606/303 knopjes waar?

the perculator

buurman
Weet iemand waar je knopjes voor de 606 kunt vinden. De gene die gebruikt worden voor de sequencer. Volgens mij kunnen het ook 303 knopjes zijn.

Vintage planet heeft de orginele Alps SKHCAA, van andere merken is de kwaliteit over het algemeen een stuk minder.

Nee hoor, ik heb die bruine, de originele Alps zijn er toch niet meer? Die hadden ook een ingebouwde stofbescherming, de namaak/vervangende niet.

hee perculator, als je alle knopjes vervangt, kan je er een strook plastic (bijv van broodzak) tussen doen als stof/vuil bescherming. Dat wordt aangeraden. Dus tussen de knopjes en de kapjes.

Nee hoor, ik heb die bruine, de originele Alps zijn er toch niet meer? Die hadden ook een ingebouwde stofbescherming, de namaak/vervangende niet.

Ik heb er een tijdje geleden 1000 gekocht bij de nederlandse distributeur van Alps, een deel van deze knopjes heb ik weer aan Senso verkocht, hetzelfde geldt voor de SKHCAB, de knopjes voor de TR-808 en de Jupiter 8. Senso heeft nu dus de orginele.

Heb ook net een paar bestellingen gedaan:

chipforbrains ad yahoo dot com :yamaha:

kwestie dat ie nie teveel spam krijgt! :mega:

Ik heb er een tijdje geleden 1000 gekocht bij de nederlandse distributeur van Alps, een deel van deze knopjes heb ik weer aan Senso verkocht, hetzelfde geldt voor de SKHCAB, de knopjes voor de TR-808 en de Jupiter 8. Senso heeft nu dus de orginele.

Dus ze worden weer gemaakt of is het oude nieuwe voorraad?

Ik heb hier een vervangend en origineel exemplaar naast elkaar.

De originele is helemaal zwart op het chrome rondje aan de bovenkant na. Aan de onderkant staat een M in een rondje en in de hoek er vlak onder nog een Z. Moet je wel goed licht hebben.
De vervangende zijn mat zwart en druk gedeelte is bruin en ook de chrome rand is aanwezig.
Aan de onderkant staat 12B en logo met een ovale vorm, kan niet goed lezen wat er staat.
Deze klikt wat minder soepel dan orgineel en trek je sneller uit elkaar(en dus kapot) bij het los solderen.

Laatst gewijzigd:
De orginele 303/606 switch wordt door APLS (Japan) gemaakt. Er zijn nog wel andere bedrijven die ze ook maken bv Omron Electronics maar deze zijn wel van mindere kwaliteit.

De switches die in de x0xb0x worden gebruikt zijn identiek aan die van de 303/606 alleen ook van een andere leverancier en ook minder van kwaliteit. dat de orginele alps "ingebouwde stofbescherming" hebben klopt iig niet.

De originele is helemaal zwart op het chrome rondje aan de bovenkant na. Aan de onderkant staat een M in een rondje en in de hoek er vlak onder nog een Z. Moet je wel goed licht hebben.

De letters die op de orginele druk knoppen staan zijn allemaal verschillend en soms staat er niets in. Ik heb er 9 bekeken en geen een hetzelfde.

Dus ze worden weer gemaakt of is het oude nieuwe voorraad?
Het zijn nieuwe, ze zijn ook RoHs Compliant, loodvrij dus.
Alps maakt ook de SKHCAC die zien er bijna hetzelfde uit(het rondje met waar het nokje voor het zilveren knopje op zit is iets lichter van kleur)maar daar moet je met meer kracht drukken en die geven eerder problemen. Deze zijn vaak bij de locale electronica boer te krijgen.
De schakelaars zijn eigenlijk helemaal niet versleten als ze problemen geven maar de software in de 303 houdt geen rekening met contact dender.

Het zijn nieuwe, ze zijn ook RoHs Compliant, loodvrij dus.
Alps maakt ook de SKHCAC die zien er bijna hetzelfde uit(het rondje met waar het nokje voor het zilveren knopje op zit is iets lichter van kleur)maar daar moet je met meer kracht drukken en die geven eerder problemen. Deze zijn vaak bij de locale electronica boer te krijgen.
De schakelaars zijn eigenlijk helemaal niet versleten als ze problemen geven maar de software in de 303 houdt geen rekening met contact dender.

Ze zijn dus vuil neem ik aan. Sander heeft een schoonmaak guide gegeven voor 'niet originele knopjes. Iemand een idee hoe je de originele schoon kan maken ?

topic sander : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=51568&highlight=knopjes+303+606

originele schoonmaken is gekkenwerk

ondertussen zijn er nieuwe van alps (dacht ik) die wel beschermd zijn tegen stof.. in tegenstelling tot de oude
DIE moet je hebben...

Back