MPC(500) vragen...

Ik ben al een tijdje aan het zoeken welk apparaat handigst is als sampler, om via een externe sequencer aan te sturen, grotendeels voor drums (geen loops maar aparte drumsamples), maar graag ook wat 'keyboard parts' (term die bij de electribe reeks wordt gebruikt, ik weet neit wat de correcte algemene term is).

De bedoeling hierachter is dat ik het geluid van de sample wat kan aanpassen terwijl die wordt getriggerd, en dat ik ook de sample kan veranderen. In praktijk is het de bedoeling om op een afgewerkte track, of tijdens het werken aan de track, de drumsamples nog te knn veranderen.

B]Kan dit op een MPC, en in het speciaal op een MPC500 (omdat ik geen tweedehands sampler wil kopen, en deze net binnen mijn budget zit.[/B] Het sequencer gedeelte spreekt me best ook wel aan, om soms een de pc af te kunnen laten.

Ik heb de handleiding doorlezen, maar er wordt weinig aandacht besteed aan het gebruik van de mpc500 als soundmodule.

Ik heb een MPC500, maar hij is niet zo betrouwbaar als Akai wil doen geloven. Ik heb hem terug gestuurd naar Thomann.de (waar ik hem gekocht heb). Ik heb nu een andere unit maar die heeft de zelfde problemen. Waarschijnlijk zitten er bugs in het besturingssysteem.

Zie deze thread: http://mpc-forums.com/viewtopic.php?t=78794

De MPC500 is wel een heel leuk apparaat hoor, het is alleen reuze vervelend als ie vast loopt.

Hij is daarnaast ook niet echt geschikt om extern aan te sturen, je kan namelijk het geluid niet met midi controle change berichten aansturen.

Ik zou je eerder een tweedehands Yamaha RM1x (+/- 250 euro) (of RS7000 +/- 500 euro) aanraden, met de RM1x kun je niet samplen maar er zitten een hele boel verschillende geluiden in en met de knoppen kun je paramaters live instellen en je wijzingen opnemen. Er zitten ook andere geluiden in voor melodische parts. De RS7000 is de grote broer van de RM1x en kan wel samplen, maar gebruikt SmartMedia geheugen kaarten die moeilijk te krijgen zijn en is behalve het samplen niet zo heel veel anders.

Succes,

Druid

Origineel geplaatst door druid
Ik zou je eerder een tweedehands Yamaha RM1x (+/- 250 euro) (of RS7000 +/- 500 euro) aanraden, (...)

Mee eens. Ik heb de mpc hier ook even gehad, en ik vind hem ook wat tegenvallend. Zit inderdaad geen geluidsmodule in en de sequencer-mogelijkheden maar bijv. ook de filters gaan veel verder op de RS7000. Een nadeel is wel dat samples vanaf SM kaartjes inladen enorm traag is, evenals beats slicen. Maar dat laatste zit op de mpc500 sowieso niet. En de prijs van een tweedehands RS7000 is wel vergelijkbaar met een nieuwe mpc500.

Met de rm1x heb ik geen ervaring maar als je een sampler wilt valt deze al af natuurlijk.

Succes met je keuze :)

Voor veel minder geld schaf je een 2ehands racksampler aan waar je veel meer zou kunnen als je toch vanuit een andere sequencer aanstuurt. Het leuke van een MPC is de sequencer dus als je die niet gebruikt kun je er beter geen aanschaffen. Denk eerder aan een Emu sampler of zo. De Akais zijn hele goede samplers maar voor externe controle moet je niet bij hun zijn. Hoewel een eh hoe heet dat ding? die laatste racksamplers van ze? Z4 en Z8? Daar heb ik dan geen ervaring mee. Ze staan ook niet meer op Akaipro.com, misschien zegt dat iets...

Mocht je toch een MPC willen dan zou ik zeggen koop een 2ehands MPC1000 in plaats van een nieuwe MPC500. Heel wat meer MPC voor een klein beetje meer geld.

Het ideale apparaat zou voor mij eigenlijk de Electribe ESX zijn, maar ik wil hem niet aankopen juist vanwege die sm-kaarten. Ik wil echt gewoon iets nieuw kopen, met garantie, dat geen technologie gebruikt (kaarten) die niet meer te verkrijgen zijn. En voor de prijs van een nieuwe esx heb je ook al een mpc500... daarom dat ik daarbij uitkwam. Nu ik weet dat het kàn via usb, wil ik eigenlijk gewoon een apparaat waarbij ik gewoon pc samples kan laden via usb. Of externe harde schijf.

Racksamplers - al erg veel online gezocht naar nieuw verkrijgbare makelijk, en ik vind er naast de roland fantom (1200-1300 euro) echt geen enkele. Maar het was mij nu eigenlijk net de bedoeling om los van de pc (sequener) ook wat ritme en beats te kunnen maken, zonder muisklikken als het ware, om die dan achteraf gewoon als midi in de pc sequencer te knn opnemen. Ik dacht mss een racksampler met een akai mpd maar dan zit je wéér op je pc te werken eigenlijk, tenzij die rackunit ook een eenvoudige sequencer herbergt...

Ik heb al gemerkt in de andere thread dat er idd veel storingen zitten op de MPC500, en dat de externe aansturing zowiezo niet multitimbraal kan verlopen (dus beperkt tot de 12 pads die op dat moment geselecteerd zijn).

Ik heb me al suf gezocht, en kom er niet uit... Racksamplers bieden de mogelijkheden tot samplen en aansturen, maar kunnen niet los gebruikt worden om wat op te zitten knoeien, en sequencer-samplers-grooveboxen zijn gewoon niet gemaakt om extern aan te sturen. Maken ze nog een ESX met usb? dat zou ideaal zijn.

Eerlijk gezegd kunnen niet veel racksamplers iets wat je niet kan met de computer waarmee je ze aanstuurt. Vandaar dat ze het veld aan het ruimen zijn voor drum-en "groove" samplers...

Omdat ik iets zoek wat ik nieuw kan kopen (garantie, ...), en een simpele interne sequencer heeft (om wat te jammen eerder dan echt te produceren), en bovendien usb-compatibel is (eenvoudig samples overzetten), kom ik uit bij de (gehate) sp606... als dat ding doet, wat de manual zegt dat het doet, is dat ding exact wat ik nodig heb...

Ik kan dat ding ergens krijgen voor 375,- nieuw dus dat is best wel 'goedkoop'...

Toevallig lees ik twee verschillende topics met jouw berichten daarin direct achter elkaar. Wat me opvalt is dat je "krampachtig" vasthoudt aan garantie. De praktijk ervaring die ik heb is dat het apparaat a) direct of binnen een week na aanschaf of b) net na het verstrijken van de garantie stuk gaat. Ik zou me daar dus niet zo op blind staren. Is natuurlijk persoonlijk and no offence, maar het beperkt je wel enorm (gezien de softsamplers opmars). Succes met je keuze!

Origineel geplaatst door zebra
Toevallig lees ik twee verschillende topics met jouw berichten daarin direct achter elkaar. Wat me opvalt is dat je "krampachtig" vasthoudt aan garantie. De praktijk ervaring die ik heb is dat het apparaat a) direct of binnen een week na aanschaf of b) net na het verstrijken van de garantie stuk gaat. Ik zou me daar dus niet zo op blind staren. Is natuurlijk persoonlijk and no offence, maar het beperkt je wel enorm (gezien de softsamplers opmars). Succes met je keuze!

Je hebt daar zeker gelijk in. Wat het vooral is, is dat ik het apparaat in de winkel wil kunnen testen, verkoper uithoren, en als er dan bv thuis iets foutloopt de zekerheid terug te kunnen naar de winkel met de klachten. Ik kocht onlangs iets tweedehands op dit forum, dik in orde, zeker en vast, ding doet exact wat ik wil, en n het proces verliep heel goed... Maar na een week het apparaat te gebruiken begint dat ding te kraken alsik het display gebruik en dergelijke (dat kan je hebben bij apparaten die al derdehands zijn, en al tien jaar oud, en dergelijke). Ik vind het gewoon vervelend dat ik me daar gewoon moet bij neerleggen en niet kan beroepen op garantie of een winkel waar ik heen kan stappen (zelfs al is het uit garantie).

Momenteel heb ik mn oog laten vallen op een sp606, die ik nieuw in de winkel kan kopen voor 375,- (wat de tweedehandsprijs is van sommige vergelijbare toestellen), dus daar is niks verkeerd mee...

Waaarom nou weer nieuw en garantie. Je kan vast wel een 2de hands sampler bij een winkel kopen voor teveel geld met een beetje garantie.

Gaat toch gewoon een 2de hands kopen via markplaats of wat dan ook. Eentje van een paar jaar oud met aardig wat geheugen en klaar.

Ik heb mijn eerste mpc2000xl via marktplaats gekocht. Deze heb ik toen samen met de verkoper getest en alles deed het perfect. Ik heb wel wat uren hiervoor in de auto moeten zitten, maar dit had ik er zeker voor over.

Nadat ik erachter kwam dat ik een mpc1000 wilde, heb ik deze nieuw gekocht via Ebay. Alles werkt perfect en fabrieksgarantie zit er zelfs ook op. Je neemt natuurlijk een risico, maar het is mijj zeker niet tegen gevallen en heeft me dik driehonderd euro gescheelt.

Back