Yamaha synth samplen

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Ik heb vandaag te horen gekregen dat een kennis van me een Yamaha synth/keyboard/workstation heeft gekocht :okdan: ...

Ik zou daar graag wat van gaan samplen en met name de Super Articulation sounds ( 23 stuks) + misschien wat extra's...

Wil dat gewoon gaan doen door de samples op een usb stick of zo te plaatsen of in zijn cubase LE of zoiets.
In WAV. format.

Doel is de (multi?) samples met articulation en al in mijn software sampler te gaan stoppen. En zo dus nieuwe patches op acoestisch gebied erbij te gaan krijgen...

Hoe kan ik nu het beste,snelste en toch goed te werk gaan, wanneer ik bij hem ben? Zijn synth heeft zeer vermoedelijk usb...

Wat raden jullie mij aan ?

Die super articulation voices zijn op zich al multisamples (hoeveel weet ik effe niet) en als je dat goed wil samplen dan zou je eigenlijk als volgt te werk moeten gaan:

Eerst selecteer je een te samplen super art. voice op de yamaha. Vervolgens sample je de uitgang van de yamaha (in stereo) en dan van elke toets bv 8 samples (multisample dus). Het velocity bereik is van 0..128 dus met 8 multisamples sample je om de 16 velocitywaardes. Omdat het met de hand nooit lukt om van een 5 oktaafskeyboard elke toets op 8 niveaus te samplen zou ik voor aansturing via sequencer kiezen:
Laat je sequencer de yamaha toets 1 spelen op velocity niveau 128.
Laat je sequencer een seconde niets doen, zodat er tussenposen ontstaan
Laat je sequencer de yamaha toets 1 spelen op velocity niveau 128-16=112
Laat je sequencer een seconde niets doen
Laat je sequencer deyamaha toets 1 spelen op een velocity niveau van 112-16=96
enz enz
Als je klaar bent met toets 1 ga je naar toets 2 en herhaal je bovenstaande.
Voordeel van bovenstaande wijze is dat zowel het aanslaan van een noot als het samplen vanzelf gaan.

Aandachtspunten:
- geheugen: op bovenstaande wijze slurpt dat natuurlijk sample geheugen op. Je zou kunnen besparen door ipv8 bv 4 multisamples te kiezen per toets.
- niet elk instrument heeft een 5 oktaafsbereik. Neem de super art voice van een trompet. Een trompet heeft een bereik van ca 2 tot 2,5 octaaf. Je hoeft dus ook alleen maar dit bereik te samplen. Ook hiermee bespaar je geheugen.
- als het samplen klaar is en de wav files staan ter beschikking, importeer ze dan in een wav editor om ze te bewerken. Haal de 1 sec pauses tussen de noten weg en probeer de boel wat te comprimeren. Niet te veel anders ben je net die super articulation kwijt.
- Vervelend zijn de SA voices die bv effecten hebben. bv de sweet trumpet van de yamaha heeft een bepaalde galm die je niet kan uitzetten op de yamaha. De galm is onderdeel van de sound. Wil je dit goed samplen dan moet je de sample net zo lang door laten gaan totdat de galm is uitgestorven, dusssss..... meer geheugengebruik.

Re: Yamaha synth samplen

Origineel geplaatst door jaccis
Wat raden jullie mij aan?

Om te sparen en zelf zo'n ding te kopen. In de tijd dat je hier vanalles hebt gepost om maar zo goedkoop mogelijk aan bepaalde dingen te komen had je net zo goed extra uurtjes kunnen overwerken zodat je nu ook een Motif XS had gehad. Penny wise, pound foolish.

Zet de effecten uit en koop je dit: http://www.samplerobot.com/index_b.php

Hoef je ook nog niks met de sequencer te doen en je kunt tijdens het proces gewoon koffie drinken. Of beter nog, het 's nachts laten lopen als die vriend van je z'n computer toch even niet nodig heeft.

Wauw, dat ziet er functioneel uit :{ , had er nog nooit van gehoord...

Zou ik de voledige versie nodig hebben om hem gewoon te laten lopen en koffie te drinken ? :D
Zou een demo al volstaan?

je hebt ook nog sampleit van de makers van cdxtract

en emu`s emulator x2 kan ook samplebanken van hardware maken

Emulator X is erg compleet ja... Maar je hebt er verplicht een hardware natif iets bij nodig meen ik me te herinneren :(

Origineel geplaatst door jaccis
Emulator X is erg compleet ja... Maar je hebt er verplicht een hardware natif iets bij nodig meen ik me te herinneren :(
een emu xboard, xmidi (usb midi adapter) of geluidskaart
bij het volledige pakket a 285 euro als ik me niet vergis zit al een "dongle"

Ik snap niet dat je een sample based instrument zou gaan willen multisamplen. Dat is geen samplen meer, maar een veredeld soort postzegelverzamelen.

Als er iets interessant is dan zijn het wel de 'kale' geluidsgolven (de ruwe samples dus) ... die moet je dus zonder effecten en filters aan een voor een gaan leegtrekken. Dan kan je daarna alles fijn gaan nabouwen in je sampler. Maar goed, dan had je natuurlijk beter gewoon een motif rack kunnen halen in de tussentijd.... ;)

Multisamplen / leegtrekken van synths vind ik eigen meer zinvol (en leuker) als het gaat om oude (analoge / FM etc.) en/of monofone bakken....dat je dus je oude synths polyfoon maar dan nog ben ik nogal oldskool: ik vind het interessanter om zo klein mogelijke 'kale' samples te pakken, misschien op twee of drie velocity layers en om de 4 of zelfs 6 (E + A#) noten....het liefst neem ik voor de attack en voor de sustain een andere sample: een korte sample voor de attack en een geloopte sample voor de sustain (en de release). Daar zit niet alleen meer 'sport' en creativiteit in; je krijgt ook veel sneller verassende geluiden in plaats van slappe kopieen van het origineel.

Back