Synthforum Vista draad

Ik gebruik Vista op mijn 4GB / Quad Core PC met de volgende direct aangesloten muziekhardware:

- Emu Xboard 25 controller - probleemloos
- Emu 1212m geluidskaart - probleemloos
- Akai S5000 USB met Ak.sys - werkt op zich goed, maar focus van window afhalen bij transfer sounds crasht Ak.sys
- Motu Midi Express 128 USB - probleemloos
- Clavia Nord Modular G2 Engine - nu nog workaround nodig voor starten editor, Vista drivers zijn in de maak

Daarnaast gebruik ik de volgende PC editors via MIDI voor synths:
- FS1r Sound Diver - probleemloos
- Virus Sound Diver - probleemloos
- Sound Tower Evolver - probleemloos

Over het algemeen moet ik zeggen dat ik heel tevreden ben over Vista en het geeft eigenlijk geen problemen. Ik gebruik verder wel alleen hardware en geen plugins/VST's etc.

Ik heb inmiddels met zo'n beetje alle Windows versies sinds 3.0 gewerkt, en ik vind Vista in het dagelijks gebruik zeker zo goed en stabiel als XP, al zou ik willen dat de hardwarefabrikanten van (legacy) hardware wat vlotter zouden zijn met driverupdates. Het feit dat Clavia ruim anderhalf jaar na release van Vista nog steeds geen G2 driver heeft voor een actueel product zegt meer over hen dan over Microsoft wat mij betreft. Vooral als Akai meuk van 10 jaar oud wel gewoon normaal draait.

weet je dat eigenlijk het aan microsoft is om hun systeem compatibel te houden of drivers te maken die whql certified zijn? je draait de rollen om. als zij zo nodig een nieuw systeem maken mag dat toch wel vlekkelozer draaien dan het vorige. nee bij microsoft is dat altijd aan de hardware fabrikant. zo gaan we nooit ergens komen vrees ik.

Aan de andere kant, als Microsoft voor iedere fabrikant die zich niet aan de guidelines houdt hoe drivers te programmeren een uitzondering moet maken zou het NOG groter, NOG zwaarder en NOG logger worden. Netjes geprogrammeerde drivers werken gewoon nog steeds, zelfs als ze al 10 jaar oud zijn. In het geval van Clavia's G2 drivers krijg je zowel onder XP als Vista een waarschuwing te zien dat deze 'not certified' zijn, dus in dit geval ligt het toch echt aan Clavia zelf.

Begrijp me niet verkeerd, Microsoft slaat ook heus regelmatig de plank mis. Maar als zij altijd maar rekening zouden moeten houden met het verleden (en dan voornamelijk met fabrikanten die zich niet aan de regels houden) zou Windows nog steeds een veredelde DOS applicatie zijn in plaats van een volwaardig OS.

Daarnaast vind ik dat hardwarefabrikanten gewoon de plicht hebben om hun klanten te voorzien van werkende software, ongeacht de versie van het OS dat ze draaien. Als het OS actueel is en het product actueel is, moet het gewoon werken. In het geval van oudere, niet langer ondersteunde, hardware of oudere, niet langer ondersteunde, OS versies lijkt het me niet zo gek als er problemen ontstaan.

Ik gebruik Vista op mijn 4GB / Quad Core PC
64-bit?
- Emu Xboard 25 controller - probleemloos
- Emu 1212m geluidskaart - probleemloos
- Akai S5000 USB met Ak.sys - werkt op zich goed, maar focus van window afhalen bij transfer sounds crasht Ak.sys
- Motu Midi Express 128 USB - probleemloos
- Clavia Nord Modular G2 Engine - nu nog workaround nodig voor starten editor, Vista drivers zijn in de maak

Daarnaast gebruik ik de volgende PC editors via MIDI voor synths:
- FS1r Sound Diver - probleemloos
- Virus Sound Diver - probleemloos
- Sound Tower Evolver - probleemloos

Over het algemeen moet ik zeggen dat ik heel tevreden ben over Vista en het geeft eigenlijk geen problemen.
Tel er toch twee? :P

Ik ben software ontwikkelaar (inmiddels .net) en werk bij een microsoft gold partner. Maar wat jij hier beweert is onzin. Een driver kan heel goed zijn, maar ook heel slecht zijn, als hij toch gecertificeerd is. Dit is namelijk puur een formele aangelegenheid. En guidelines voor windows driver? Het is geen open-source:koffie:

Nou ja, beide problemen zijn te overzien / te omzeilen en een van de twee is binnenkort opgelost ;) In de praktijk betekent het gewoon dat als ik de handel heb draaien dat het ook blijft draaien. Dus vandaar de quote 'geen problemen'. Oh, en ik draai 32 bit. Dit omdat compatibiliteit op 64 bit helemaal ver te zoeken is!

En inderdaad, ik ben geen softwareontwikkelaar dus ik weet niet veel van MS certificering/standaarden. Ik blijf echter bij mijn punt dat een fabrikant als Clavia (en zo zijn er ongetwijfeld vele anderen) in elk geval voor zijn actuele producten gewoon up-to-date drivers moet hebben voor alle belangrijke systemen en dat anderhalf jaar na dato geen oplossing hebben niet getuigt van respect voor je klanten.

Laatst gewijzigd:
Aan de andere kant, als Microsoft voor iedere fabrikant die zich niet aan de guidelines houdt hoe drivers te programmeren een uitzondering moet maken zou het NOG groter, NOG zwaarder en NOG logger worden. Netjes geprogrammeerde drivers werken gewoon nog steeds, zelfs als ze al 10 jaar oud zijn. In het geval van Clavia's G2 drivers krijg je zowel onder XP als Vista een waarschuwing te zien dat deze 'not certified' zijn, dus in dit geval ligt het toch echt aan Clavia zelf.

Begrijp me niet verkeerd, Microsoft slaat ook heus regelmatig de plank mis. Maar als zij altijd maar rekening zouden moeten houden met het verleden (en dan voornamelijk met fabrikanten die zich niet aan de regels houden) zou Windows nog steeds een veredelde DOS applicatie zijn in plaats van een volwaardig OS.

Daarnaast vind ik dat hardwarefabrikanten gewoon de plicht hebben om hun klanten te voorzien van werkende software, ongeacht de versie van het OS dat ze draaien. Als het OS actueel is en het product actueel is, moet het gewoon werken. In het geval van oudere, niet langer ondersteunde, hardware of oudere, niet langer ondersteunde, OS versies lijkt het me niet zo gek als er problemen ontstaan.

eerlijk ik vind dat je gelijk hebt. en nu apogee gaan spammen tot ze drivers voor de duet voor windows maken 8~

Nou ja, beide problemen zijn te overzien / te omzeilen en een van de twee is binnenkort opgelost ;) In de praktijk betekent het gewoon dat als ik de handel heb draaien dat het ook blijft draaien. Dus vandaar de quote 'geen problemen'.

En inderdaad, ik ben geen softwareontwikkelaar dus ik weet niet veel van MS certificering/standaarden. Ik blijf echter bij mijn punt dat een fabrikant als Clavia (en zo zijn er ongetwijfeld vele anderen) in elk geval voor zijn actuele producten gewoon up-to-date drivers moet hebben voor alle belangrijke systemen en dat anderhalf jaar na dato geen oplossing hebben niet getuigt van respect voor je klanten.

ok maar wat doe je met pakweg powercores. ik kan nog steeds niet op vista. is dat mijn schuld? is dat de schuld van TC? of van microsoft? of is het misschien een combinatie? of ben ik gewoon te dom? :D (kies die laatste optie dan zit je gebeiteld op dit forum en kan je vrienden zijn met lex)

Lijkt er vooral op de TC erg traag is met de drivers. Maar op de website staat: "Vista support for PowerCore:
We're expecting to have Vista 32 support in place by Q2 2008 with Vista 64 to follow after that." - Dus het zou uiterlijk juni opgelost moeten zijn.

Overigens zou ik er nooit voor kiezen om een bestaande XP PC te upgraden naar Vista. Ik draai Vista omdat ik eind vorig jaar een nieuwe PC kocht en de meeste 'issues' inmiddels wel opgelost leken te zijn. Ik heb liever wat opstartproblemen met het laatste OS op een nieuwe PC dan dat ik straks na een jaar of 2 een compleet 'ingereden' systeem alsnog moet gaan upgraden met alle ellende van dien. Dus vandaar mijn keuze voor Vista. Mijn PC is daarnaast ook niet exclusief in gebruik voor geluid/muziek, maar eigenlijk voor alles. Want in dat geval was ik denk ik ook niet naar Vista gegaan.

Lijkt er vooral op de TC erg traag is met de drivers. Maar op de website staat: "Vista support for PowerCore:
We're expecting to have Vista 32 support in place by Q2 2008 with Vista 64 to follow after that." - Dus het zou uiterlijk juni opgelost moeten zijn.

Overigens zou ik er nooit voor kiezen om een bestaande XP PC te upgraden naar Vista. Ik draai Vista omdat ik eind vorig jaar een nieuwe PC kocht en de meeste 'issues' inmiddels wel opgelost leken te zijn. Ik heb liever wat opstartproblemen met het laatste OS op een nieuwe PC dan dat ik straks na een jaar of 2 een compleet 'ingereden' systeem alsnog moet gaan upgraden met alle ellende van dien. Dus vandaar mijn keuze voor Vista. Mijn PC is daarnaast ook niet exclusief in gebruik voor geluid/muziek, maar eigenlijk voor alles. Want in dat geval was ik denk ik ook niet naar Vista gegaan.
Maak je dan maar klaar voor wat komen gaat. MS heeft al aangekondigd dat Vista slechts een tussen-OS is en dat Windows 7 in principe al klaar is voor de officiële beta. Ik heb het gezien en het is echt snel. Maar goed, vista was dus puur, en dat zijn niet mijn woorden, om de zakken even goed te vullen en om weglopende klanten naar OS-en die er wel fatsoenlijke uitzagen terug te halen. Dezelfde reden waarom IE8 al om de hoek staat en waarom Windows 7 een bijna open-source gevoel moet krijgen. Dus er gaat de aankomende tijd heel veel veranderen en MS kennende brengt dit niet veel goeds. :)

Maak je dan maar klaar voor wat komen gaat. MS heeft al aangekondigd dat Vista slechts een tussen-OS is en dat Windows 7 in principe al klaar is voor de officiële beta. Ik heb het gezien en het is echt snel. Maar goed, vista was dus puur, en dat zijn niet mijn woorden, om de zakken even goed te vullen en om weglopende klanten naar OS-en die er wel fatsoenlijke uitzagen terug te halen. Dezelfde reden waarom IE8 al om de hoek staat en waarom Windows 7 een bijna open-source gevoel moet krijgen. Dus er gaat de aankomende tijd heel veel veranderen en MS kennende brengt dit niet veel goeds. :)

Toppie analyse van een bedrijf dat deze strategie reeds meermaals gebruikt heeft ook met andere produkten zoals office en er zelfs niet voor terugdeinst gevaarlijke grapjes en sabotageacties uit te voeren indien iets hun marketinggewijs niet aanstaat. Big RED is nog erger dan Big BLUE. dat is waar analysten ten tijde van het teloor gegane OS/2 warp voor vreesden, en terecht. (persoonlijke randnota: maw China is gevaarlijker dan de VS)

Ach, als Windows 7 er is en het is echt goed dan upgrade ik wel weer :mega:

En zo blijven we bezig...

Ach, als Windows 7 er is en het is echt goed dan upgrade ik wel weer :mega:

En zo blijven we bezig...

Tja, ik doe er niet aan mee. En op de zaak ook niet. Iedereen draait xp, en office 2003. En zolang er geen baanbrekende voordelen zijn gaan we ook niet over. Bovendien koop je een nieuwe snelle pc om snelheid te winnen, en niet om een nieuw os te kunnen draaien die je uiteindelijk geen snelheidswinst geeft. Natuurlijk geven we wel graag les in de nieuwste pakketten/os-en want daarmee verdienen we een goede boterham, of drie..

Tja, ik doe er niet aan mee. En op de zaak ook niet. Iedereen draait xp, en office 2003. En zolang er geen baanbrekende voordelen zijn gaan we ook niet over. Bovendien koop je een nieuwe snelle pc om snelheid te winnen, en niet om een nieuw os te kunnen draaien die je uiteindelijk geen snelheidswinst geeft. Natuurlijk geven we wel graag les in de nieuwste pakketten/os-en want daarmee verdienen we een goede boterham, of drie..

als dat os volledig in een VR pak wordt beleefd aan aanvaardbare prijs, hehe dan koop ik een pc speciaal ervoor.

heb ooit zo eens een demo gezien met een glove en bril en alles in 3D en infrarood wery cewl.

Ik heb van de product manager van Clavia toegang gekregen tot de Vista betadrivers van de G2 (inclusief nieuwe editor en OS), dus die zullen we vanavond eens gaan proberen. Schijnbaar verwachten ze deze snel te releasen, al staat er nog geen ETA op de website.

Even een update om deze topic weer in leven te blazen.

Ik heb zelf al Windows 7 beta geprobeerd op een pentium 4 2.4mhz met 512 mb geheugen en ik moet zeggen dat het goed draait.
En dat kan alleen maar beter worden en zeker voor mensen die een quad-core/dual-core hebben.

Even iets heel anders als ik 4 gigabyte of meer wil aan geheugen(in me pc) ben ik dan verplicht om windows 64 te draaien ?

Kan wel zijn maar ik heb nu 4 gigabyte in mijn xp systeem, en nu krijg ik elke keer rare error's in cubase sx3 dat ik te weinig memory resources heb als ik een fanatieke plugin draai ???!??? Kan het spul overigens wel gewoon draaien dus dat snap ik dan ook weer niet.

Het schijnt dat dit in vista (32bit) dit toch wat beter geregeld is. Nu alleen nog vista drivers voor mijn geluidskaart. HÈ MAUDIO!!!

Want het zit zo een maat van me heeft Cubase 4 en die draait op Windows xp 32 bit
en die gaat van 2 naar 4 gigabyte zou hij dan ook tegen problemen aan kunnen komen ?
Want 64 bit is er voor niks voor niks uit gekomen lijk mij.

Hij zegt dat het wel kan 4 gigabyte met Windows xp alleen effectief 3 gigabyte ziet hoe het precies bedoelt weet ik ook niet precies.

Hoe denken jullie hier over.

Sebastian

Met de komst van Windows 7 ben ik bang dat ik in dit draadje wel mijn gelijk heb kunnen halen. Windows 7 is wat Vista had moeten zijn. Ik draai het nu ook al een tijdje en het draait verdomde prettig. Zeker icm met mijn 4GB geheugen, 4raptors in raid en quadcore. Lekker hoor, zeker weten.

@Havelock:
32bit kan niet meer dan 3.2GB adresseren. Je kan het dus ook niet gebruiken, ook niet onder water terwijl je maar 3GB ziet. Onmogelijk, wua bits en bytes. 64bit gaat met Windows 7 populairder worden dan ooit. Ik weet niet of ik er heel bij van wordt, want uiteindelijk ligt het aan de software-makers wat er gebeurd. zij moeten over op 64-bit, je kan wel 64bit draaien als OS maar als alles op 32bit draait heb je daar weinig aan. Tot op heden is er bijvoorbeeld geen goede softwarematige firewall beschikbaar, om maar wat te noemen. Draai dus gewoon 32bit, prop er 4GB geheugen in en dat draait als een zonnetje..

Dus als ik 32 bit draai zie effectief maar 3.2 gigabyte geheugen.
Maar maakt die dan wel gebruik van rest van de geheugen die niet ziet ?

Of krijg net als Ka2 problemen met software vandaar dat ik hem quote ?

Dus als ik 32 bit draai zie effectief maar 3.2 gigabyte geheugen.
Maar maakt die dan wel gebruik van rest van de geheugen die niet ziet ?

Of krijg net als Ka2 problemen met software vandaar dat ik hem quote ?
Ik heb zelf een dualboot van XP64bit en XP32bit. Op de 64bit game ik, en op de 32bit draai ik cubase en renoise. Ik krijg zijn problemen niet, en denk ook dat dat niet aan de hardware ligt maar aan een instelling. Bios of virtual memory of iets. Ik heb nooit problemen gehad met memory lacks.

En je gebruikt inderdaad maar 3.2GB fysiek. 32bit kan gewoon niet meer adresseren. Daarbij moet je ook rekening houden dat je videokaartgeheugen (eigenlijk al het te adresseren geheugen ) er nog vanaf moet. Stel je hebt een videokaart van 756MB, dan houdt je nog maar 2.5GB over voor XP. Daarom is het ook onbegrijpelijk dat computerboeren pc's uitleveren met 4GB (omdat het zo lekker goedkoop is) met 32bit OS-en. Het is een verkooppraatje dat je dan al je memory gebruikt, fabeltje dus.

Het is zelfs zo dat men in windows aanpassingen (PAE) doet dat men de 4GB wel ziet, men denkt dan ook dat je het gebruikt. Ook dat is vrijwel onmogelijk, ivm met drivers etc. en ook niet aan te raden.

Geheugen is op dit moment zo goedkoop, knal er gewoon 4GB in en draai 32bit. Je bent dan klaar voor de toekomst, mocht windows7 wel wat worden. Dat is ook de reden waarom ik een quadcore draai, en daarvoor wordt ik nu beloond met het draaien van windows7 beta 8o

Op mijn nieuwe laptop stond ook Vista. Ik werd er helemaal gek van en heb het er toen na een week maar afgegooid.
Ik heb 3.11, 95, 98, ME en XP gedraaid en nooit moeite gehad met een switch, maar ik overweeg nu overtegaan op Linux. Zodra XP begint te verouderen omdat er geen updates meer komen zal ik wel moeten,
Nu heb ik er spijt van dat ik geen Mac heb gekozen :( Maja, die waren niet betaalbaar. Als je nog kan kiezen dan zou ik een Apple nemen als ik jou was. Vista zuigt en XP zijn op een gegeven moment geen updates meer voor te krijgen,

Even een update om deze topic weer in leven te blazen.

Ik heb zelf al Windows 7 beta geprobeerd op een pentium 4 2.4mhz met 512 mb geheugen en ik moet zeggen dat het goed draait.
En dat kan alleen maar beter worden en zeker voor mensen die een quad-core/dual-core hebben.

Even iets heel anders als ik 4 gigabyte of meer wil aan geheugen(in me pc) ben ik dan verplicht om windows 64 te draaien ?

Want het zit zo een maat van me heeft Cubase 4 en die draait op Windows xp 32 bit
en die gaat van 2 naar 4 gigabyte zou hij dan ook tegen problemen aan kunnen komen ?
Want 64 bit is er voor niks voor niks uit gekomen lijk mij.

Hij zegt dat het wel kan 4 gigabyte met Windows xp alleen effectief 3 gigabyte ziet hoe het precies bedoelt weet ik ook niet precies.

Hoe denken jullie hier over.

Sebastian

Wil je meer dan 3GB herkennen in je OS, moet je een 64bit nemen, punt.
Zowel in xp als vista.
64bit is wel niet veel sneller, simpelweg omdat de meeste prog's niet zijn geoptimaliseerd voor een 64bit (gebruiken een tooltje om een 32bit adres naar 64bit om te zetten, maar gebruiken niet de echte voordelen van 64bit, grote softwarepakketten implementeren vaak wel een nieuwe code voor 64bit).
Als je persé 4GB nodig hebt en je hebt geen breed gamma aan software, is 64bit idd een goede keuze.
(voor 64bit is nu eenmaal minder software geschreven, vooral dan van die 'kleinere' of minder bekende software..)

Back