live drummachine

redje

knoppengod
ik ben op zoek mijn setje uit te breiden met een drummachine, om zo live mijn drums te kunnen bewerken en mijn patterns te kunnen veranderen e.d. Ik heb al aan een aantal modellen zitten denken, maar hoe ik het ook keer, ik kom steeds weer bij die verdomde Machinedrum van elektron uit, zijn er nou echt geen andere alternatieven?

oke, wat ik wil. Ik wil al mijn drums uit de drumbak halen en het liefst dus uit 1 bak, ik wil een zo klein mogelijke livesetup. Dus hij moet voldoende voices hebben. Er moet een sequencer inzitten die meeloopt en die je live kunt bewerken (write mode noemen jullie dat geloof ik).

-drumstation (heeft geen sequencer, is met combinatie mc303 wel op te lossen natuurlijk)
-x-base (te weinig voices/geen clap of crash althans niet tegelijk)
-airbase (geen sequencer)
-909 (dan liever een machinedrum denk ik, omdat de machinedrum breder inzetbaar is)

dit zijn zo'n beetje de optie's die ik overwogen heb, willicht zie ik nog wat over het hoofd?
anders kom ik toch echt uit bij de

-Elektron Machinedrum

die kan alles wat ik wil, maar m'n bank wil niet echt meewerken

Mijn muziek valt trouwens in het genre trance. Ik gebruik al m'n mpc2000xl, waldorf q, virus b en yamaha 01v voor live een live drumbak zou dan de beste aanvulling zijn, omdat ik nu mijn samples uit de mpc2000xl haal en ik dus weinig bewerkingsmogelijkheden heb, ook qua drumpatronen dan.

dus welke alternatieven zijn er op de machinedrum die voor mij geschikt zouden zijn?

Heb je wel eens aan een Yamaha gedacht?

Dat zijn echt wel " De real-time" live-bakken!

Yamaha su-700 of z'n grote broer de rs-7000!

Ok! Je hebt geen volledige drumcomputer, maar in beide zit een leuke sampler!

Check deze zeker uit!!! 8)

Peace...

Ga je alleen optreden? Ik zou het in eerste instantie lekker met de MPC proberen.
  • Compacte setup
  • Per sequence heb je 64 tracks, hoeveel heb je er nodig voor drums?
  • Je moet ook je andere synths tweaken, toch?
  • Drumsounds nemen relatief gezien weinig geheugen in
Anders misschien een mc-303 of rm1x erbij. Lekker goedkoop. :) En volgens mij heeft de mc-3093 ook van die handige? RPS patterns...

uhm.....om even de verwarring uit de lucht te helpen, ik gebruik dus nu m'n mpc als sequencer en als sampler voor mijn drums. Ik ga niet alleen live, ik ga dat samen met iemand doen. De setup zoals ik hem nu heb werkt op zich wel, en variaties op de drumspatronen maken lukt ook wel. Maar wat ik wil is gewoon meer controle over het geluid (dus synthese ipv samples) en ik wil er een sequence loopje in hebben oftwel tr-909 grid, zodat ik live mijn patroon kan editen. De setup zoals ik hem nu heb werkt wel en ik heb het live al zo een keer geprobeerd en het klinkt wel goed, maar ik wil gewoon meer controle over de drums, zeker omdat we met z'n 2-en zijn moet dat makkelijk lukken.

Koop een willekeurige drumcomputer met step edit mogelijk (ala XOX) die midi heeft.
Laad een sample set in de MPC en programmeer de pattern op de drummachine.

Ik gebruikl de 707 en 808 in pattern write mode. Je kan dan niet switchen tussen verschillende
pattern, maar je kan wel elk geluid selecteren en dan dus dmv de 16 step buttons de beat programmeren.
Dat is erg live en leuk.

Een moderner apparaat als de electribe bied ook deze mogelijkheid, maar kan daarnaast ook
nog switchen tussen verschillende pattern zonder naar een play mode hoeven over te schakelen.

Een Korg Electribe is een mooie goedkope oplossing voor jou.
De electribe klinkt goed (ik heb de ER-1) en deze stuurt ook midi uit,
dus je kan er de geluiden in je MPC mee aansturen. (naast z'n eigen geluiden).

Sander

korg er-1 in inderdaad misschien een leuk alternatief, hoewel ik van sommigen hoor dat de geluiden uit het apparaat niet zo zijn, dan kan ik inderdaad nog altijd extern de geluiden van mijn mpc2000xl aansturen. Alleen als ik de er-1 alleen gebruik om de geluiden van de mpc2000xl aan te sturen heb ik weer te weinig controle over het geluid, dus dan zou ik eingenlijk ook nog een drummodule moeten hebben zoals de drumstation bijvoorbeeld.

hmmm.....combinatie korg er-1 en drumstation klinkt inderdaad leuk ja, bedankt voor het idee....ik ga ff op internet speuren naar info. Zijn er ondertussen nog andere alternatieven?

De ER-1 klinkt goed hoor. Veel edit mogelijkheden. Kan je echt wazige geluiden mee maken.

Een sample set in je mpc is toch prima, je gaat toch niet veel aan drumgeluiden tweaken?
Je kan altijd nog van sequence veranderen en daabij overschakelen naar de volgende sample (drum) set.

een sampleset is prima, maar een drumcomputer waarmee je live kunt tweaken bevorderd het live gehalte alleen maar en je hebt meer controle over je geluid.

Ben het met je eens dat een sampleset voldoende is. Ik heb ook voor elk nummer een eigen sampleset, daar niet van. En zoals je gelezen hebt werkt mijn setup zoals hij nu is prima, ik wil alleen meer controle over het geluid, door van samples naar synthese te gaan en er een X0X sequecer bij te doen. Dat is wat ik wil.

Meestal wordt er niet echt veel aan het drumgeluid zelf gefreakt. Je kan ook een effect box gebruiken
met draaiknoppen om te tweaken. Maar drums programmeren vindt ik live zat.
Ik gebruik live de 707 en 808 en alleen de 808 heeft wat tweak mogelijkheden (decay, pitch, etc),
maar zoveel tweak ik die ook weer niet. De meeste aandacht gaat toch naar de vette bassline die erover
heen klinkt.

misschien moet ik toch eerst een 2de hands korg er-1 op de kop tikken en kijken of het werkt. Ik kan dan altijd nog beslissen om hem aan de mpc2000xl te syncen en alleen in write mode te gebruiken en de er-1 alsnog de samples van de mpc2000xl te laten triggeren toch? Of krijg ik dan last ver vertragingen, dat de drums van de mpc een paar ms later komen?

Als je toch op een Electribe valt, check dan zeker ook de ES-1. Deze is qua functionaliteit identiek aan de ER-1, maar je kunt je eigen drumsamples erin proppen (SM card) en heeft ook (magere) effecten. Ik heb beide machines (ER-1 en ES-1) en ze vullen elkaar goed aan!

oe de ES1 is vet...en die effecten vinnik helemaal niet mager, maar lekker vet ranzig..tis idd geen subtiel gedoe, maar als je vet met de knoppen draait zeker bruikbaar....en je samples blijven ook nog gewoon in het geheugen zitten als je em uitschakelt..perfect dus..

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
oe de ES1 is vet...en die effecten vinnik helemaal niet mager, maar lekker vet ranzig..tis idd geen subtiel gedoe, maar als je vet met de knoppen draait zeker bruikbaar....en je samples blijven ook nog gewoon in het geheugen zitten als je em uitschakelt..perfect dus..

Olaf

Ja! En ik vind die delay functie op de E-tribes ook waanzinnig! Super bruikbaar voor live IMO!

R

Redje, als het goed is krijg je geen vertragingen als je de mpc met de electribe aanstuurd.
Maar weet niet zeker, is al zo lang geleden dat ik net geprobeerd heb.

Back