Cubase Freeze van External Effects, kan dat?

Hanz

Anonieme Analogist
Nou ja, de vraag lijkt me duidelijk:
Cubase Freeze van External Effects, kan dat eigenlijk uberhaupt wel?
Het gaat me in dit geval m.n. om de huidige versie Cubase 4.02.

Achtergrond: Eigenlijk gebruikte ik de freeze functie amper omdat ik niet veel gebruik maak van plugins, en wat ik gebruik is DSP, of ruimschoots onder wat m'n computer kan leveren qua CPU power.

Maar goed, ik ben een grote fan van External Effects in Cubase, vind ik een hele efficiente manier om m'n stapel heerlijke vintage hardware op een verantwoorde 'moderne' manier in te kunnen zetten. En dan heb je soms net een speciale combinatie van settings gemaakt waarmee alles heerlijk klinkt, zodanig dat je dat wel even vast wil leggen om later (of ergens anders) goed af te kunnen mixen / verder verwerken etc.

Ik ben bekend met de normale manier van Export -> Audio Mixdown en dan automatic import, maar vind dat een beetje omslachtig werken.
Ik moet vooraf zeggen dat ik niet de gedachte had dat dit kon met freeze, maar goed, toch maar eens opgezocht. Kwam ik in de handleiding toevallig op het stukje op blz. 24 van de Operations Manual. Daar staat dus gewoon: "Just as when working with regular vst instruments and effects, you can also choose to freeze external effects and instruments". Voor details wordt dan doorverwezen naar de Plugin Reference. Minder mooi, want daar staat dus helemaal niets over dit soort freeze.

Kortom, ik ben nog niet veel verder. En als ik het gewoon 'probeer' dan is het resultaat gewoon nada, noppes, nix.
Dus! Iemand dit wel eens geprobeerd?
Of is het soms een teaser voor de C4.1 patch, en ben ik morgen misschien heel gelukkig? :D

Staat in dit geval freezen niet gewoon gelijk aan het opnemen van je inputs.
lijkt mij een beetje nonsense... maar ach en wee.

Re: Cubase Freeze van External Effects, kan dat?

Origineel geplaatst door Hanz
Of is het soms een teaser voor de C4.1 patch, en ben ik morgen misschien heel gelukkig? :D

Morgen? Vandaag dus, komt ie vandaag uit?

Je kan alleen tracks met of zonder inserts freezen. Wil je meer dan zul je een mixdown moeten maken van je betreffende kanaal/kanalen (je kan je fx-sporen bijvoorbeeld downmixen).

Volgens mij kun je ze inderdaad niet freezen je externals. Je zult ze toch moeten exporteren via de audioexport ben ik bang. Misschien dat ze op cubase.net nog tips hebben hierover.

Succes d'r mee :D

Oja 4.1 is geland op de Steinberg ftp :D :D :D

Kan iemand mij ff in het kort updaten wat je met dat nieuwe External Effects in Cubase kunt? Of een linkje.. Ik ben wel benieuwd, ken het namelijk niet..

Hm, met de 4.1 update is er dankzij de free routing best veel veranderd op dit punt, als ik het goed begrijp.

Free Routing + Recording from Summing Objects

Version 4.1 gives you complete freedom when routing audio in your project. The new routing capabilities allow totally unlimited routing between group channels regardless of their order, and supports sending from groups to FX returns as well as from FX returns into group channels. For even more flexibility, audio tracks can not only send signals into groups and FX returns with help of the pre fader sends, but now also patch signals post fader from the output tab to group channels and FX returns. Another highlight of the new routing system is the ability to re-route signals of all summing objects such as buses, FX returns and groups directly into audio tracks allows the user to instantly re-record signals from summing objects onto audio tracks in real-time. This allows extremely easy creation of stems (sub-mixes of instrument groups or sections such as drums and backing vocals).

Maar eens kijken of dit misschien wat mogelijkheden biedt.

Succes met pielen Hanz! Ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn ;)

Origineel geplaatst door Arv
Kan iemand mij ff in het kort updaten wat je met dat nieuwe External Effects in Cubase kunt? Of een linkje.. Ik ben wel benieuwd, ken het namelijk niet..

Is niet nieuw Arv, zit er al in sinds SX3.0. Het is heel simpel, je sluit een FX aan op dedicated i/o's van je soundcard, je drukt op F4 waar je zorgt dat Cubase je FX 'ziet', en voila, je kan je hardware FX precies zo gebruiken als ware het een VST. Dus ook volledig latency gecompenseerd. Afhankelijk van de midi implementatie van je hardware heb je er ook total recal op.

Ik ben er ook een groot fan / gebruiker van. :halleluja

En ja hoor... het werkt in C4.1!
Helaas niet op de 'freeze' manier zoals in de handleiding staat (ook in de updated versie) maar wel via free routing + recording from summing objects.
Werkt trouwens alleen met de volle versie van C4, niet met de Studio versie...

Voorbeeld:

Audio track #1 met opgenomen synthje.
Deze track heeft een send naar FX channel #1
FX channel #1 is een FX channel waarop een hardware delay External FX staat als insert.

Group #1 is een Group channel.
Output van audio channel #1 en FX channel #1 'verhuis' je van de standaard output bus naar naar deze Group channel #1.

Maak nu een Audio track #2.
Zet de input van deze audio track op Group #1.
Activeer recording en speel de track af.
In Audio track #2 wordt nu het complete effected track #1 'geprint'...

Werkt toch een stuk prettiger dan de omslachtige export en re-import van een gerenderde track, IMHO. :)

Laatst gewijzigd:
Helaas niet op de 'freeze' manier zoals in de handleiding staat (ook in de updated versie) maar wel via free routing + recording from summing objects.

dat is inderdaad top.
heb het net ook ff geprobeerd met VST FX en VST instruments en adat ingangen, werkt perfect. realtime bouncing in je project vanaf je vsti midi spoor. daarnaast realtime je hardware op audiosporen mee renderen met alle vst fx op aparte sporen. en dat gewoon terwijl je het project speelt, je ziet al die sporen verschijnen tijdens het spelen.

Ik ben gelukkig

:halleluja

(mits mijn creamware kaart bljft werken, wat tot nu toe zo is, op 44.1 khz)

Voorbeeld:

FX channel #1 is een FX channel waarop een hardware delay External FX staat als insert.

Output van audio channel #1 en FX channel #1 'verhuis' je van de standaard output bus naar naar deze Group channel #1.

Werkt toch een stuk prettiger dan de omslachtige export en re-import van een gerenderde track, IMHO. :)

Klinkt goed hoor!!! Lang leve Free routing dan maar :D

Voorbeeld:

Dus je kan in C4 een group als input op een audiotrack kiezen! Dat is vet.. (ik zit nog steeds op SX3 wegens geen noodzaak tot updaten naar 4 maar dit is dan wel weer erg leuk imho.)

Maar is het in jou voorbeeld niet nog veel simpeler om je HW delay als INSERT op je audio #1 te zetten? En dan audio #1 als input op op audio #2 te kiezen? Mits je een dry/wet regelaar op je delay hebt kan je dan MI hetzelfde resultaat bereiken.

Origineel geplaatst door Fles
Maar is het in jou voorbeeld niet nog veel simpeler om je HW delay als INSERT op je audio #1 te zetten? En dan audio #1 als input op op audio #2 te kiezen? Mits je een dry/wet regelaar op je delay hebt kan je dan MI hetzelfde resultaat bereiken.

Ja dat kan, maar ik heb liever origineel spoor en effected spoor los van elkaar, handig voor afmixen in latere instantie.
En ik moet zeggen, ik gebruik erg graag FX channels, helemaal nu je gewoon kan cross-senden tussen FX channels onderling (kon vroeger alleen met group channels).
Natuurlijk kan voorbeeldje simpeler, waarschijnlijk zal ik alleen effected spoor terug bouncen naar een track.
Plaats ik alle effect returns in een folder, lekker opgeruimd... :D

Ja dat kan, maar ik heb liever origineel spoor en effected spoor los van elkaar, handig voor afmixen in latere instantie.
En ik moet zeggen, ik gebruik erg graag FX channels, helemaal nu je gewoon kan cross-senden tussen FX channels onderling (kon vroeger alleen met group channels).
Natuurlijk kan voorbeeldje simpeler, waarschijnlijk zal ik alleen effected spoor terug bouncen naar een track.
Plaats ik alle effect returns in een folder, lekker opgeruimd... :D

Door jou external effect verhaal, ben ik maar weer eens wat kabels gaan veranderen en heb ik mijn Motif maar als external instrument gepatched, da's toch wel handig!

Bedankt voor de inspiratie Hanz :D

Origineel geplaatst door quifster
dat is inderdaad top.
heb het net ook ff geprobeerd met VST FX en VST instruments en adat ingangen, werkt perfect. realtime bouncing in je project vanaf je vsti midi spoor. daarnaast realtime je hardware op audiosporen mee renderen met alle vst fx op aparte sporen. en dat gewoon terwijl je het project speelt, je ziet al die sporen verschijnen tijdens het spelen.

Ik ben gelukkig

:halleluja

(mits mijn creamware kaart bljft werken, wat tot nu toe zo is, op 44.1 khz)

Even voor de duidelijkheid, dit vervangt dus gewoon de export track, of het bouncen? het zou wel iets sneller gaan, maar wat is hier verder dan nog zo vernieuwend aan? (het is niet alsof het eerder niet kon oid ;))

Origineel geplaatst door nomore
Even voor de duidelijkheid, dit vervangt dus gewoon de export track, of het bouncen? het zou wel iets sneller gaan, maar wat is hier verder dan nog zo vernieuwend aan? (het is niet alsof het eerder niet kon oid ;))

nee op deze manier kon het eerder niet.
erg handig.

Back