Synthforum Vista draad

Op t.net stond van de week een bericht dat SP1 van Vista nog geen spectaculaire snelheidsverbeteringen opleverde. Dus voorlopig zie ik nog geen heil om over te stappen.

mijn bronnen vertellen heel andere dingen :erm:

er vanuit gaande dat je ze gelezen hebt, ben ik bang dat deze bronnen ons juist het tegendeel bewijzen.

Een quote uit de eerste bron:
Vista still won’t perform as well as XP (and we’ll get to why that is in a second) but with SP1 it’s definitely faster than it was under the original version of Vista.

Een quote uit de tweede bron:
When transferring files from one folder to another on the same drive volume, the transfer time did somewhat improve. However, when reading those same files from an external drive, or writing them to the external drive, performance was the same or worse.

Conclusion
Do you need Windows Vista SP1? Yes and no. It's always good to install the latest (read: patched) code for any operating system. But downloading and installing the update will take some users a few hours without any visible or tangible improvements to their systems.

Ik heb me er zelf nog niet in verdiept. En al werk ik als .net-programmeur bij een gold partner en zou ik dat dus eigenlijk al wel gedaan moeten hebben, voelt het als een tijdverspilling en richt ik mijn pijlen liever op Windows 7. Deze staat immers al in de wachtrij, wat alleen maar bevestigd dat Vista een tussen-OS is en vooral bedoeld is om overstappers naar mac een zelfde clean-look te geven, en dus deze users te behouden, en cashflow te creëren. Wij als MS gold-partner gaan iig helemaal niet over op Vista, met of zonder SP!.

Toch lijken deze bronnen te bevestigen dat er een minimaal performance-winst is gegenereerd en in sommige gevallen zelfs is teruggelopen. En dat op pc's die vaak vijf keer zo snel zijn dan de pc's die er waren toen xp uitkwam. bovendien zie ik het nut niet van, en dat is een persoonlijke mening, om mijn pc te upgraden om vervolgens Vista te gaan draaien wat uiteindelijk resulteert in nul komma nul snelheidswinst.

het ging mij juist om vista tegen vista sp1 .........

Weet ik! En in je eigen bronnen, en andere bronnen, blijkt dat de performance in sommige gevallen minimaal verbeterd is en in andere sommige gevallen zelfs verslechter is. Maar anders moet je die 'spectaculaire verbeteringen' zelf even specificeren? Wat is er volgens jou dan zo spectaculair verbeterd, vista versus vista sp1?

Weet ik! En in je eigen bronnen, en andere bronnen, blijkt dat de performance in sommige gevallen minimaal verbeterd is en in andere sommige gevallen zelfs verslechter is. Maar anders moet je die 'spectaculaire verbeteringen' zelf even specificeren? Wat is er volgens jou dan zo spectaculair verbeterd, vista versus vista sp1?

volgens de eerste bron (cnet) duurt alleen het opstarten en afsluiten ietsje langer
de rest van de software benchies zijn beter

volgens de eerste bron (cnet) duurt alleen het opstarten en afsluiten ietsje langer
de rest van de software benchies zijn beter

Het is jammer dat ze in deze vergelijking XP niet hebben meegenomen. Als Vista eerst op sommige gebieden iets slechter presteert als XP, betekent een verbetering voor Vista icm SP1 geen winst maar een gelijkmaker. Bovendien heb jij het over bronnen die wél spectaculaire verbeteringen zouden laten zien, maar je eigen bronnen geven dit niet aan. Nog maar een quote van cnet dan:

As far as the user experience is concerned with Vista, it is in our experience that users shouldn’t expect any significant changes, in this respect Vista SP1 is much more like any other Windows service pack, rather than being another XP SP2. To that extent if you threw a pre-SP1 system and a post-SP1 system in front of us, we’d need to do some testing to identify which one was using SP1, in day-to-day use the difference is not obvious outside of the specific improvements we’ve talked about earlier.

Je zult dus eerst tests moeten laten draaien, wil je het verschil überhaupt kunnen merken, en dan nog geven de benchies zoals jij ze noemt een minimale performance verbetering aan. Niet echt iets om over naar huis te schrijven dus. Je hebt gelijk als je wilt beweren dat het SP1 verbetering met zich mee brengt, maar daar is een SP ook voor bedoeld. Je hebt echter ongelijk als je wilt beweren dat deze verbeteringen spectaculair te noemen zijn. Zeker niet gezien het feit dat MS claimt 6 jaar, bijna 7, aan dit OS gewerkt heeft en dit OS vervolgens met een hoop tam tam opdringt aan de gebruiker. En dat voor de hoofdprijs, en met Windows 7 aan de horizon.

Mijn m-audio audiophile 192 ligt in de kast sinds Vista... :(
Natuurlijk ben je niet verplicht om Vista te draaien. Sterker nog bijna niemand wil Vista draaien. Je kan dus altijd terug naar XP..

Maar hopelijk is je probleem met Service Pack 1 verholpen, die vandaag of morgen ook in Nederlands beschikbaar is. Daarin zitten een hoop driver bug fixes..

Laatst gewijzigd:
sp1 is al uit hoor 8o)

Ik weet dat hij uit is, maar ook al in NL? Zo zie je maar weer, ik laat dat hele Vista gebeuren langs me heen gaan. Meer ook omdat MS nu zelf met verklaringen komt dat het een flop is. Ik wacht wel op Windows 7, heb beta's gezien en dat is pas echt snel :yamaha:

Maar als SP1 NL uit is, is dat alleen maar mooi voor Vista gebruikers ;)

het is ook maar heel soms bingo met microsoft windows. feit is als het bingo is is het meteen goed bingo. 3.11 was bingo, 98 was bingo 2000 en xp was bingo en 2003 server was bingo.

de rest tja je weet wel. millenium edition, 95, 3.0, nt4.0 en nog tig brol waarvan je nu al weet, tis niet echt je dat.

vista lijkt beetje een tussenin geval te worden. ja nee... ik weet niet. it'ers die ik ken zeggen dat het eigenlijk wel goed is op zich maar om een beetje te kunnen werken ermee moet alle beveiliging eruit en dan is het plots heel pak minder. prestatiegewijs is het ook meer een eyecandy ding voor fotosoepers en websiteontwikkelaars en mensen die jaloers waren op MAC denk ik. brengt het echt iets nieuws aan? niet echt denk ik. twas gewoon eens tijd om xp los te laten voor microsoft en nog eens tactisch te gaan denken.

Maar of je nou dan plots voor MAC os moet gaan met het idee mislukt en ik wil upgraden? och nee man. als het iets wordt later dan stap je dan over eh. en als het niks wordt biedt microsoft best wel patches en dergelijke voor hun oud systeem. ondertussen is het zoeken geblazen naar hardware die zowel xp als vista ondersteund. beetje klungelwerk. niks nieuws onder de zon voor pclovers. klungel tot je systeem net iets beter werkt dan dat daarnaast met een flashy design en driemaal de prijs die het waard is. same old same old.

het is ook maar heel soms bingo met microsoft windows. feit is als het bingo is is het meteen goed bingo. 3.11 was bingo, 98 was bingo 2000 en xp was bingo en 2003 server was bingo.

de rest tja je weet wel. millenium edition, 95, 3.0, nt4.0 en nog tig brol waarvan je nu al weet, tis niet echt je dat.

correctie, Windows 98se. edition was bingo. De eerste Windows 98 was en is nog steeds brol ...

Ik gebruik Vista op mijn 4GB / Quad Core PC met de volgende direct aangesloten muziekhardware:

- Emu Xboard 25 controller - probleemloos
- Emu 1212m geluidskaart - probleemloos
- Akai S5000 USB met Ak.sys - werkt op zich goed, maar focus van window afhalen bij transfer sounds crasht Ak.sys
- Motu Midi Express 128 USB - probleemloos
- Clavia Nord Modular G2 Engine - nu nog workaround nodig voor starten editor, Vista drivers zijn in de maak

Daarnaast gebruik ik de volgende PC editors via MIDI voor synths:
- FS1r Sound Diver - probleemloos
- Virus Sound Diver - probleemloos
- Sound Tower Evolver - probleemloos

Over het algemeen moet ik zeggen dat ik heel tevreden ben over Vista en het geeft eigenlijk geen problemen. Ik gebruik verder wel alleen hardware en geen plugins/VST's etc.

Ik heb inmiddels met zo'n beetje alle Windows versies sinds 3.0 gewerkt, en ik vind Vista in het dagelijks gebruik zeker zo goed en stabiel als XP, al zou ik willen dat de hardwarefabrikanten van (legacy) hardware wat vlotter zouden zijn met driverupdates. Het feit dat Clavia ruim anderhalf jaar na release van Vista nog steeds geen G2 driver heeft voor een actueel product zegt meer over hen dan over Microsoft wat mij betreft. Vooral als Akai meuk van 10 jaar oud wel gewoon normaal draait.

Back