werken met presets. Als je synthese écht wil leren begrijpen zal je aan de slag moeten met online tutorials en /of boeken. Kijk bijvoorbeeld een naar: http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/synthsec.htm.

Die lessen zijn niet specifiek op één type synth gericht, maar leggen precies uit wat er nu precies gebeurt als je aan een knopje draait. ;)

Origineel geplaatst door PrayersForRain
Hoe stellen jullie jullie synthesizer in voor een bepaalde sound? Bijv. hoe moet ik mijn SH32 instellen voor een vette electro bas/lead e.d.
tsja ik denk niet dat je moet gaan vragen hoe specifieke geluiden moeten worden gemaakt. je moet toch echt zelf de synthese onder de knie gaan krijgen. het is dus beter dan je pcies gaat uizoeken wat elke parameter doet en als 2e stap wat ze in combinatie met elkaar doen...
dit kost allemaal ff wat tijd maar is, mits je je er 100% in wil gaan interesseren, erg leerzaam/vermakend! dan heb je na een tijdje stukken meer inzicht en kan je sneller op eigen houtje geluiden vanaf 0 gaan maken i.p.v. wederom een bepaald 'bestaand' geluid na te maken.

je moet denken in blokken...

de 3 hoofdblokken zijn: [1. OSCILLATOR] , [2. VCF (FILTER)] , [3. VERSTERKING (VCA)]
daarnaast de modulatie blokken: [4. LFO (Laag frequent oscillator)] , [5. ENVELOPE (omhullende)]
4 en 5 beinvloeden blokken 1 - 3 volgens een cyclische (lfo) en one shot modulatie (env).*

al deze 5 blokken hebben weer hun eigen onderdelen...

het is verstandig om altijd eerst blok 1 t/m 3 in te stellen, daarna ga je aan de slag met 4 en 5.

* bij simpele synths is er vaak geen schakeling tussen LFO en VCA... en... ENV en OSC.

Laatst gewijzigd:
voorbeeldje van een doorgaans standaard synth:

Audio, Modulatie

Attachments

• ____synth_basis.gif
    ____synth_basis.gif
    4,9 KB · Bekeken: 149
Dat is de meest elementaire en juiste uitleg, goed gedaan 6 trak !:okdan:

Nieuw geluid

Nieuw geluid

Je kan ook gewoon een geluidje wat je niet fet vind helemaal droog maken dat er aleen de pure geluidsgolf uit je speakers komt en dan gaan kijken wat voor efecten de knoppen hebben waar je aan draaid zo heb ik het geleerd

Hey,

Al bedankt voor jullie antwoorden. Ik was er al een beetje uit hoe een synth in elkaar zit door de manual door te nemen. Ik zou graag wel weten hoe jullie op zoek gaan naar een geluid. Ik bedoel daarmee als jullie een bas of leadgeluid willen hebben hoe beginnen jullie er dan aan? Is misschien een domme vraag maar ik stel ze toch :D . Grtz, Pfr.

Origineel geplaatst door PrayersForRain
Ik bedoel daarmee als jullie een bas of leadgeluid willen hebben hoe beginnen jullie er dan aan? Is misschien een domme vraag maar ik stel ze toch :D . Grtz, Pfr.
een bass is een laag geluid qua pitch, vaak ook een doffer/donkerder geluid... dus lage tuning qua osc en vrij lage cutoff freq (eventueel met een snufje resonance).... daarna ga je de envelope instellen zodat je een BAAAOOOWWW effect krijgt qua filter... zo ben je al een eind op weg...

een lead is het omgekeerde een beetje van een bass... pitch ligt meer in het midden gebied en het geluid is over het algemeen natuurlijk wat meer open qua helderheid als het gaat om het filter... ik zou bijv een lichte LFO op de pitch zetten...

nou, ga daar maar eens mee aan de slag en als je wil post je maar wat snippets (test mp3tjes) :)

Thanks 6 track voor de zeer nuttige info! Vanaf ik wat kan degelijk kan opnemen laat ik wel wat horen. Greetz, Pfr.

wat misschien heel verstandig kan zijn is om eerst even een basis geluid te programmeren... dit is een zeer simpel geluid van waaruit je telkens kan starten en van daaruit kan werken naar een complex geluid.

zo'n geluid bestaat meestal uit * :

OSCILLATOR:
- waveform: ZAAGTAND
- tuning: COARSE '8
- modulatie vanaf LFO: 0
- modulatie vanaf ENVELOPE: 0

FILTER:
- cutoff: 10
- resonance: 0

VCA:
level: 8 (zo heb je altijd nog wat meer ruimte als een zelfgemaakt geluid nog wat extra aan volume nodig heeft)

LFO:
- waveform: TRIANGLE
- rate/freq: +/- 5 hz

ENVELOPE:
- attack: 0
- decay: 2
- sustain: 10
- release: 2

het beste is om dit geluid in de laatste geheugen plaats op te slaan.
zo kun je telkens, als je een nieuw geluid vanaf de basis wil maken, vanuit deze preset beginnen.
uiteraard niet overschrijven als je klaar bent, maar even een andere geheugen plek zoeken die nog vrij is ;)

succes ermee!

* daarbij even aangevende dat ik niet pcies weet hoe de SH32 parameter structuur er uitziet

Laatst gewijzigd:
Hey 6trak, jij moet gaan doceren! :D

Ter aanvulling:
Wat misschien wel nog een beetje onduidelijk is in het onderstaande, is dat je wel parameters geeft voor de LFO, maar de LFO in dit voorbeeld niets moduleert, dus dat je, als je effecten wil horen van de instellingen van de LFO, je of op de oscillator, of op de filter (en soms ook op de VCA) wat modulatie vanaf LFO moet zetten.

Origineel geplaatst door 6 trak
wat misschien heel verstandig kan zijn is om eerst even een basis geluid te programmeren... dit is een zeer simpel geluid van waaruit je telkens kan starten en van daaruit kan werken naar een complex geluid.

zo'n geluid bestaat meestal uit * :

OSCILLATOR:
- waveform: ZAAGTAND
- tuning: COARSE '8

FILTER:
- cutoff: 10
- resonance: 0

VCA:
level: 8 (zo heb je altijd nog wat meer ruimte als een zelfgemaakt geluid nog wat extra aan volume nodig heeft)

LFO:
- waveform: TRIANGLE
- rate/freq: 0.15hz (ofterwijl +/- 7 oscilaties per seconde)

ENVELOPE:
- attack: 0
- decay: 2
- sustain: 10
- release: 2

het beste is om dit geluid in de laatste geheugen plaats op te slaan.
zo kun je telkens, als je een nieuw geluid vanaf de basis wil maken, vanuit deze preset beginnen.
uiteraard niet overschrijven als je klaar bent, maar even een andere geheugen plek zoeken die nog vrij is ;)

succes ermee!

* daarbij even aangevende dat ik niet pcies weet hoe de SH32 parameter structuur er uitziet

verder zou ik eraan toe willen voegen: men leert met vallen en opstaan. dit geldt ook voor synths.

of je koopt gewoon een synth met goede presets, zoals een virus hahahaha :W

niet dat de virus een slechte synth is, maar die synth symboliseert inmiddels allerlei vormen van onkunde en non-creativiteit

Origineel geplaatst door scarum
Ter aanvulling:
Wat misschien wel nog een beetje onduidelijk is in het onderstaande, is dat je wel parameters geeft voor de LFO, maar de LFO in dit voorbeeld niets moduleert, dus dat je, als je effecten wil horen van de instellingen van de LFO, je of op de oscillator, of op de filter (en soms ook op de VCA) wat modulatie vanaf LFO moet zetten.
ja ik wist dat men dat zou ontdekken en dat die vraag kwam... maar het is vast een voorbereidend iets... dat je hem niet aan de OSC hangt of aan het FILTER wil niet zeggen dat je hem niet alvast kan instellen he :) het is tevens ook een beetje moeilijk om een voorbeeld voor alle mogelijke synths te geven... er zijn synths die bijv ook een LFO op de VCA kunnen zetten maar goed... ik ben ff uitgegaan van een vrij simpele synth...

ik gaf daarom ook al aan dat ik niet pcies weet hoe de SH32 in elkaar steekt qua parameters bijv.

ja ik wist dat men dat zou ontdekken en dat die vraag kwam... maar het is vast een voorbereidend iets... dat je hem niet aan de OSC hangt of aan het FILTER wil niet zeggen dat je hem niet alvast kan instellen he :)

Zekers.... al was het maar voor het fijne knipperende lampje dat meestal gekoppeld is aan je LFO :D

het is tevens ook een beetje moeilijk om een voorbeeld voor alle mogelijke synths te geven... er zijn synths die bijv ook een LFO op de VCA kunnen zetten maar goed... ik ben ff uitgegaan van een vrij simpele synth...
ik gaf ook aan dat ik niet pcies weet hoe de SH32 in elkaar steekt qua parameters bijv.

Ken 'em zelf eigenlijk ook niet, de SH32... Heb 'em wel eens zien staan, maar nog nooit gehoord zelfs.

Waarom zoek je niet een preset die in de buurt komt van wat je wilt, en ga dan aan de knoppen liggen prutsen. Je hoort dan makkelijk of je dichter of verder van het geluid komt dat je in je hoofd hebt. Daar zijn die presets toch voor.

Origineel geplaatst door 100%
Waarom zoek je niet een preset die in de buurt komt van wat je wilt, en ga dan aan de knoppen liggen prutsen. Je hoort dan makkelijk of je dichter of verder van het geluid komt dat je in je hoofd hebt. Daar zijn die presets toch voor.

da's de makkelijke aanpak idd..

Origineel geplaatst door scarum
Zekers.... al was het maar voor het fijne knipperende lampje dat meestal gekoppeld is aan je LFO :D
ook dat ;) maar... mocht hij hem er 'in draaien' (bij OSC of VCF) dan hoort ie tenminste direct al iets...
dat was meer het idee er achter :)

Back