Welke noten ? Voor techno/dance/house

Pythagoras en muziek maken ligt toch wel erg dicht bij elkaar hoor....dus als je zijn ene stelling al niet snapt, wat dan met z'n andere;)

*knip en plak*
Pythagoras is bekend door de bewuste stelling, die ook zijn naam draagt, maar dit is slechts één van de vele formules die zijn groep ontdekte. De pythagoreeërs waren gefascineerd door het feit dat 1 + 2 + 3 + 4 = 10, en dat uit deze cijfers een driehoek kon worden samengesteld, de tetraktys. Hun veronderstelling dat het universum gebaseerd was op een mystiek evenwicht, of kosmos, werd versterkt toen ze ontdekten dat er een verband bestond tussen de tetraktys en muziek. Door een snaar van één lengte te delen in twee, drie of vier delen, ontstonden nieuwe noten die perfect harmonisch samenklonken. Deze ontdekking legde niet alleen het fundament van de wetenschap van de muziek, maar leverde hen een nieuw inzicht op over het universum.
Zij waren de eersten die in overweging namen dat de aarde niet het middelpunt van alles was. Ze beweerden dat de planeten rond een centraal vuur draaiden. Bovendien, omdat er een universele wetmatigheid van cijfers was, was de afstand van de planeten onderling overeenkomstig die van de noten in harmonieuze muziek, wat tot een onaardse 'muziek der sferen' leidde.

Hey...Glenn...ouwe vriend,

Ik weet niet joh...ik gebruik eigenlijk alleen witte en zwarte toetsen!

Wanneer gaan we nou 's een track maken?

Roshi Ai (ofwel...je ouwe collega uit het winkeltje)

ik tune 9 van de 10 drumsounds !

En by the way...hoezo...heb je maar 10 drumsounds dan?

Laatst gewijzigd:
Hey...Glenn...ouwe vriend,

Ik weet niet joh...ik gebruik eigenlijk alleen witte en zwarte toetsen!

Wanneer gaan we nou 's een track maken?

Roshi Ai (ofwel...je ouwe collega uit het winkeltje)

ik tune 9 van de 10 drumsounds !

En by the way...hoezo...heb je maar 10 drumsounds dan?

Nou moet je me toch echt even helpen ? :D
Want ik ken helemaal geen oude collega die Roshi Ai heet. Tenminste niet onder die naam. Of ik heb het even helemaal mis :confused:

:okdan:

HELL YEAH !-!

metal-midget.jpg

Dat hoofd van die kleine kerel heb ik een tijd als avatar gebruikt. Toevallig zeg dat die hier weer opduikt. Was de rest van de foto al vergeten. Geweldig :)

Ff op topic terug te komen.

Zet gewoon een beatje op, ga lekker over je toetsenbord heen en vindt een leuk stukje notenwerk. Geen kennis voor nodig. Maar ja die akoorden he, das lastig, ik baal er ook van dat ik altijd bij dezelfde uitkom, maar ach, met een ander geluidje klinkt het ook weer anders ;)

Weet je wat ik niet snap ... dat mensen zich op een forum over synths zich druk maken over de kunnen en kennis van andere mensen !?

Nochtans simpel. Op een forum kom je om ervaringen en kennis uit te wisselen. Als je dan een vraag stelt en erbij toevoegt dat je te lui bent om bij te leren...geen goed teken.

Om een anderstalig boek te lezen moet je toch eerst die taal een beetje beheersen, of vul je elk onbekend woord in je fantasie aan?
Om de zoete liefde te bedrijven moet je toch ook eerst weten waar het stopcontact zit?
Om elektronica te beoefenen kom je ook eerst niet overal met je tong aan om te kijken of het werkt?

Vele dingen leer je inderdaad al doende, maar een beetje inzicht maakt het zoveel leuker en begrijpelijker, en vooral, het maakt je ook creatiever omdat je met de materie kunt spelen.

[hier had ik ff zin in, sorry}:|]

Laatst gewijzigd:
Is er een 'standaard' voor ? (ik weet dat er geen standaard voor is ... maar toch )

Of zijn er richtlijnen waar je op kan leunen ?

En nu een beetje helpen: Ja er is een soort van standaard en het maakt eigenlijk niet uit of het nu in a, b, c, ... of in noten (do re mi) wordt uitgedrukt, het zijn gewoon tekens om een bepaalde frequentie-nootwaarde uit te drukken. Een Majeur akkord heeft tussenwaarden van respectievelijk 1, 4, 7 en 12 (inclusief de zwarte toetsen). Dus een Majeur akkoord in C heeft de noten c, e, g. Een Mineur akkoord heeft de tussenwaarden 1, 3, 7, 12. Dus een Mineur akkoord in C heeft de noten c, e-mol, g. Dit afstandsprincipe geldt voor alle noten. Om in dezelfde of een aanverwante toonaard te blijven gebruik je het principe van I, IV, V (zijnde de akkoorden van C -c, e, g, F - f, a, c, G - g, b, d, en in Mineur C-c, e-mol, g, F- f, A-mol, c, G- g, b-mol, d). Dit geldt eveneens voor alle andere toonaarden. De akkoorden zijn weergeven met een hoofdletter, de nootwaarden met een kleine letter. Een goede manier om dit te oefenen is het gebruik van en arpeggiator, waarbij je de noten van het akkoord indrukt en de arpeggiator gaat ze automatisch achtereenvolgend af.

Laatst gewijzigd:
Nochtans simpel. Op een forum kom je om ervaringen en kennis uit te wisselen. Als je dan een vraag stelt en erbij toevoegt dat je te lui bent om bij te leren...geen goed teken.

Om een anderstalig boek te lezen moet je toch eerst die taal een beetje beheersen, of vul je elk onbekend woord in je fantasie aan?
Om de zoete liefde te bedrijven moet je toch ook eerst weten waar het stopcontact zit?
Om elektronica te beoefenen kom je ook eerst niet overal met je tong aan om te kijken of het werkt?

Vele dingen leer je inderdaad al doende, maar een beetje inzicht maakt het zoveel leuker en begrijpelijker, en vooral, het maakt je ook creatiever omdat je met de materie kunt spelen.

[hier had ik ff zin in, sorry}:|]

Als jij kan citeren waar staat dat ik te lui ben om te leren, dan vind ik je een knappe kerel ! :confused:

En nu een beetje helpen: Ja er is een soort van standaard en het maakt eigenlijk niet uit of het nu in A, B, C, ... of in noten (do re mi) wordt uitgedrukt, het zijn gewoon tekens om een bepaalde frequentie-nootwaarde uit te drukken. Een Majeur akkord heeft tussenwaarden van respectievelijk 1, 4, 7 en 12 (inclusief de zwarte toetsen). Dus een Majeur akkoord in C heeft de noten c, e, g. Een Mineur akkoord heeft de tussenwaarden 1, 3, 7, 12. Dus een Mineur akkoord in C heeft de noten c, e-mol, g. Dit afstandsprincipe geldt voor alle noten. Om in dezelfde of een aanverwante toonaard te blijven gebruik je het principe van I, IV, V (zijnde de akkoorden van C -c, e, g, F - f, a, c, G - g, b, d, de zwarte toetsen tellen niet mee). Dit geldt eveneens voor alle andere toonaarden. De akkoorden zijn weergeven met een hoofdletter, de nootwaarden met een kleine letter. Een goede manier om dit te oefenen is het gebruik van en arpeggiator, waarbij je de noten van het akkoord indrukt en de arpeggiator gaat ze automatisch achtereenvolgend af.

Bedankt voor je toevoeging ... hier kan ik iets mee ! :okdan:

Werkte jij niet in een muziekwinkel Glenn?
Kan me zo voorstellen dat dit (soms) erg lastig kan zijn....

Als jij kan citeren waar staat dat ik te lui ben om te leren, dan vind ik je een knappe kerel !

Nergens. gewoon een frustratie die hier heel af en toe opborrelt.:L

Bedankt voor je toevoeging ... hier kan ik iets mee !

Super. K heb trouwens nog een kleine verbetering toegevoegd, onduidelijkheid weggehaald.

eh, ja dat was grappig,

maar ik zou tegen de starter van dit onderwerp willen zeggen:
kneed je 909 kick en hij zal bij elke noot passen.

succes

Bedankt iedereen tot zover !! :)

Zijn er verder nog mensen met ideeën en theorieën ?

Glenn

Tip voor de niet noten lezers. Als je in majeur een melodie of bassline wilt doet je er goed aan om te starten in C of G. Majeur klinkt wat 'vrolijker' dan mineur. Voor een melodie in mineur kun je het beste met A of D als grondtoon beginnen.

In beide gevallen blijf je gewoon lekker in de witte toetsen hangen.

Succes!

Eeeeeh, ik lees net dat iemand al een soortgelijke tip heeft gegeven......

:stupid

Mijn hemel, er zijn er maar twaalf!
En als je een A-G-F speelt klinkt dat het zelfde als een C-Bes-Gis.
M.a.w het doet er niet zoveel toe welke noot je pakt, het is de harmonie die het muzikaal maakt.

Maar goed, blijft een feit, hoeren zonder condooms op zak daar moet je voor oppassen, synthforumgangers zonder noten.....ach

Als je zulke vragen stelt, ga dan iets anders doen dan muziek maken. Koop bijvoorbeeld een tekening met nummertjes die je in kunt kleuren.

Tip voor de niet noten lezers. Als je in majeur een melodie of bassline wilt doet je er goed aan om te starten in C of G. Majeur klinkt wat 'vrolijker' dan mineur. Voor een melodie in mineur kun je het beste met A of D als grondtoon beginnen.

In beide gevallen blijf je gewoon lekker in de witte toetsen hangen.
Technisch gesproken is een witte-toetsenladder vanaf G niet majeur, maar mixolydisch en een witte-toetsenladder vanaf D niet mineur, maar dorisch ;) Blijft een goede tip, overigens, want deze "alternatieve ladders" werken in veel situaties uitstekend. In de jazz wordt een improvisatie in mineur meestal als dorisch gespeeld, zelfs.

Technisch gesproken is een witte-toetsenladder vanaf G niet majeur, maar mixolydisch en een witte-toetsenladder vanaf D niet mineur, maar dorisch ;) Blijft een goede tip, overigens, want deze "alternatieve ladders" werken in veel situaties uitstekend. In de jazz wordt een improvisatie in mineur meestal als dorisch gespeeld, zelfs.

je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar ik denk dat dit ver boven de pet gaat van de topic starter en het alleen maar verwarrend maakt voor hoe die dit moet aanpakken.

Voor trance is het vrij simpel. de meeste trancetracks zijn in Am (a mineur). Afhankelijk van de trancerichting die je kiest is er een 'herkenbaar' chord progressie patroon. Dit houdt in welke basis tonen (vaak te herkennen aan de bas) het volgende akkoord is.
Als je dus de stijl van chicane of Bt leuk vindt is het een andere progressie dan de ASOT stijl bijvoorbeeld. Wat je zou kunnen doen is een paar tracks die je leuk vindt uitschrijven kwa bas noten en die progressie hanteren voor je eerste eigen tracks om het te leren. Als je dit onder de knie hebt kom je vanzelf in de fase om te gaan experimenteren met eigen chord progressies.

Dan moet je vervolgens nog de typische trance akkoorden aanslaan. Dit kan van simpel tot complex. Voor de herkenbare trance akkoorden stijl kun je het beste een omkering gebruikt van je akkoord met een simpele voicing. Dit klinkt lastig als je er net mee begint maar in gewone lekentaal is het eigenlijk vrij simpel.

laten we Am (a mineur als voorbeeld nemen)
een standaard Am akkoord sla je aan als: A-C-E
een omkering (er zijn er meerdere) van een Am akkoord is: E-A-C
Om nou de voicing techniek te gebruiken haal je de Bas noot van je akkoord uit het akkoord en deze speel je 1 oktaaf lager. In dit geval haal je dus de A uit het akkoord.
Je speelt dan A - E - C (de A is dus 1 oktaaf lager)

Dit doe je vervolgens voor alle andere akkoorden ook in je zojuist opgeschreven chord progressie.

zet ook maar eens een Arpeggiator op zo'n akkoord als je hem zo speelt, dan zul je horen dat er herkenbare trancepatronen ontstaan. De truuk daarna is dan met de bovenste noot te varieren in de toonladder om zo via de arpeggiator een soort van melodielijn te creeren.

Dit is een vrij simpele basis om mee te beginnen en een herkenbaar trance gevoel te krijgen in je track.

Als je dit goed onder de knie hebt ligt er een wereld voor je open voor de echt goeie trancetracks (subjectief :D) die heel veel gebruik maken harmonieen en progressies uit de klassieke muziek.

succes!

Back