Beste drumcomputer

BananaWorld

Addicted to Music
Hallo DSF'ers

Na wat goed luisterwerk is het mij opgevallen dat de drums in mijn setup niet echt helemaal is wat ik zoek. Ik haal nogal wat hihat e.d. uit mijn MC-303, maar het is niet helemaal wat ik wil.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een drumcomputer. Maar ik krijg nooit echt helemaal een indruk van de verschillen. De een vind het super en de ander vind het weer niks. Daarnaast zijn er ook een aantal drumcompu's waar ik nog nooit van gehoord hadden.

:stupid En nou de vraag....
Waar halen jullie je drums uit en hoe klinkt dit?
En welke drumcomputers zijn er eigenlijk allemaal en weten jullie hoe ze klinken. Met name die van MAM en vermona was ik wel benieuwd naar.

Als dat niks is, dan ga ik denk ik op zoek naar een tweedehandse drumstation.

BvD,
De wereld van de Bananen???

:doei: :doei: :doei: :kimono:

goede drums hoeven niet perse uit een drumcomputer te komen, je kan ook met een sampler werken.
Ik had dat ook, dat ik niet tevreden was over de drumgeluiden uit m'n drumcomp's.
Toen heb ik een sampler gekocht en ik moet zeggen, stukken beter nu!

'tis ook maar net in hoeverre je bereid (lees lui) bent je drumgeluiden te editten/filteren.
Met goede randapparatuur zou je die drums uit je mc303 ook vet kunnen laten klinken,
maar of dat de goede insteek is?

Als ik de threads over de machinedrum moet geloven dan is dat een van de beste drumcomp's op dit moment die
nieuw te koop is. (dus te beluisteren in de winkel)

Roland R-8

Roland R-8

ik vind zelf de R-8 van roland erg goed klinken, zelfs zo goed dat ik liever eerst de geluiden van de R-8 gebruik en alleen de geluiden die daar niet inzetten (bv de 909 clap, ride en crash) uit de MC-303 pak.
het 808 en 909 kaartje (nr. 4 en nr. 10) zijn natuurlijk essentieel, het beest heeft 8 individuele outputs en 1 stereo eindmix output en klinkt erg goed. aansturing via midi is ook goed, alleen de interne sequencer schijnt wat minder te zijn maar die gebruik ik niet. Ik heb ook het contemporary percussion kaartje gekocht (nr. 1) voor wat salsa geluiden. RAM kaartjes zijn er ook onmisbaar bij om je setup op te slaan. de R-8 heeft geen effecten.

er zijn natuurlijke alternatieven zoals de geweldige novation D-station, maar ik vind dit een hele goedkope (tenminste, nu dan, toen ie uitkwam in jaren '80 was ie duur)en goed klinkende drumbak. CR-78 geluiden zitten trouwens ook op het 909 kaartje ook leuk.

groet, Ron.

Als je voor een R8 gaat zou ik een proberen een mk 2 versie te krijgen
je zou ook R70 kunnen kijken ook best oke

r8 mk2

r8 mk2

ja op zich is dat inderdaad wel handig, want in die mk2 zitten alle geluiden van kaartje 1, 9 en 10. dan hoef je eigenlijk alleen maar bv. kaartje 4 te scoren.

Here is a list of the cards Roland has manufactured to be used with the R-8,
R-8MKII and R-8M:

SN-R8-01 Contemporary Percussion; Timbales, Cuica, Timpani, etc.*1
SN-R8-02 Jazz Brush Set, Acoustic Bass *2
SN-R8-03 Sound FX: Cannon, door slam, footsteps, glass break, etc. *3
SN-R8-04 Electronic: TR-808, Reverse, Synth Bass etc. *4
SN-R8-05 Jazz: Kick, muted snares, sizzle ride cymbals, Fretless Bass, etc. *5
SN-R8-06 Ethnic Percussion: Tabla, Baya, Matsuidaiko drum, etc.
SN-R8-07 Mallets: Marimbas, xylophones, tubular bells, sanza, kenong, etc.
SN-R8-08 Dry Drums *5
SN-R8-09 Power Drums USA *1
SN-R8-10 Dance: TR-909, CR-78, etc. *1
SN-R8-11 Metallic Percussion/Cymbals *6

Some sounds on these cards are included in the R-8mkII. The numbers of these
sounds are as follows:

*1 - All the sounds
*2 - 17 sounds
*3 - 3 sounds
*4 - 11 sounds
*5 - 1 sound
*6 - 4 sounds

groetjes, Ron.

Origineel geplaatst door marcuuu
Als je voor een R8 gaat zou ik een proberen een mk 2 versie te krijgen
je zou ook R70 kunnen kijken ook best oke

R70 misschien qua geluid okay, maar die vind ik er lang niet zo strak uitzien als de R8. R8 MKII dan maar..

Ik had ook al naar de TR909 en de machinedrum gekeken, maar die zijn gewoon veel te duur. Ik heb helaas geen 1000 euro's uit te geven voor een drum, daarom zoek ik naar een goed alternatief. Dat zal er ongetwijfeld wel ergens zijn.

Luister eens naar de mc307, die wijkt kwa gebruik niet veel af van de mc303, maar kan de drumsounds veeeel positieve veranderingen meegeven met de ingebouwde effecten, onder andere de compressor en "lo-fi" laten de beats lekker zuigen en rammen. Tenzij je naar een sublieme 909 clone op zoek bent, zou ik eerst de 307 ff proberen, want een drumstation is ongeveer even duur, en sja, daar komen echt alleen maar drumgeluidjes uit...

Succes, groeteeen, mauriZe

Kijk eens naar de JoMoX XBase 09.

Een drumcomputer in de stijl van een 909, maar
met meer editing mogelijkheden.

Kick en Snare zijn analoog, en erg vet/mooi. De
hihat sectie is sample based, maar kan ook erg
goed klinken.

Fantastische shuffle editor.
2 Syncable LFO's.
Je kan je knop bewegingen opslaan in een pattern,
en je kan ook op elke step je geluid editen.

Hij is maar 3 stemmig polyphoon, maar de diepe
editing functies maken dit goed (IMO).

Al met al een soort van 909 op speed! :D

Je moet hem maar gewoon eens uitproberen,
misschien is het wel wat je zoekt...

Mvg.

CoolRunning

Misschien een Korg ER-1 ? 2ehands te vinden voor ca 200 euro en is echt een leuk ding. Een realistische 909 imitatie komt er niet uit, maar wel allerhande gefreakte electrodrums. + Gratis stepsequencer erin.

Of misschien een eenvoudige sampler ? Een akai S-950 ofzo ? Die kun je dan weer mooi met de mc303 stepsequencen (???toch???)

En hoe zit 't met de Boss DR-770?

Er zitten in ieder geval een hoop drumgeluiden in, die stuk voor stuk te editten zijn: pitch, nuance, length. En EQ zit er ook in (ik heb de DR-660 zonder EQ, dus van de EQ weet ik verder niks).
Het voordeel van deze drummachines is, dat er tenminste wat andere geluiden inzitten dan de standaard 808 en 909. De 808 en 909 heb ik toch wel, via samples van internet.

Ik gebruik eigenlijk geen specifieke drumcomputers meer; de drumkits (stuk of 70) uit mijn XV-3080 klinken stukken beter dan drumcomputers die ik heb gehad en zéker beter dan softsynths die ik ken. Dus nu gebruik ik een TR-626 om een XV te sequencen. Verder gebruik af en toe wat randapparatuur om het te laten klinken zoals ik wil.

Laatst gewijzigd:
Misschien een Korg ER-1 ? 2ehands te vinden voor ca 200 euro en is echt een leuk ding. Een realistische 909 imitatie komt er niet uit, maar wel allerhande gefreakte electrodrums. + Gratis stepsequencer erin.

[bijdehand-mode]
Die stepsequencer, daar betaal je ook gewoon voor hoor :frons:

Re: Roland R-8

Re: Roland R-8

Origineel geplaatst door RonBakker
ik vind zelf de R-8 van roland erg goed klinken, zelfs zo goed dat ik liever eerst de geluiden van de R-8 gebruik en alleen de geluiden die daar niet inzetten (bv de 909 clap, ride en crash) uit de MC-303 pak.
het 808 en 909 kaartje (nr. 4 en nr. 10) zijn natuurlijk essentieel, het beest heeft 8 individuele outputs en 1 stereo eindmix output en klinkt erg goed. aansturing via midi is ook goed, alleen de interne sequencer schijnt wat minder te zijn maar die gebruik ik niet. Ik heb ook het contemporary percussion kaartje gekocht (nr. 1) voor wat salsa geluiden. RAM kaartjes zijn er ook onmisbaar bij om je setup op te slaan. de R-8 heeft geen effecten.

er zijn natuurlijke alternatieven zoals de geweldige novation D-station, maar ik vind dit een hele goedkope (tenminste, nu dan, toen ie uitkwam in jaren '80 was ie duur)en goed klinkende drumbak. CR-78 geluiden zitten trouwens ook op het 909 kaartje ook leuk.

groet, Ron.

ik zou nooit voor de geluiden van R8 gaan
die 808 en 909 kaarten klinken tov het origineel voor geen meter vind ik

MAAR de sequencer is een beest
en zit een soort human quantitize functie op .. die moet je zeker checken
Kenny Larkin heeft er veel drums mee gesequenced , en hoe !

een sampler is in mijn ogen de beste optie ....
en ohja die r 70 is wel super !!
de percussie in die bak rocks as hell , tjek de demo's die er inzitten maar eens ... wow !!!

ik heb voor goedkoop (500 oude guldens) een drumstation op de kop weten te tikken. ik heb ook een tr-707, maar die moet ik wat meer gaan gebruiken, een samplertje, en natuurlijk kan je drums namaken met de nord micromodular.

je kunt drums met -zo- veel dingen maken.. ik zou eerst eens even kijken naar een lekker sequencertje. je 303 kan wel 16-step achtige dingen doen, maar de rm1x schijnt daar veel beter in te zijn.

drums : waldorf rack attack. of een micro q (evt icm een sampler), daar komt de synthesismethode van overeen. niet helemaal, maar 't werkt wel. of een korg er-1, maar een es-1 komt ook met een 16-step seq en daar zit dus een sampler op die lekker rauw kan klinken. alesis dm pro, maar dat is meer 'realistisch' dan iets echt gericht op dance.

ander spul : jomox airbase 99. novation drumstation. de MD vond je iets te prijzig. nou ja, kan gebeuren.

maar, ik denk dat ik iets heb dat vrijwel de ideale oplossing voor je is: de MFB-Kult. cheap. convenient. minimal. grappig. http://mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-KULT/mfb-kult.html

en vergeet die sampler niet. volksstammen producers samplen kicks van andere platen omdat ze ze goed vinden klinken, en pleuren ze onverdund in de mix. dat kan jij ook. met een esi-4000 of zelfs een akai s-2000 heb je in principe al genoeg power daar.

Weggedaan omdat ik dacht dat het overkill was om zoveel sequencers te hebben, maar daar tot op de dag van vandaag een beetje spijt van. De MPC2000XL. Eigenlijk niets meer dan een sequencer met ingebouwde drumsampler en wat pads. Maar op de een of andere manier komen gesamplede drums daar lekker uit. Drums maken met m'n Triton blijft op de een of andere manier behelpen. Een tweedehands MPC moet vandaag de dag niet teveel meer kosten.

Maar goed als er op het budget gelet moet worden zou ik voor drums een tweedehands ouder model akai nemen. Het is puur persoonlijk maar drumgeluiden komen er voor mijn gevoel wat scherper uit dan een Emu. Verder heb je voor drums ook niet zoveel geheugen nodig en de korte samples kunnen doorgaans makkelijk op een diskette, zodat je bijvoorbeeld kan kijken naar een S950.

Ik heb mezelf een stop op nieuwe apparatuur opgelegd voor minimaal 1 jaar, maar anders zit ik toch wel te kriebelen voor een Machinedrum. Heb er even mee kunnen stoeien en het geluid staat me wel aan. Misschien wat beperkt omdat je er niet mee kan samplen, maar hij is stevig en door het formaat kan hij ook nog eens overal mee naartoe genomen worden. 24/7 een goede drumcomputer bij je, wat wil een mens nog meer, niet? 8)

Back