Maar voor beginners is "gewoon knoppendraaien" vrij zinloos. Systematische aanpak van deze materie is niet moeilijk en werkt beter - wat je al niet leert door bij 2 oscillators alle verschillende golfvormen in combinatie af te gaan met verschillende coarse en fine/tune! Het is leuk als je per toeval ergens uitkomt; het is nog leuker als je het elke keer kan terugvinden.
Ik begin zelf overigens vaak met de volume-envelope - die kun je stomweg in een wave-editor zien.
Verder is het proces bij de meeste subtractieve bakken eenvoudig. De echte uitdagingen komen bij FM, omdat het daar meer helpt om te denken in echte componenten van het geluid - je groepeert operators voor een specifiek deel van de frequentie-range.
Ik volg jullie meningen 100% hoor, maar ik wil maar aangeven dat er meerdere leerwegen zijn, inductief en deductief.
Je hebt ook mensen die pas vanaf de praktijk (ervaring, verwondering, "hé"-gevoel) naar de theorie gaan. De weg van de theorie naar de praktijk (inductief) is niet dé weg.
Theorie is ook niet heilig. Bij een standaard subtractieve synth kan je niet veel 'mis' doen, als je modulair gaat kan experimenteren en buiten de lijntjes denken soms wel mooie resultaten opleveren, die je op het eerste zicht niet kon voorspellen of bouwen vanuit de standaard synthesetheorie. Toevalstreffers, zeg maar.
Nujah, wie koopt een modulaire synth als ie nog niet veel kennis van synthese heeft? Hier zit er zo iemand
. Zo'n ding kan twee dingen doen: of je haakt af, of je bijt je d'r in vast
.

)
.
bedankt!