transynthje

Wassenaar

Nieuwkomer
Hey allen,

De synthmicrobe kriebelt weer en ik dacht, laat ik eens wat synthjes googlen waarmee ik trance/dance mee kan maken.
Na de superzaag trhead doorgenomen te hebben hier op' t forum, vond ik de Nord Lead 3 het lekkerste klinken.

Op de Clavia site staat dit lekker demo'tje http://www.clavia.se/MP3s/MP3 files/Vasco&MillboyNR3demo.mp3

Alles schijnt met de nord lead 3 te zijn opgenomen, behalve de drums, die zijn gesampled.

Nu is mijn vraag aan jullie, welke synth raden jullie aan om soortgelijke muziek te maken als in de demo hierboven? Het liefst zou het een synth moeten zijn die nast vette sounds ook vette beats aan boord heeft of ze kan maken :B)

Bij de weg, ik werk liever met Hardware synths dan met softsynths en 't liefst ook wat budgetvriendelijk als het kan :p

Ik hoor het wel, alvast bedankt!

NL3 is wat duur voor de trancesound vind ik. Kijk eens naar een 2e handse JP8000.

Een site waar je ook veel mooie trance sound demo's vind is die van Vengeance Sound van koning trancepatch maker Manuel Schleis.

Vengeance Sound

Re: transynthje

Origineel geplaatst door Wassenaar
vette sounds...

... vette beats...

...Hardware synths...

... budgetvriendelijk...

Helaas, bestaat niet. Volgende vraag :).

Maar even serieus, streep van de bovenstaande er eentje weg en dan wordt 't misschien mogelijk. Wat je nu vraagt getuigt (helaas) van een gemis aan inzicht in hoe het werkt.

1) Vette sounds.

Vet is relatief. Vet is nog steeds niet eenduidig te definiëren. Belangrijker, "vet" hangt ook nog eens heel erg af van wat de rest van je track doet. Allemaal vette geluiden heeft geen nut - als alles vet is is niks het meer. Is de zaagtand in Benassi's "Satisfaction" vet? Nee, eigenlijk niet, maar die springt dankzij compressie en de rest van de track hard naar de voorgrond. Is de superzaag in Cygnus X - Superstring vet? Nou, eigenlijk ook niet, maar op het moment dat 'ie vet klinkt heeft 'ie de hele mix voor zich alleen; komt de rest er bij, dan houdt 't op.

2) Vette beats.

Een synthesizer is over het algemeen geen drumcomputer. Ja, je kunt met een synthesizer percussie maken, of het je bevalt is een tweede, want wat je over het algemeen hoort is sample-gebaseerd en het zijn dan ook nog eens zelfgemaakte samples die achteraf weer een hoop bewerkt zijn met allerhande apparatuur. Je bent veel en veel beter af met een goede library - voor snel en makkelijk, Vengeance Essential Clubsounds of zo.

3) Hardware

Hardware is beperkt in wat het kan en doet en er is geen magische doet-het-allemaal oplossing. Het is ook geen garantie dat dingen automatisch goed of beter klinken, dat ligt aan de persoon achter de knopjes.

4) Vriendelijk voor het budget

Tja, helaas. Deze shit kost allemaal geld, en het gaat harder omhoog als je meer in 1 apparaat wil proppen.

Wil je maken wat er in de demo gedaan wordt dan heb je ook nog eens outboard effecten nodig; denk maar niet dat er hier geen EQ, reverb of delay is gebruikt (en nog wel meer). Dat heb je niet op de Clavia bakken (behalve op de Nord G2). Wat ik in de demo hoor kan ik net zo goed met een Virus B maken, de echte interessante features van de NR3 worden niet eens gebruikt, behalve de polyphonic unison.

Re: Re: transynthje

Re: Re: transynthje

Origineel geplaatst door Yoozer
Dat heb je niet op de Clavia bakken (behalve op de Nord G2). Wat ik in de demo hoor kan ik net zo goed met een Virus B maken, de echte interessante features van de NR3 worden niet eens gebruikt, behalve de polyphonic unison.

Dit is wel zo ja....

Maar de NL3 klinkt wel beter dan een virus is mijn mening.
door die unison is ie ook in staat fijne pads te maken en minder menu's dan de virus.

Maar ach, je kan het ook met een knappe vst

Hmmmm, goed. Laat ons dan zeggen dat ik de PC zal gebruiken om beats te maken en dat ik Cubase dan gebruik met allerhande FX plugins voor de delay, EQ, reverb...etc...

Dan zou je kunnen zeggen... pfff, gebruik dan ook soft synths... . tja, dan moet ik mijn PC upgraden en daar heb ik niet echt zin in. :)

Een korg Triton zou natuurlijk mooi zijn...(altijd een droom geweest :) ) Alles in 1... maar beetje duur/overkill voor het geen ik hem zou gebruiken.

Ik heb nu een Yamaha QS300 workstaton, en het leuke daaraan is dat je gewoon heel snel een song kunt ineensteken via de 16 track sequencer zonder dat er een pc aan te pas komt. (daarom heet het ding dus ook een workstation :p )

Dus het liefst zou ik die QS300 Gebruiken om een externe synth aan te sturen die dus ook 16 tracks simultaan kan afspelen....hoop dat mijn bedoeling wat duidelijk is. (meestal zal het dus trance/dance worden)En dan valt JP toch al uit de boot?

Dus Yoozer, ik heb de onboard beats van je lijstje geschrapt.... wat stel je dan voor :p

thanks all.

Ha, de QS300 "Raver's Babe". Leuk ding, alleen wat weinig schuif- en draaiknoppen voor de controller :).

Als je 16 "parts" simultaan wil gebruiken kom je bij een Access Virus (B en C: 16 parts maar met reverb en delay gedeeld; TI, 16 parts met behoud van effecten) uit of een Waldorf Q (16 tracks waarvan 4 met hun eigen effecten). Daaronder zit Novation (Supernova) - die behoudt bij alle 8 tracks alle effecten. Daaronder weer de Novation Nova (6 parts met behoud van effecten), en daaronder komt de Nord, Alesis Ion/Micron, Korg Radias (4 parts). Nog lager en dan zit je bij de JP, AN1x, MS2000 die allemaal 2 parts hebben.

Van deze is de B in mijn nooit zo bescheiden mening het voordeligste voor wat 'ie biedt.

Effecten (zeker reverb) kunnen ook een hoop CPU-kracht kosten; om dit op te lossen kun je een track op "freeze" zetten. Het resultaat wordt dan omgezet naar een enkele .wav file die minimale CPU-kracht vereist om afgespeeld te worden. Dit is bij softwaresynths juist makkelijk omdat je verder niks om hoeft te zetten of wachten moet tot alles is afgespeeld.

Laatst gewijzigd:
uber vette tip van die Vengeance music trouwens !!

Man man.... op de Sounds page --> Incubation V2 en V3 voor de Access C .... it's all I ever need :p
Wat een lekkere soundjes :)

I got's to get me a Virus C

Then again.... op die zelfde soundpage -->Nordish by Nature voor de Nordlead /rack 3.... man man man.....

I got's to get me a Nordlead as well ... hehehe....

Dat wordt moeilijk kiezen tussen die twee.... :(

Hoewel afgaand op die demo's, de Nordlead me iets beter in de oren klinkt.

Laatst gewijzigd:
Je ziet meteen dat je die sounds met veel synths kan maken....

let wel op, die unison van de NL3 is best geinig want je houd gewoon 24 stemmen.
Bij de virus kost je unison gewoon veel meer stemmen.

Die nordlead 3 lijkt niet zo evident om te kopen... Bijna nergens tweedehands te vinden, en nog minder nieuw :)

Ik vind dat de Supernova II van Novation al een stuk veelzijdiger is dan een Nord Lead 3(eigenlijk vind ik dat al van een Virus B) en een stuk goedkoper. Ik heb de Supernova II gehad, een perfecte trancebak als het moet. De meest uitgebreide versie heeft 48 stemmen en is 8 part multitimbraal, ipv 4 parts bij de Nord Lead. Bovendien heeft ie verschillende fx per part, iets wat ik bij de Nord Lead altijd al mis.

Momenteel gebruik ik de Nord alleen nog om andere synths te layeren en er komt een keer een moment dat ik m vaarwel ga zeggen, hou de advertenties maar in de gaten...

Als ik dan die soundset voor de supernova II beluister op die Vengeance site, dan klinkt die toch wat te braafjes/clean tegenover de virus / nord...

En die Nexus soft.... tja.... dat lijkt me wel zeeeeeeer lekker.... is eigelijk een all in one solution ook als je er zo'n Beats expansion pack bj koopt...

Aaaargh,keuzes !! :(

Als ik dan die soundset voor de supernova II beluister op die Vengeance site, dan klinkt die toch wat te braafjes/clean tegenover de virus / nord...
:(

Ik zou niet teveel afgaan op voorbeeldjes, de Supernova is een van de ergste ragbakken die ik ooit gehad heb, het is maar net wat je ermee doet. Het is in ieder geval niet moeilijk om er smerige geluiden uit te halen, ik maak zelf hardcore dus neem het van me aan.

Ik vind de Nord Lead juist erg braaf vergeleken met de Nova en Virus.

Even een andere gedachtenpiste aanboren.... Wat denken jullie van de Roland SH-201 of de Korg Micro-X.
Het zijn geen Clavia of Access toestellen, maar kosten wel een stuk minder natuurlijk.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik geen kaas heb gegeten van syntheze. Dus een Virus of Nordlead is zonder meer overkill en de leercurve zal redelijk stijl zijn.

Dus misschien met een SH-201 beginnen om het onder de knie te krijgen? Alhoewel ik soms commentaar lees dat ie niet zo goed klinkt. (plat, dun, plastiekerig).

Zouden juliie de SH-201 over de korg micro-x kiezen?

Greeeeeetz.

de sh-201 is een leuk ding, helemaal voor beginners. vrijwel alles is eenvoudig te bedienen vanaf het paneel. qua sound lijkt hij op de jp-8000,toch wel een bekende trance synth.

ga er eens mee spelen bij feedback ofzo

Als het om de hardware gaat en je hebt een beperkt budget zou ik simpelweg een virus b of nog goedkoper een a op de kop tikken. De Clavia 'sound' is prima maar je moet idd die uitbreidingen kopen wat ook weer extra is. Beetje jammer!
Heb tevens nord modulars gehad met uitbreidingen en daar veel plezier aan beleeft. Het geluid is vol en klinkt als een bus
maar ze zijn met uitbreidingen 2e hands toch nog wat duurder als de virus.
Supernova is een leuke aanvulling maar dat vind ik meer geschikt voor alles rondom de lead. Leads op een supernova zuigen zwaar. Daarnaast vind ik de fx op de nova oppervlakkig klinken. JP8000 is prima maar heeft slechts 2 parts en is 8 noten polyphone. Leuk voor d'r bij zou ik zeggen. Leads zijn geweldig als het daar puur om gaat. Denk aan 'superstrings' van cygnus.

Tja zo zie je maar weer, ieder 't zijne dus is het altijd verstandig eerst goed te gaan luisteren.
Ik vind de virus kwa hardware nog altijd de allround trancebak bij uitstek. Simpel kwa gebruik. fx, per part (en dat zijn er 16) en de fx is goed, specially de delay.

Laatst gewijzigd:
Even een andere gedachtenpiste aanboren.... Wat denken jullie van de Roland SH-201 of de Korg Micro-X.
Het zijn geen Clavia of Access toestellen, maar kosten wel een stuk minder natuurlijk.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik geen kaas heb gegeten van syntheze. Dus een Virus of Nordlead is zonder meer overkill en de leercurve zal redelijk stijl zijn.

Dus misschien met een SH-201 beginnen om het onder de knie te krijgen? Alhoewel ik soms commentaar lees dat ie niet zo goed klinkt. (plat, dun, plastiekerig).

Greeeeeetz.

Ik vind de Nord Lead 3 heel makkelijk om mee te werken, vooral door de ledjes die aangeven welke kant de knoppen op staan. Wat dat betreft is het een perfecte synth om het gebeuren mee onder de knie te krijgen. Maar ik ga ervan uit dat dit je eerste en voorlopig enige synthesizer wordt en geloof me, dan wil je zo veel mogelijk parts tegelijk kunnen gebruiken. Ik zou voor de Virus gaan, krijg je geen spijt van.

De Micro-X is een finaal ander apparaat. Leuk, maar helaas wel een beetje fragiel - naja, dat heb je voor die prijs. Ik gebruik 'm gewoon als module, ik hoef het toetsenbord nog niet eens aan te raken. Het ding is ook op samples gebaseerd, dus tenzij je iets mist in de QS qua goede realistische geluiden zou ik het niet doen.

De 201 is al wat interessanter voor je.

Juist niet; voor alles heb je een knop tot je beschikking. Overkill is niet gedefinieerd door de prijs van het ding, maar door de featureset; de TI gaat heel diep en kost veel, de Micro Q gaat ook heel diep maar is veel goedkoper.

Dan koop je 'm tweedehands en verkoop je als je 'm weer ontgroeid bent. Ik heb 'm hier op het forum al voor rond de 350-400 gezien.

In jouw situatie wel :).

Als je nu alleen de QS hebt is de 201 sowieso een hele nieuwe wereld. Het nadeel is wel dat je geen 16 parts multitimbraal hebt.

Back