glennplumber
Kneed je synth
weet je wat ik niet snap?
de stelling van pythagoras
toch pas ik hem toe waar nodig![]()
Hehe ... erg mooi gezegd !

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
weet je wat ik niet snap?
de stelling van pythagoras
toch pas ik hem toe waar nodig![]()

Hey...Glenn...ouwe vriend,
Ik weet niet joh...ik gebruik eigenlijk alleen witte en zwarte toetsen!
Wanneer gaan we nou 's een track maken?
Roshi Ai (ofwel...je ouwe collega uit het winkeltje)
ik tune 9 van de 10 drumsounds !
En by the way...hoezo...heb je maar 10 drumsounds dan?

HELL YEAH !-!
![]()

Weet je wat ik niet snap ... dat mensen zich op een forum over synths zich druk maken over de kunnen en kennis van andere mensen !?
]Is er een 'standaard' voor ? (ik weet dat er geen standaard voor is ... maar toch )
Of zijn er richtlijnen waar je op kan leunen ?
Nochtans simpel. Op een forum kom je om ervaringen en kennis uit te wisselen. Als je dan een vraag stelt en erbij toevoegt dat je te lui bent om bij te leren...geen goed teken.
Om een anderstalig boek te lezen moet je toch eerst die taal een beetje beheersen, of vul je elk onbekend woord in je fantasie aan?
Om de zoete liefde te bedrijven moet je toch ook eerst weten waar het stopcontact zit?
Om elektronica te beoefenen kom je ook eerst niet overal met je tong aan om te kijken of het werkt?
Vele dingen leer je inderdaad al doende, maar een beetje inzicht maakt het zoveel leuker en begrijpelijker, en vooral, het maakt je ook creatiever omdat je met de materie kunt spelen.
[hier had ik ff zin in, sorry]
En nu een beetje helpen: Ja er is een soort van standaard en het maakt eigenlijk niet uit of het nu in A, B, C, ... of in noten (do re mi) wordt uitgedrukt, het zijn gewoon tekens om een bepaalde frequentie-nootwaarde uit te drukken. Een Majeur akkord heeft tussenwaarden van respectievelijk 1, 4, 7 en 12 (inclusief de zwarte toetsen). Dus een Majeur akkoord in C heeft de noten c, e, g. Een Mineur akkoord heeft de tussenwaarden 1, 3, 7, 12. Dus een Mineur akkoord in C heeft de noten c, e-mol, g. Dit afstandsprincipe geldt voor alle noten. Om in dezelfde of een aanverwante toonaard te blijven gebruik je het principe van I, IV, V (zijnde de akkoorden van C -c, e, g, F - f, a, c, G - g, b, d, de zwarte toetsen tellen niet mee). Dit geldt eveneens voor alle andere toonaarden. De akkoorden zijn weergeven met een hoofdletter, de nootwaarden met een kleine letter. Een goede manier om dit te oefenen is het gebruik van en arpeggiator, waarbij je de noten van het akkoord indrukt en de arpeggiator gaat ze automatisch achtereenvolgend af.
Als jij kan citeren waar staat dat ik te lui ben om te leren, dan vind ik je een knappe kerel !

Bedankt voor je toevoeging ... hier kan ik iets mee !
Werkte jij niet in een muziekwinkel Glenn?
Kan me zo voorstellen dat dit (soms) erg lastig kan zijn....
Bedankt iedereen tot zover !!![]()
Zijn er verder nog mensen met ideeën en theorieën ?
Glenn
Als je zulke vragen stelt, ga dan iets anders doen dan muziek maken. Koop bijvoorbeeld een tekening met nummertjes die je in kunt kleuren.

Technisch gesproken is een witte-toetsenladder vanaf G niet majeur, maar mixolydisch en een witte-toetsenladder vanaf D niet mineur, maar dorischTip voor de niet noten lezers. Als je in majeur een melodie of bassline wilt doet je er goed aan om te starten in C of G. Majeur klinkt wat 'vrolijker' dan mineur. Voor een melodie in mineur kun je het beste met A of D als grondtoon beginnen.
In beide gevallen blijf je gewoon lekker in de witte toetsen hangen.
Blijft een goede tip, overigens, want deze "alternatieve ladders" werken in veel situaties uitstekend. In de jazz wordt een improvisatie in mineur meestal als dorisch gespeeld, zelfs.Technisch gesproken is een witte-toetsenladder vanaf G niet majeur, maar mixolydisch en een witte-toetsenladder vanaf D niet mineur, maar dorischBlijft een goede tip, overigens, want deze "alternatieve ladders" werken in veel situaties uitstekend. In de jazz wordt een improvisatie in mineur meestal als dorisch gespeeld, zelfs.
) die heel veel gebruik maken harmonieen en progressies uit de klassieke muziek.