buizen aan vervanging toe?

nox

Stamgast
mensen

hoe kan ik horen of de buizen van m'n pre-amp aan vervanging toe zijn?

ik heb namelijk 't gevoel dat 't niet lang meer kan duren tot ik ze maar eens moet gaan vervangen..

ik gooi m'n brauner phantom er doorheen die door standaard onyx pre's echt kraakhelder klinkt (zo van KRAAAAAKhelder, zonder kraken), maar m'n pre daarnaast (M610) lijkt het geluid somehow te degraderen..

in het begin had ik hier naar mijn weten geen last van.. het is niet bekend hoeveel uren de vorige eigenaar er mee heeft gedraaid, maar ik nu toch wel een uurtje of 200..

nu voegt de pre aan de andere kant toch wel een flinke eigen laag toe wat ik helemaal niet erg vind, -dus die brauner zal sowieso anders overkomen-, maar hij lijkt nu een beetje leegjes te klinken.. ik heb 't trouwens ook met andere mics getest, 't lijkt alsof er iets mist, 't komt er allemaal niet meer helemaal uit ofzo..

dus ja, vandaar mijn vraag

Over het algemeen zegt men dat buizen gegarandeerd 1000 uur kunnen meegaan. Niet dat ze na 1000 uur ermee ophouden, maar dat je opeens verschil gaat merken. Ook is het afhankelijk van het ontwerp; als daar een top-top spanning gebruikt wordt die nog net binnen het toelaatbare voor de buis is, gaat hij minder lang mee dan als deze spanning behoorlijk lager is. Het is dan minder een belasting voor de buis, kwa ruststroom. Het kan dan zijn dat een buis ook 10.000 uur meegaat voordat je er iets van gaat merken. Ik zou zelf na 5 jaar zeker de buizen vervangen, misschien als die vaak in de studio gebruikt worden na 3 jaar.

nou dan lijkt het me inderdaad wel tijd om ze te laten vervangen. sowieso wilde ik al eens gaan experimenteren met andere buizen so now is the time.

ik kan aan een NOS telefunken ECC83 smooth plate buis komen voor de gain stage, maar nu is 't nog even zoeken naar een geschikte 6072 buis voor de level stage. mocht je een suggestie hebben (die niet al te moeilijk verkrijgbaar is) dan hoor ik het graag. hij mag zo'n 100 à 120 euro kosten

Ik zou me zowiezo niet blind staren op het hele NOS verhaal.
Als je een buis 30 jaar ongebruikt in de kast legt komt dat de kwaliteit er van niet ten goede.

ik zou als ik jou was op zoek gaan naar iemand die de karakteristiek van de ecc81 of ecc83 kan checken aan de hand van de (misschien bekende) negatieve roosterspanning in relatie kathode-anodestroom.
deze gegevens zijn bekend per buis, en als er een andere dan in de specificatie gegeven karakteristiek gevoeligheid optreedt, omdat de emissie van de kathode teruggelopen is door leeftijd of zo, zou ik me ook idd zorgen gaan maken. Meestal zijn buizen "zuinig" ingesteld, dat wil zeggen dat de kathode-anone karakteristieken precies in het lineaire gedeelte van de regressielijn zijn ingesteld.
Dit wordt uitgedrukt in mA per Volt. Als een buis zijn karakteristiek minder wordt zou dit IMO geen invloed moeten hebben op de klank of wat dan ook in een toegepaste schakeling, omdat de eigenschappen van de buis ondergeschikt worden gemaakt aan de werking van de totale schakeling, door het toepassen van tegenkoppeling. Dit gebeurt namelijk al in op-amp schakelingen in mixers en zo. D&R is daar een goed voorbeeld van. De eigenschappen van de toegepaste op-amp (TL072 of zo)
aangaande slew rate zijn totaal niet meer relevant bij de schakeling. Op google zoeken op valve tester levert resultaten op.
succes
Groeten Frans

nouja dat geloof ik wel. de buizen pinnen zullen wellicht wat geoxideerd zijn maar ik kan me niet voorstellen dat het vacuum minder is geworden. ik durf dat risico ook wel te nemen.

't is nog flink lastig om een geschikte 12AY7 buis te vinden, maar ik hoorde dat de 12AX7 exact dezelfde aansluiting heeft. kan het in dit geval kwaad als ik gewoon een setje van ECC83 buizen koop en er ook eentje in de EQ stage zet ipv een 12AY7/6072?

volgens de interne reparateur van m'n werk moet dit opzich zonder problemen kunnen omdat er niks gebiased hoeft te worden omdat 't pre-amp buizen betreft. maar ik heb 't liefst nog een extra bevestiging alvorens ik 't doe

bvd

Yo Nox, check ff bij deze gasten http://www.machmat.com/
Heb ik zelf 2 NOS Mullards gehaald om mijn MXL V69ME te modden.
Goeie gasten, snelle service (als ze hebben wat jij zoekt) en ze zitten in Nederland :okdan:

Gr. Jimmy

inmiddels is het allemaal gelukt, en bij nader inzien heb ik toch besloten om geen AX7 op de AY7 socket te installeren. het verschil in MU waarde tussen de AX7 en AY7 zou dan in principe geen directe problemen moeten veroorzaken, maar ik speel het toch liever op safe dan dat de rest van de componenten na verloop van tijd toch de kans hebben zich minder te gaan gedragen.

sterker nog, de AY7 buis vervang ik voorlopig niet eens want er bleek een hele leuke en tevens vrij zeldzame general electric/jan 6072 buis in te zitten, terwijl er op de gainstage een goedkope JJ/tesla ECC83 van nog geen tientje zat. ik begin dan ook een beetje te twijfelen aan de vorige eigenaar, welke alvorens 'm te verkopen misschien de originele buis heeft gehouden en er zelf die JJ in heeft gepropt.

je begrijpt wel dat de nos telefunken smooth plate daar nu voor een flink positieve impuls heeft gezorgd :) (en ja, het bleek een 100% metend authentiek exemplaar te betreffen)

sowieso thanks voor de hulp allen. die machmat site hou ik ook even in 't achtehoofd voor de toekomst.

De Tone factory moet je ook maar in de gaten houden; prijzen zijn iets gunstiger dan die andere gasten van Machmat.
De 12AY7 is precies dezelfde buis als de 6072. Het is dat de ene toendertijd door RCA gemaakt werd en de andere door General Electric. Deze benaming van de buis is gelijk aan de Europese ECC83. Je hebt dan de E83CC en die heeft dan van die gouden voetjes, zijn iets edelere materiaal van binnen.

Het verschil bij buizen van verschillende merken scheelt miniem. Wat je eerder merkt is als de andere passieve elementen zoals weerstanden niet metaalfilm zijn, of slechte(lees niet polypropyleen) condensators, en slechte voeding, dat het veel meer uitmaakt.

Terzijde, ik schrok van de prijzen op Machmat. Een ECC83 buis van Siemens voor 18,00 euro! :kont: Begin jaren 90 kon je ze voor 5 gulden krijgen.
Daar kocht ik vroeger een EL34 voor! Of was dat voor 2? Ik meen toen nog voor 40 gulden per paar. Absurd!

He Yoonchi! Thanks voor die site. Die zal ik ook zeker in de gaten houden. Super :okdan:

Hmm, buizen klinken allemaal hetzelfde?
Als ik 20 verschillende buizenmerken van Chinese, Amerikaanse, tot Tsjechische etc (zelfde type nummer) in mijn gitaarversterker op 1 plaats (een enkele buizenvoet)
in de voorversterker wissel, heb ik 20 verschillende klanken....
Ze vervormen allemaal anders en klinken anders.....

Back