't is bekend dat de Unitor8 niet zo eenvoudig te installeren is ....
Ik gebruik reeds enige tijd 2 Unitors8 en heb er, eenmaal geinstalleerd, geen problemen mee. integendeel!
Je hebt eigenlijk 3 dingen nodig, wil je de seriële versie (en de USB versie ook ...) aangenaam kunnen gebruiken in XP.
1) de driver (unidrv227)
2) de Unitor8 Control (versie 3.x) software
3) de Unitor8 updater 1.3.1
Deze 3 benodigdheden heb ik verpakt in een Zip-file, en kan je vinden op;
Sendmefile.com - The Ultimate File Hosting system, Free File Hosting, any file type, Unbelievably Fast download speed
Het "moeilijke" aan de installatie van de Unitor8 in WindowsXP is, dat de driver zich niet juist laat installeren, zonder zelf in te grijpen ...
Goed, hoe ga je nu te werk;
Waarschijnlijk had je eerder al, nog vóórdat je bovenstaande bestanden had gedownload, al geprobeerd om de Unitor8 te installeren!
Mocht de driver reeds ten dele geinstalleerd zijn, MOET je deze verwijderen alvorens een nieuwe driver of update te installeren
voor de Unitor8 ...
Daarom, ga naar "Deze computer" en klik rechts, zodat je "Eigenschappen" kan kiezen.
Zo kom je bij "Systeemeigenschappen". Hier kies je "Hardware" en in dat deelvenster druk je dan weer op "Apparaatbeheer".
Zo, bij "Besturing voor geluid, video en spelletjes" klik je op het + teken en indien in die lijst een vermelding mocht staan met "emagic Unitor8 ... ",
verwijder deze dan. Dit doe je door op die vermelding rechts-klikken met de muis en kiezen voor "installatie ongedaan maken".
Sluit je PC af ...
Sluit nu de Unitor8 op een seriele poort van je computer aan, steek de adapter van de Unitor8 in het stopcontact, power-up je Unitor8
en daarna je PC
Ga nu naar het configuratiescherm en kies hardware. Zo kom je bij de wizzard Hardware toevoegen.
Klik op volgende en je computer begint te zoeken naar nieuwe hardware. Hij zal de Unitor8 NIET vinden ...
Dan komt er een nieuw venster met de vraag of je de hardware al hebt aangesloten. Antwoord met Ja, uiteraard ... en klik op "Volgende"
Nu krijg je een lijst te zien van alle reeds geinstalleerde apparaten op je PC. Scrol de lijst helemaal omlaag en als laatste in de lijst kies je
"Een nieuw apparaat toevoegen" en klik daarna op "volgende".
Nu krijg je de vraag "Wat moet de wizard doen?"
Kies het Antwoord met "De hardware installeren die ik handmatig in een lijst selecteer" en klik op "volgende"
Wederom verschijnt er een lijst. Ditmaal met de verschillende hardwaretypes ...
Kies uit deze lijst "Besturing voor geluid, video en spelletjes" en klik op "Volgende"
Nu vraagt men om het stuurprogramma te selecteren, druk op "bladeren" en dit is het moment waarop je de bovenstaande download
nodig gaat hebben.
Ik hoop dat je deze download reeds unzipped hebt, en blader bijgevolg naar het mapje "Win2k" Daarin kies je het *.inf bestand UNI2k227
en klik wederom op "volgende". Windows XP gaat nu reklameren dat het niet digitaal ondertekend is en blablabla ...
Druk echter op "Toch Doorgaan" ... Misschien moet je nog enkele keren op "Toch Doorgaan" klikken voordat de driver geinstalleerd is.
Belangrijk; tijdens deze installatie krijg je de keuze tussen verschillende Unitor8 drivers. Kies natuurlijk de seriële driver en niet de USB...
that's it!
Het kan gebeuren dat tijdens de installatie nog naar ontbrekende bestanden gevraagd gaat worden.
Echter, alle benodigde bestanden zitten in die ene Win2k-map!
Na de installatie kan je ter controle eens gaan kijken onder "Besturing voor geluid, video en spelletjes" bij Apparaatbeheer.
Daar staat nu; "emagic Unitor8 Serial-MIDI,SMPTE,VITC,LTC"
Ook kan je kijken bij Afspelen van MIDI-muziek, waar gewoonlijk "Microsoft GS Wavetable-software" staat, en kiezen tussen Unitor Out
01,02,...08,..Out 0(all)
In principe kan je nu de Unitor8 in Cubase reeds gebruiken zonder problemen.
Kies in Cubase welke MIDI-poorten je wil gebruiken ...
Echter, de Unitor8 heeft meer mogelijkheden ...
Installeer daarom ook de Unitor software nadat je de drivers hebt geinstalleerd. Deze software bevat ook een helpfunctie met nuttige info.
Wanneer je de Unitor software opstart kan het zijn dat deze software een lange tijd (tot enkele minuten ...) blijft scannen naar MIDI-apparatuur.
Wacht rustig af ... Daarna kan je aan alle settings en kan je bovendien jou setup ook opslaan.
Dan is er nog de Update van je toestel.
Dit doe je met het bijgeleverde midi-bestandje.
Vergelijk het met een bios-update.
Hiermee wordt de software versie van je Unitor8 geupdate tot versie 1.3.1
Je laad deze midifile in Cubase en vervolgens laat je deze file afspelen via de Unitor8 Out1 of Unitor8 Out0 (all).
Dat weet ik nu zelf niet zo zeker meer. Ik zal dat naderhand nog eens opzoeken. In ieder geval, mijn twee Unitors8 heb ik reeds geupdate..
Deze midifile bevat system exclusive data. Zorg er daarom voor dat je in Cubase dan geen MIDI-filters hebt aanstaan.