Basiskennis voor het creeëren van nieuwe geluiden

Maar voor beginners is "gewoon knoppendraaien" vrij zinloos. Systematische aanpak van deze materie is niet moeilijk en werkt beter - wat je al niet leert door bij 2 oscillators alle verschillende golfvormen in combinatie af te gaan met verschillende coarse en fine/tune! Het is leuk als je per toeval ergens uitkomt; het is nog leuker als je het elke keer kan terugvinden.

Ik begin zelf overigens vaak met de volume-envelope - die kun je stomweg in een wave-editor zien.

Verder is het proces bij de meeste subtractieve bakken eenvoudig. De echte uitdagingen komen bij FM, omdat het daar meer helpt om te denken in echte componenten van het geluid - je groepeert operators voor een specifiek deel van de frequentie-range.

Ik volg jullie meningen 100% hoor, maar ik wil maar aangeven dat er meerdere leerwegen zijn, inductief en deductief.

Je hebt ook mensen die pas vanaf de praktijk (ervaring, verwondering, "hé"-gevoel) naar de theorie gaan. De weg van de theorie naar de praktijk (inductief) is niet dé weg.

Theorie is ook niet heilig. Bij een standaard subtractieve synth kan je niet veel 'mis' doen, als je modulair gaat kan experimenteren en buiten de lijntjes denken soms wel mooie resultaten opleveren, die je op het eerste zicht niet kon voorspellen of bouwen vanuit de standaard synthesetheorie. Toevalstreffers, zeg maar.

Nujah, wie koopt een modulaire synth als ie nog niet veel kennis van synthese heeft? Hier zit er zo iemand :). Zo'n ding kan twee dingen doen: of je haakt af, of je bijt je d'r in vast :).

Je hebt ook mensen die pas vanaf de praktijk (ervaring, verwondering, "hé"-gevoel) naar de theorie gaan. De weg van de theorie naar de praktijk (inductief) is niet dé weg.
yup, daar kan ik mij ook wel in vinden. ik ga meestal gewoon aan de slag (uiteraard wel met de nodige ervaring nateluurlijk™) en als ik iets echt niet snap dan pas kijk ik ff in de handleiding.

door gewoon aan de gang te gaan kom je allerlei andere zaken tegen die je misschien op dat moment niet nodig hebt maar wel alvast kan onthouden.
je hebt ook mensen die heel gericht uit een handleiding dingen na ga zitten doen, tsja daar leer je weinig van...

de 3 hoofdblokken zijn: [1. OSCILLATOR] , [2. VCF (FILTER)] , [3. VERSTERKING (VCA)]
daarnaast de modulatie blokken: [4. LFO (Laag frequent oscillator)] , [5. ENVELOPE (omhullende)]
4 en 5 beinvloeden blokken 1 - 3 volgens een cyclische (lfo) en one shot modulatie (env).*
er zou eigenlijk nog 1 blok bij moeten komen; de "diepte regelaars"...
dus de verbindingen tussen bijv. LFO en OSC of ENV en FILTER enz...
deze groep kan je eigenlijk niet zomaar gemakshalve integreren binnen 1 van de bestaande groepen:

attachment.php

Attachments

• depth.gif
    depth.gif
    3 KB · Bekeken: 119
Ai ai ai FM jah hahah

Met mn TG77 blijf ik gewoon bij presets editten en dan parameters veranderen... pfff echt hoor dat FM ;{

pfff echt hoor dat FM ;{
probeer gewoon eerst eens te werken met 2 OPs:

attachment.php

speel eens met zaken als LEVEL, FREQ, FIXED/RATIO en de ENVELOPE van OP-2... kijk (hoor) wat het allemaal pcies doet met het geluid... als je het een beetje door hebt en wat vertrouwen in je handelen hebt gekregen ga je voorzichtig aan een 3e OP er bij nemen:

attachment.php

Attachments

• 2ops.gif
    2ops.gif
    1,4 KB · Bekeken: 133
  • 3ops.gif
    3ops.gif
    4 KB · Bekeken: 119
ik verander parameters totdat er iets boeiends uitkomt, maar ik ga niet analyseren ow nu staat de algorithm daarop en de frequency daarop en de output daarop, ik neem dat wel onbewust mee maar verder niets..

Nujah, wie koopt een modulaire synth als ie nog niet veel kennis van synthese heeft?

Ik kan niets anders dan dit gewoon cool vinden. Modulaire bakken zijn wat dat betreft ook weer vergevingsgezinder omdat je 0,0 muziektheorie onder de gordel hoeft te hebben voor (atonale) drones, noodles en sequences - net zolang proberen totdat het goed klinkt. Combineer het met stomweg in de kop stampen wat het effect van een knop is - altijd maar 1 functie per knop! - en hoppa.

(let wel, ik zeg hoeft, niks over het muziektheorieniveau van modular-bezitters :P )

Ai ai ai FM jah hahah

Met mn TG77 blijf ik gewoon bij presets editten en dan parameters veranderen... pfff echt hoor dat FM ;{

Nou Bass, dan moet je toch eens met FM8 aan de slag, dan wordt het op magische wijze stukken beter te behappen, en alle principes daarvan kun je ook weer toepassen op je TG.

Nuttige info en links in dit topic :okdan:
Inmiddels heb ik het grotendeels gelezen.
Alleen vraag ik me af of iemand ook links weet met tips voor het creeeren van basic geluiden?

Waar stap voor stap staat uitgelegd wat je moet doen om bijv een kick of een clap, hihat, simpele synth etc te creeeren.

Hier zou ik graag mee aan de gang in nord modular g2 demo.
Een maatje van mij heeft me zo'n beetje uitgelegd hoe je er een leuke kick uit kan halen voor hedendaagse hardcore.
Maar ik het niet maken om hem voor elke kick of clap uitleg te vragen hoe die zijn opgebouwd.
En ik dacht dat hier vast wel het éen en ander van op internet staat, alleen ben ik dat nog niet tegengekomen.

Weet iemand hier een link weet waar uitgelegd staat om simpele geluiden te maken?

Waar stap voor stap staat uitgelegd wat je moet doen om bijv een kick of een clap, hihat, simpele synth etc te creeeren.
Ho ho, percussie-synthese is heel andere koek ;).

Kijk eens hier:
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=2974992

Deze ga ik binnenkort op m'n blog plaatsen zodat alles doorzoekbaar is, minus die irritante reclame :).

Maar ik het niet maken om hem voor elke kick of clap uitleg te vragen hoe die zijn opgebouwd.
http://www.waldorfmusic.de/assets/files/products/attack/docs/attackdrumsounds.pdf is hier erg nuttig voor.

Wat ook een belangrijke les is is dat percussie over het algemeen makkelijker wordt als je exponentiele envelopes toepast - lineair knalt niet zo lekker, en de G2 is bij uitstek geschikt voor dit soort complexere modulaties.

Weet iemand hier een link weet waar uitgelegd staat om simpele geluiden te maken?

http://fliiby.com/file/5721/kd4gy3nswl.html

Goed, die is specifiek voor de Virus, maar het is niet onmogelijk om de structuur van een Virus (3 x osc, 2 x filter, 2 x envelope) na te bouwen op de G2 :).

Okee vet man :D bedankt!
Ik zal het na het eten direct eens doorspitten!:halleluja

Als je even in de Sound On Sound Synth Secrets zoekt (Google), daar werd ook percussie uitgebreid besproken.

Heel die Synth Secrets reeks kan je trouwens perfect uitproberen met de G2 demo, omdat ze het modulair aanpakken.

Nou Bass, dan moet je toch eens met FM8 aan de slag, dan wordt het op magische wijze stukken beter te behappen, en alle principes daarvan kun je ook weer toepassen op je TG.

thanx maar in mijn studio geen softsynths 8D

Tja, kijk, en zo kom je natuurlijk niet veel verder :)

waarom nu toch meteen in een prinipele stuip gaan liggen?
het bij voorbaat oprichten van barricades is niet echt bevorderlijk...

FM8 is veel overzichtelijker dan op de gemiddelde doorsnee FM synth nateluurlijk™ om FM sneller onder de knieschijf wil krijgen... :L

Tja, kijk, en zo kom je natuurlijk niet veel verder :)

mjaaa misschien, maar ik wil niet per se de makkelijkste weg kiezen en voor mindere kwaliteit te gaan...

die TG77 heb ik nu wel aardig door hoor qua menuus..

Back