Advies voor voor synt ?? please

Volgens mij zijn alle adviezen veels te hip...

zeker vooor de top 1000 en feest muziek..

maar het is maar mijn mening....

je kunt beter een motifje , fkorg triton daarvoor kopen..het beste een wat oudere versie..de nieuwe gaan ook al weer te"hard..in het hele hippe..)..het allerbeste zijn de nietzeggende feestdozen van ROLAND..(oei dat worden weer boze reacties..

Ikzelf zou denk ik gaan voor een Yamaha CS6x..toch wat knopjes, goede basis sounds en zeker ver binnen het budget..kun je er nog een mengtafeltje met effecten tussen hangen..zal meer van invloed zijn op de sound als de sound engine itself..thusi klinkt het gewoon heel anders dan in de boerenschuur en dan is de CS6x een topper !! vanwege zijn heldere sound. Want je wilt toch wel gehooord worden neem ik aan..

Murc :kimono:

gezien het feit dat het gebruik altijd live zal zijn is je punt best goed Murc.
Ik wil graag mn Yamaha PSR740 blijven gebruiken, en wanneer nodig deze koppelen aan een effectenbakje.
Maar om veelzijdiger te worden zoek ik daarnaast een synt met zelf te bouwen leads, strings, etc.
De stijl van de eigen muziek van het bandje zal namelijk waarshijnlijk iets weg gaan hebben van accoestische nr's in een band-jasje gestoken. Waarbij ik me voorstel dat er dan een mooie basis onder een liedje moet worden kunnen gelegd dmv een lead die bij het karakter van het liedje past, en dus niet uit een rijtje leads is gekozen, maar waar ik zelf aan kan sleutelen.
een motif vind ik teveel van hetzelfde hebben met wat ik al heb staan. Zoiets lijkt me een moie investering over een paar jaar ter vervanging van deze Yamaha. Het moet dus iets complementairs zijn...

supergeluid hoeft er niet uit te komen, dan was ik wel gaan sparen voor een top-apparaat van nu, maar het moet de zaal wel doen geloven dat er een heel aardig setje op het podium staat. De sound van de band moet niet gaan lijden onder de beperkingen van mijn sounds...

Origineel geplaatst door Zjos
of is de draai/schuif-kwestie dit een kwestie van wennen?
Het is sowieso wennen omdat je de knoppen op de Ion zo vaak rond kan draaien als je wilt - deze hebben geen vast begin/eindpunt. Die van de Nord wel. Schuiven - nou, eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook prettiger bij sommige dingen, zeker omdat de stand van de schuif je vertelt wat je kunt verwachten qua geluid. Maar als je er even mee gewerkt hebt is het heel goed te doen.

De CS6x suggestie is niet zo gek; qua geluid zit er ook een hoop dance- en synthesizer-spul in en het is een toetsenbord dat fijn speelt. Bewerken van de geluiden is wat lastiger, maar je kunt de belangrijkste parameters aan de knoppen toewijzen. Heb er zelf ook even mee mogen werken.

allemaal erg bedankt voor de ideeen en adviezen.
Ik ga gewoon eens elke optie uit-testen en daardoor mijn keuze bepalen.

In ieder geval bedankt voor de snelle inburgeringscurses in de Synth-wereld.

grts,
Jos

Ja, Ion: goed! We hebben er zelfs een hele thread over hier, met meningen van voor- en tegenstanders. Daar kun je wel even mee vooruit. :) In ieder geval is het display ontzettend prettig: visualisering van wat je doet; dat is gewoonlijk wel anders bij draaiknopsynths (alhoewel gewoon proberen minstens zo leerzaam is). En inderdaad: vanwege de vele filters en opties is de Ion binnen zijn soort momenteel dé emulatie-synth (andere synths nadoen). Misschien minder eigen karakter, maar dat is ook niet wat je zoekt, toch? Het toetsenbord is inderdaad een beetje brak; er lekker op loos gaan lukt niet, vind ik - alhoewel gewenning helpt, uiteraard. In tegenstelling tot bij de Nords (Nordrack + midi-keyboards, zoals Yoozer al zei) is een Micron (Ion-rack) hier geen goed alternatief, aangezien daar weinig knoppen op zitten. Maar misschien vind je zelf het Ionklavier wel hartstikke fijn; gewoon even ergens uitproberen! (geldt voor elke synth trouwens, als toetsen zo belangrijk voor je zijn)

Effecten: als je een tweedehands Ion koopt, dan heb je nog geld zat over voor een leuke tweedehands effectenbakje. Zo groot hoeft die namelijk niet te zijn: vooral reverb en delay, de rest kan ook wel met de Ion.

Zijn er ook treads waarin de forumbezoekers wat demo's hebben gezet van de Novation Ks4, Alesis Ion, Yamaha CS-6X, en zulke jongens? (met links die nog werken)

Ben wel even benieuwd wat de ervaren-gebruikers er uit kunnen halen. Aangezien dat mij bij het uittesten in de winkel nog niet gaat lukken, maar wel wil weten wat ik er met veel inzet en geduld in de toekomst uit zou kunnen halen...

Solo-sounds of juist de warme achtergrond sounds met goede rustige golven...
Ik zoek niet voor Techno-muziek of iets dergelijks, maar karakter-gevende sounds voor een bandje on stage.
een lead moet dus wel hout snijden maar niet deboventoon voeren,
bij de solo-sounds mag er juist wel boven de gitaren uitgebrult worden zonder dat het geluid harde hoeft...
(wat ben ik toch een lastige jongen..)
}:|

Solo-sounds of juist de warme achtergrond sounds met goede rustige golven...
Ik zoek niet voor Techno-muziek of iets dergelijks, maar karakter-gevende sounds voor een bandje on stage.
een lead moet dus wel hout snijden maar niet deboventoon voeren,
bij de solo-sounds mag er juist wel boven de gitaren uitgebrult worden zonder dat het geluid harde hoeft...
(wat ben ik toch een lastige jongen..)
}:|

cs6x lijkt geen sledchte keus..wil je wat meer keuze aan sounds met name een wat breder palet,
dan is ook de KORG X50 misschien een mogelijkheid.

bijkomend voordeel is dat de X50 bijzonder gemakkelijk te vervoeren is..5 kilootjes en 2 enorme handgrepen...

de CS6x is toch alweer 13KG...maar tordeert ook een beetje bij het oppakken...niet so solide dus...(vind ik..)

MAAR on stage ziet het eigenkijk NIET zo geweldig uit.zo'n X50 een klein dingetje...en dat speelt soms ook weer een rol.

de uitstraling van de OBERHEIM, en de
achterkant van de Oberhein is daarentegen helemaal okay...daar staat iets.synthesizer historie ondanks het Viscount gebeuren..met het merk

.maar de Oberheim heeft WEL eeen heel eigen geluid en is daarom denk ik niet zo geschikt..

Over de ION kan ik dit weekend een oordeel vellen....in de eigen huischkamer..mocht dat wat oplevereen dan zal ik dat nog laten weten...

Murc

:walker:

goede uiteenzettingen.
Ik denk dat een Yamaha Cs-6x evenals alle andere instrumenten gewoon netjes behandeld moet worden tijden het vervoer, dan ben je vaak al een stuk verder.

de Korg x50 heb ik al eens bekeken, ik vind het alleen zo giga link dat die op de feedback site wordt aangekondigd met "Een zeer goeie keus voor wie zijn eerste synth zoekt!"
dat maakt mij altijd al een heel stuk minder warm over een instrument...

Uitstraling is wel een grappig extra'tje voor op een podium, maar toch meer om te showen aan de niet-muzikanten. Eigenlijk moet ie gewoon giga veelzijdig zijn. Als je er een trompet, orgel, rhodes, en strings op kan bewerken naar je eigen smaak en wil, dan is het helemaal perfect. en als je er dan ook nog een lead uit kan pompen met een golf erin die naar je eigen snelheid, pitch-verschil, en volume-verschil is ingesteld, dan ben ik de koning te rijk.

Even over de Cs-6x, als ik het goed las bouw je daar je geluiden door 4x te kiezen uit 16 voicings die weer bastaan uit enkele geluiden... Maar kan je ook instellen wanneer een filter vol gas geeft en afneemt, en met welke regelmaat?

ben benieuwd Murc, naar je vindingen komend weekend, iig veel speel-plezier ;)

je zoekt gewoon een allround bak
en dan lijkt me een ion prima eigenlijk. vrij behoorlijk te proggen
er zitten idd filteremu's op, maar wat je ook kiest het blijft klinken als een ion, dus verwacht geen enorme diversiteit in soundkleur zeg maar.
wel naturlijk soort sounds, bassen, pads, fluitende vogeltjes, beetje strings
lekkere bak, lekker klooien, die toetsen vallen wel mee. als t niks is verkoop je m voor de zelfde prijs weer door

pluspunt van de ion voor live> de leds in de wheels.. zo flashy, je hoeft er niet eens meer op te spelen :D
nadeel>hangt snel op een overdosis aan midiinfo

aanvulling op mn eigen tekst; iets verkeerd geformuleerd van mezelf.
Na mn bevindingen van tips en dergelijke hier op het forum zoek ik een synth die tamelijk beperkt is, maar daarin geheel naar eigen smaak in te vullen. Dus de bovengenoemde instrumenten geheel naar eigen smaak kunnen uitvoeren.
Denk ik ;)

de Korg x50 heb ik al eens bekeken, ik vind het alleen zo giga link dat die op de feedback site wordt aangekondigd met "Een zeer goeie keus voor wie zijn eerste synth zoekt!"
dat maakt mij altijd al een heel stuk minder warm over een instrument...

Reactie Murc

voor de meeste verkopers is alles eigenlijk..

leuk als je eerste synth , maar DEZE moet je hebben voor MAAAARRR 3600 Euro en gratis bezorgd... verkoop gelul...

Al die teksten van die lui moet je gewoon deleten..kijk gewoon naar het product !! maar vooral wat wil IK, en wat is daar geschikt voor...

de X50 is WAAR voor je geld...liever iets waar ze meer aan kunnen verdienen dus...duurder met allerlei toestanden die je nooit gaat gebruiken..!

Daarnaast kunnen ze zelf die dingen maar net aansluiten ( het staat vaak niet eens aangesloten.....waarom is dat nu weer..kunnen we dan genieten van de fraaie doos..? even een akkoordje spelen....dozenschuivers noemen we dat..
maar enkelen die deze uitzondering bevestigen..en dat is niet erg..maar moet je wel in het achterhoofdje houden..

ik heb weleens een Roland V synth katen demonstreren..dat was pas echt lachen, goede man kon alleen oplezen wat er afgedrukt stond in de folder en op het apparaat zelf.
Verbaasde me daarover, want het liefst verkopen ze Roland spullen..verdienen ze het meeste aan..volgens mij.

GA dus vooral 2e hands kopen is MIJN advies..nooit naar de winkel !!!

Murc

:yamaha:

Even over de Cs-6x, als ik het goed las bouw je daar je geluiden door 4x te kiezen uit 16 voicings die weer bastaan uit enkele geluiden... Maar kan je ook instellen wanneer een filter vol gas geeft en afneemt, en met welke regelmaat?

ben benieuwd Murc, naar je vindingen komend weekend, iig veel speel-plezier ;) [/B]

de cs6x is een rompler..die sounds kun je zowel synthetiseren, is filteren aanpassen...alsmede dat je meerder sounds kunt combineren..= layeren.
de kracht zit bij de cs6x in het morphen via 2 DEZELFDE sounds ,,effe simpel..2x dezelfde sound editen en save je heel oimpel met elk 1 knopje. die 2 sounds kan je dan weer weer mixen.via het modulatie wheel....dat klinkt zeer dynamisch.

Je moet het juist simpel houdem is mijn devies...vooral GEEN 16 sounds willen layeren...

Murc

Dat de synth-afdeling geen sterke kant is in de meeste winkels was mij ook al behoorlijk opgevallen.
idd veel synths niet eens aangesloten...
wat kom ik er dan doen, denk ik dan :s

maar erg bedankt, ik weet ondertussen zo'n beetje waar ik naar moet kijken en wat ik kan verwachten.
Ik ga wel ns ff fijn de tweedehands-websites af.

bedankt allemaal iig.

toch nog weer ff een vraagje.
Door de midi out van het ene keyboard te linken met de midi in van de andere, en andersom. Kun je dan alle geluiden van de ene op de andere spelen, en andersom of heb je daar een zogenaamde Midi-Interface voor nodig?

Kan je ook het geluid van je keyboard x laten spelen op keyboard y, terwijl je het geluid van y op x speelt? dit ivm een effectbakje die maar aan één van de twee wordt gekoppeld..

En kun je het verdelen van je geluiden over de twee toestenboarden vastzetten in pre-sets, of moet dit allemaal terplaatse?

Door de midi out van het ene keyboard te linken met de midi in van de andere, en andersom. Kun je dan alle geluiden van de ene op de andere spelen, en andersom of heb je daar een zogenaamde Midi-Interface voor nodig?

Ja dat kan je. Soms wordt dit gebruikt om vanaf een master keyboard een ander aan te sturen, of soms om met één klavier twee synthesizers te layeren. Zoek eens op naar de trefwoorden: MIDI in-out-thru, Local on, Local off.

Kan je ook het geluid van je keyboard x laten spelen op keyboard y, terwijl je het geluid van y op x speelt? dit ivm een effectbakje die maar aan één van de twee wordt gekoppeld..

Dat is mogelijk maar in beperkte mate (en afhankelijk van synth tot synth - heeft de desbetreffende synth een audio in, meerdere out's enz..) Ik heb de indruk dat je het verschil tussen MIDI en audio nog niet helemaal beheerst. MIDI is geen drager van geluidsinformatie, het is enkel een "sturingssignaal". Een duidelijk MIDI artikel in het nederlands vindt je op http://nl.wikipedia.org/wiki/MIDI

Ik ga eerst wel ns die tweede synth halen, en dan naar lieverlust experimenteren, uitzoeken, en uitvogelen hoe ik de geluiden kan combineren...

Dankjewel iig

Back