Basiskennis voor het creeëren van nieuwe geluiden

Roel

Snap ff niet helemaal waarom je de Virus erbij haalt...er zijn misschien mensen die alleen de presets van de virus gebruiken, terwijl de acces virus naar mijn idee uitermate geschikt is voor het leren van geluids-synthese: elke parameter een draaiknop

Je kan ook een masterclass van Rob Papen volgen. Die geeft les in subtractieve synthese.

Origineel geplaatst door MARCO2
Snap ff niet helemaal waarom je de Virus erbij haalt...

dan moet je ook de kleine lettertjes lezen! ;)
Origineel geplaatst door Roel
niet dat de virus een slechte synth is, maar die synth symboliseert inmiddels allerlei vormen van onkunde en non-creativiteit

heb alles wat ik geleerd heb zelf op de virus geleerd. is een hele goede mooie en flexibele synth juist! daarom geef ik weleens wat af op presetgebruikers. die er maar genoeg zijn.

Oeps! Oke, had idd de kleine lettertjes niet gelezen !
Liet toevallig ook zonet m'n vriendin kennis maken met de wondere wereld van geluids-synthese....op m'n Virus-B;)

Haha, nee...ik deed het haar voor...en begon met een basis geluid...vrijwel exact zoals 6-trak beschreef, terwijl ik zijn manier(van basis geluid) nog niet gelezen had:D

De tutorials van SOS die Dystophian aangeeft zijn zeer leerzaam.
Ik zou ook het volgende willen aangeven kwa keuze van basis klanken als je met zaagtand, blok of pulse(met of zonder pulse-breedte verandering) golf werkt.
Een zaagtand wordt meer voor een viool/strijkers/blaasinstrument gebruikt. Daarentegen wordt een blokgolf meer voor fluit/basgeluid/snaar-instrumenten gebruikt. Hetzelfde geldt voor een pulse-golf, alleen hoe breder de golf, hoe voller het klinkt. Hoe smaller de pulse, des te dunner het geluid.
Dit vind je waarschijnlijk in legio handleidingen. En dit is geen wet van meden en perzen, want je kunt best een lekkere bas met een zaagtand maken. Het zijn slechts beginpunten, om ergens te starten als je een geluid in gedachte hebt. Dit leer je ook vanzelf als je een paar geluiden hebt geprogrammeerd.

Je zult ook altijd je lievelings geluiden ontdekken, die je dan vaak zult gebruiken.:D Wat 6 al aangeeft, doe ik ook vaak: ik pak alleen een van de geluiden die ik al had geprogrammeerd en pas dat aan met de extra's die ik in het geluid wil hebben. Dit is dan een iets verdere vorm van uitgaan van 1 standaard setting die gebruikt wordt voor het maken van anderen programma's.

Origineel geplaatst door 100%
Je kan ook een masterclass van Rob Papen volgen. Die geeft les in subtractieve synthese.
maar dat kost geld... en een beetje synthvogel kan het ook echt wel zelf leren, daar heb je geen 'celebrity' voor nodig...

maar goed, dat vind ik... niets kwaads over Rob als persoon trouwens!

Ik vind de hulp/reacties alleszins al heel interessant ... Je kan idd gaan doceren, 6 track :D Het is leuk om te klooien met presets maar ik vind het ook nuttig dat je een diepere blik/overzicht krijgt van wat je aan het doen bent. Ik ben niet van plan om een presetuser te worden/blijven. En met wat verdere uitleg ben ik al wat verder geholpen. Thanks everybody!

Origineel geplaatst door 100%

Ik ben zeker geen pro, maar ik vond die cursus echt een verdrietig laag niveau hebben.
Als je een synthhandleiding leest of een van die talloze artikelen op internet weet je even veel.

Origineel geplaatst door chilistein
Ik ben zeker geen pro, maar ik vond die cursus echt een verdrietig laag niveau hebben.
Als je een synthhandleiding leest of een van die talloze artikelen op internet weet je even veel.
edit dat ging over de papen masterclass!

Origineel geplaatst door chilistein

uiteraard... wat verwacht je dan? Dat die man opeens geheime truukjes kent die niemand anders weet? Als jij gewoon weet hoe de basis van synthese is en als jij snapt hoe de synths die je hebt staan werken en die kennis van synthese op je apparaat kan toepassen dan ben je er al...

Eventueel wat literatuur over synthese is misschien nog diepgaander en zeker goedkoper. Ben nooit naar de cursus geweest en ben het ook niet van plan (geen behoefte aan, sounddesign is niet me main ding, volg liever jazzpiano lessen) maar kan me niet voorstellen dat je hier extreem veel bijzondere dingen zou leren of dingen tegen komt die je echt nergens anders tegen komt.
Even wikipedia open slaan en je weet het zelfde???

ik heb er al een paar eigen soundsetjes doorgewerkt op de virus, moeilijk is het niet (als je weet wat je doet) maar het leren begint met experimenteren en vaak is de handleiding lezen ook een goede start!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door scarum
Ken 'em zelf eigenlijk ook niet, de SH32... Heb 'em wel eens zien staan, maar nog nooit gehoord zelfs.
als ik eens ff de parameters bekijk dat is het best een fijn bakkie met legio mogelijkheden, iig al te veel voor een beginner!

- 2 OSC's, 7 waveforms incl variation, Ringmod, Sync, Vol Balance, SUB OSC,
- FILTER met 12/24 db mode, LPF, BPF, HPF en Peaking, keyfollow
- 3 ENV's, voor OSC (A,D), VCF (A,D,S,R) en VCA (A,D,S,R)
- 2 LFO's, 7 waveforms
-
Modulatie die zowel van de LFO als de ENV afkomt kan zowel positief als negatief worden geschoven

niet gek...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Slipperman
uiteraard... wat verwacht je dan?

Natuurlijk verwacht ik geen "geheime trucjes" of "ik wil een pompende bassline" en dat soort bullshit.
Van een "masterclass" van een van de bekendste sounddesigners ter wereld verwacht ik in vijf/zes uur idd wel iets meer dan:
- dat je noise windgeluiden etc. kan maken;
- wat pulse width modulation is;
- wat een 2 pole filter is en een bandpass filter;
- wat die knoppen met cutoff en resonance doen;
- dat je met een envelope het filter kan regelen
- dat je een trance lead maakt door twee oscillatoren te detunen
Aardige gast hoor Rob, maar het tempo van de cursus is echt extreem sloom, ja dan kom je de basics niet voorbij.

Trouwens die SH32 was dat niet de soundengine van de JP8000.

Leuke specs inderdaad. Maar heb op de één of andere manier toch niet veel vertrouwen in de sound van het bakje... Vooroordeel, I guess... Niemand even een preview mp3tjah? Ben nu eigenlijk wel benieuwd...

Origineel geplaatst door 6 trak
als ik eens ff de parameters bekijk dat is het best een fijn bakkie met legio mogelijkheden, iig al te veel voor een beginner!

- 2 OSC's, 7 waveforms incl variation, Ringmod, Sync, Vol Balance, SUB OSC,
- FILTER met 12/24 db mode, LPF, BPF, HPF en Peaking, keyfollow
- 3 ENV's, voor OSC (A,D), VCF (A,D,S,R) en VCA (A,D,S,R)
- 2 LFO's, 7 waveforms
-
Modulatie die zowel van de LFO als de ENV afkomt kan zowel positief als negatief worden geschoven

niet gek...

Origineel geplaatst door PrayersForRain
Hey,

Al bedankt voor jullie antwoorden. Ik was er al een beetje uit hoe een synth in elkaar zit door de manual door te nemen. Ik zou graag wel weten hoe jullie op zoek gaan naar een geluid. Ik bedoel daarmee als jullie een bas of leadgeluid willen hebben hoe beginnen jullie er dan aan? Is misschien een domme vraag maar ik stel ze toch :D . Grtz, Pfr.

Leuke vraag! Dit is mijn advies:

Begin met de envelope (ADSR op de meeste synths) in te stellen, dit is denk ik de handigste manier om patches te maken. Stel daarna de oscillators in met het filter. (golfvormen, cutoff, resonance en envelope modulatie). Als laatste voeg je effecten toe zoals een lfo op de pitch en/of filter, en andere effecten die het geluid meer sjeu geven. Doe dit als laatste, een patch moet ook zonder effecten goed klinken, want dan klinkt ie met effecten nóg beter :)

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je wat weet hoe synthese werkt door er over te lezen, en door patches van anderen te bekijken en daar slimmigheidjes van over te nemen.
Lezerstip: Hoofdstuk 8 Synthesis Basic (de Nord Modular manual)

Back