wat was je eerste synth waar je even aan mocht zitten voor je er zelf een had?

bliepertronic

Vintage kloon
in de ban
bij mij was dat de kawai 100 f, een jaar of 30 geleden,toen een vriend van mij in een bandje speelde (de novo band, jaren later nog een hitje gehad)waar toen heel bijzonder nog, de toetseman een synthesizer had, dat was dus die kawai. wist nog werkelijk niks van wat alles betekende, envelope,s ed, maar er kwam altijd wel op een of andere manier geluid uit.
later heb ik zelf de korg ms 20 gekocht die toen net uit was

Bij mij was dat de Roland D20, deze had ik gekocht nadat ik was uitgekeken op mijn GEM DSK8 keyboard. Voor de aanschaf ben ik eerst een aantal weken (bijna dagelijks) even er op gaan spelen in de winkel, soms samen met anderen, soms alleen met koptelefoon.

Groetjes van Rudo

De eerste synth die ik beroerde (en die ik uit pure nieuwsgierigheid en tot wanhoop van de eigenaar compleet op z'n kop zette) was de alpha juno.
Daarvoor waren het allemaal keyboards 8o)

Bij mij was dat de synth van een familievriend van een vriend van me, begin jaren '80. Daar hebben we vrij veel mee gerommeld. Probleem is dat ik geen idee meer heb wat dat was. Ik heb lang gedacht een Mono/Poly, maar die heb ik inmiddels zelf gehad en nu ben ik niet meer zo zeker.

voor mij was dat de RM1X.
jaren geleden toen die volgens mij net uit was.
een huisgenoot van een vriend van me had hem.
hij kon hem niet uitlenen omdat ie hem van school geleend zou hebben.
daar geloof ik nog steeds geen zak van omdat hij rechten studeerde.
als ie nou gezegd had dat ie hem zelf niet wilde uitlenen had ik dat best begrepen, ik had niet eens gevraagd of ik hem mocht lenen
ik mocht er wel ff mee spelen, en was meteen jaloers.

groetjes WATT

Geen enkele eigenlijk. Of je moet het kerkorgel meetellen waar ik op zondag na de mis (jaja :engel: ) van de pastoor op mocht rammelen.

Een 2HU zwarte 303 kloon bij de broer van een vriend van me waar een fabrieksloopje in zat, waar ik totaal gehypnotiseerd een half uur lang aan de zes knoppen aan de voorkant heb zitten draaien.

Een ARP 2600...zucht

Destijds stond die in een muziekwinkel (naam allang vergeten) in Haarlem. Ik ben er toen met mijn vader geweest en heb er een middag(!) op zitten kloten, wist ik veel, maar wel geweldige schik.
Later ben ik er zelf nog eens langsgegaan, maar werd zonder vader veel minder enthousiast ontvangen, ik denk dat ze het ding liever verkochten dan er jeugd op laten spelen. Hoe dan ook, vanaf die dag was ík verkocht. Een jaartje later heb ik een sh-1000 gekocht, die kon ik net wel betalen, maar da's weer een ander verhaal.

Een GEM PX500 ofzo. Daarna op precies dezelfde manier werd dat de GEM WS2.

me eerste synth die ik aanraakte was een kleine preset analoog ,met een ijzeren stangetje ervoor om het geluid te veranderen ,dacht altijd een peavy , maar dat kwam eerder omdat hij aangesloten zat op grote peavy boxen , in de huiskamer bij een vriend van me,die synth was van ze vader, ongeveer 30 jaar geleden,, tof logo
elke keer als ik daar was ging ik achter dat ding zitten, grote aantrekingskracht , en flippen dat ik er zelf geeneen had:D
altijd zo gebleven

:)

Attachments

• peavy-logo.jpg
    peavy-logo.jpg
    15,1 KB · Bekeken: 103
Eerst wat keyboards, en de eerste synth was volgens mij een Yamaha DX-21 of DX-9 in de kringloop. Ik vond hem wat dunnetjes klinken toen, niet gekocht. reviews zeiden er precies hetzelfde over :). Daarna heb ik qua synth alleen een K1M moduletje aangeraakt. De eerste echte synth die ik aanraakte heb ik ook gekocht: MS2000. Verder helemaal niks, alleen één keertje een knopje van een MS20 aangeraakt. :D Oh ja, en het solina string ensemble uit mijn eminent 2000GT heb ik ook uitvoerig beroerd.

Dat was de Jupiter 8

Een vriend van me had indertijd een Jupiter 8 (1982)
Hij was een rijkelui's zoontje. Papa had 3 Hema filialen toen. En had dat ding van zijn pa gekregen.
En ik maar verlekkerd kijken naar dat ding. (ps. kreeg mijn ouders niet zo ver.... jammer)
Maar sinds die tijd wel synth minded geworden.
De 1e synth die ik zelf kocht was de Korg M1 in 1988

Een Philicorda GM751, 40 jaar geleden bij de buurvrouw. En nu heb ik er zelf een (een Philicorda dan he). Qua echte synths zal het een Yamaha CS15 zijn geweest, snapte er geen bal van.

Zou best wel eens een DX100 geweest kunnen zijn.
Maar da's best wel lang geleden toen ik nog een klein kutjochie was.

Back